streptokokken b

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door riek2, 13 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. riek2

riek2 Niet meer actief

Hallo
    2 weken terug ben ik bevallen in het ziekenhuis. Omdat ik een hele snelle bevalling had heb ik 1 gift antibiotica gehad ipv 2. Mijn kindje is gelukkig niet ziek geworden van de bacterie. Nu heb ik gelezen dat je gbs ook via de handen kan overdragen, welke maatregelen moet ik hiervoor nemen?
    En is de kans groot dat dit gebeurd?
    Groeten

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0
    Hoi,

De grootste kans is via het baringskanaal. Dus let gewoon goed op infectieverschijnselen. verder goed de handen wassen na toillet is voldoende. De bacterie komt vanauit de darm van oorsprong.

Groeten Evelien

3. riek2

riek2 Niet meer actief

Okey dus het is niet zo als je de was in de wasmachine stopt en je krijgt handdoeken washandjes tegen je kleding dat je het dan zo kunt overdragen als je je kindje even later vast hebt? En via deurklinken/ wcbril etc?
    Ook ben ik bang dat als ik naar de wc ben geweest ik per ongeluk met mijn mouw tegen mijn achterkant aan ben gekomen enz en het zo kan overdragen. En kan ik wel gewoon gemeenschap met mijn man hebben? Voor mijn idee beland die bacterie overal...
    Bedankt voor het beantwoorden...

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

nee van die handdoeken hoef je echt niet bang te zijn en van de wc ook niet. Je kunt ook gemeenschap met je partner hebben.

Mirjam

5. riek2

riek2 Niet meer actief

dankjewel voor je antwoord... maar hoe besmettelijk is het nu eigenlijk?
    ik zou graag weten hoe de overdracht in z'n werk gaat ik heb iedere dag paniekaanvallen omdat ik bang ben dat ik mijn kindje besmet

6. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Je moet je echt geen zorgen maken,
    je draagt die bacterie bij in de vagina, dat kan je niet overbrengen via de handen e.d.
    Het kan ook geen kwaad dat je die bij je draagt, alleen bij zwangerschap moeten we er extra alert op zijn.

Groetjes Ineke

7. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0
    Hoi,

Wat rot van de paniekaanvallen. Het is echt nergens voor nodig. Heb je dit wel vaker? Of is het alleen hierdoor?

Groeten evelien

8. riek2

riek2 Niet meer actief

ja is inderdaad heel erg lastig, dit maakt het genieten van mn kleine kindje wel een stuk lastiger. Ik ben erg bang dat ik mn kindje kwijt raak! het komt wel heel erg door de gbs bacterie maar ik heb het bij meerderedingen

9. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi

wat naar voor je dat je er zo'n last van hebt. Ik zou dit zeker op korte termijn met je verloskundige of huisarts bespreken. Het is jammer als je door paniek minder van je zwangerschap kunt genieten, soms kunnen een paar goede gesprekken al helpen om er vanaf te komen.

Mirjam

10. riek2

riek2 Niet meer actief

Hallo,

Nee ik ben niet meer zwanger mijn kindje is nu 3 weken en daarom krijg ik steeds die paniek aanvallen, want ik vind het dan lastig om mijn kindje aan te raken ook al weet ik rationeel dat het niet via mijn handen kan, naar mijn idee ben ik helemaal vies door die gbs, maar ik wilde er indd hulp voor gaan zoeken..

Groeten

11. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    hoi

sorry, niet goed gelezen dan, maar ik zou zeker bij de huisarts aankloppen dan!

Mirjam

12. riek2

riek2 Niet meer actief

ja ga ik zeker doen, ik heb nog wel 1 vraag op de site van ouders groep b streptokokken staat dat het wel via de handen overgedragen kan worden tot het kindje 3 maanden is, hier krijg ik die angst voor want je weet toch nooit of het aan je handen zit?

Deel Deze Pagina