bramen uit het bos!!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door selina89, 20 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. selina89

selina89 Bekend lid

5 sep 2012
    982
    2
    18
    gastouder
    Utrechtse heuvelrug
    Hallo meiden,

Zoals de titel al zegt ik heb vanochtend bramen geplukt in het bos..
    Toe straks heerlijk in me joghurt gegeten maar nu las ik op internet dat er toxoplasmose voor kan komen?
    Hoe groot zal die kans hierop nu zijn of zijn er meer memsen die het gewoon eten?

2. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

28 sep 2011
    1.490
    0
    0
    ik neem aan dat je ze goed hebt gewassen.dan denk ik dat het wel mee valt met de toxoplasmose,
    dus ik denk dat het geen kwaad kan en anders de vk even bellen of zei het weet

3. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Lijkt me sterk dat je toxoplasmose krijgt door het eten van wilde bramen. Denk niet dat je je zorgen hoeft te maken hoor. Best gewoon even spoelen en eten maar :)

4. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Het is slim om ze "hoog" te plukken. Vossen kunnen over de bramen plassen en dat kan schadelijk zijn. Goed wassen is natuurlijk altijd goed!

5. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Tja.. toxoplasmose ken ik vooral van de kattenpoep. En die zou in het wild zomaar kunnen liggen. Maar of die ook op de bramen komt en of dat er nog op zit nadat je ze gewassen hebt?

Ik eet zelf regelmatig frambozen uit eigen tuin. Nu heb ik onze kat er nog niet op betrapt in de tuin te poepen, dus denk dat dat wel meevalt (en de struik is mooi hoog opgebonden). Maar heb er eerlijk gezegd ook nog niet zo over nagedacht.

Ik zou zeggen dat je je er beter niet te druk over maakt. De kans is heeel heeel klein dat jebramen besmet waren.
    denk ik.

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Volgens mij gaat die waarschuwing voornamelijk over uitwerpselen van vossen. Daar kan lintworm in zitten.
    Het advies is altijd alleen de hogere takken te plukken

Deel Deze Pagina