Beste dames, Dinsdag moest ik voor algemene controle naar de verloskundige. Uit de 20 weken echo kwam naar voren dat ons kindje een normale groei heeft en tot nu toe een klein kindje zal worden. prima! Maar de verloskundige ging mijn baarmoeder meten met de controle en gaf aan dat ik in 3 weken een enorme groeispurt heb gemaakt en dat mijn baarmoeder nu zo'n 2 a 3 weken voor loopt. Ze gaf aan dat dit kan duiden op zwangerschapssuiker. Ik moet nu nog 3 weken wachten, dan controleert ze de groei weer en mocht het dan nog steeds een groeispurt zijn, dan gaan ze prikken op zwangerschapssuiker.Nu wilde ze dit nog niet laten doen,omdat ze nog een periode de groei wilt afwachten. Stiekem maak ik mij al best zorgen. Wat als het suiker is? Wat staat mij dan te wachten? Ik lees allerlei (spook)verhalen op internet, En is het gelijk abnormaal als je buik / baarmoeder 1x een groeispurt maakt? Wie heeft hier ervaring mee of kan mij wat geruststellen?? Liefs Sannie
Hoi, Ik heb er op de omgekeerde manier ervaring mee. Maar misschien heb je er wel wat aan. Dik 3 weken terug kwam ik ook op controle en toen vond ze mijn buik wat aan de "kleine" kant met opmeten dus ik liep wat achter volgens haar, hoeveel precies zei ze niet. Maar ik moest ook maar gelijk een groei controle echo bij mijn placenta liggings echo krijgen volgens haar. Dus ik ging hem ook enorm stressen, gelukkig ben ik niet gaan rondlezen want dan had ik ook de naarste dingen tegen gekomen vrees ik. Dat de wacht tijd in het ziekenhuis zo lang was maakte het er ookniet beter op. Dus ik ging woensdag nog gewoon weer voor controle bij de vk want mijn ziekenhuis afspraak is pas 1 maart en wat bleek de kleine had een groeispurt gehad en ik lag weer prima op schema! Ze zei ook tegen mij soms groeit een baby gewoon even wat minder en dan inneens weer heeeel veel en andersom ook dus want eerst liep ik altijd een beetje voor. Ze zei ook de een krijgt ook gewoon een kleiner kindje dan de ander. Waarschijnlijk is dit dus ook bij jou gewoon het geval en valt het allemaal reuze mee. Sterkte ermee, ik weet hoe jeje voelt, maar dan de omgekeerde versie..
Probeer je nog niet te druk te maken. Ik deed dat ook, en bleek geen suiker te hebben. Voor niets druk gemaakt. Makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het! Sterkte en hopelijk heb je geen suiker.
Ja, ik herken het.....2x gehad en 2x getest op zw. suiker en 2x was dat niet het geval! Wel krijg ik grote baby's en ben zelf maar 1.64m....en had dus een echte TOETER!
Hoi Sannie, Ik heb zwangerschapsdiabetes gehad alleen maar een lichte vorm. Dochter heeft er geen last van gehad. Ze was zelfs wat klein. Als je wel zw. diab. hebt zul je onder controle komen in het ziekenhuis. Een beetje afhankelijk van het ziekenhuis is of ze je rond 38 weken gaan inleiden. Verder is de kans natuurlijk groot dat je insuline moet spuiten als je suikers veel te hoog zijn. Ik ben begonnen met een koolhydraatspreidend dieet en iedere controle weer werd gezegd de volgende keer moet je waarschijnlijk insuline. Ik heb me zo streng aan het dieet gehouden dat ik niet aan de insuline hoefde. Maar mijn suiker waren ook niet zo mega hoog dat het niet anders te regelen was. Ik zat zeg maar op de wip. Maar probeer je niet te druk te maken. (Ja weet het is makkelijk gezegt!) Als je zw. diab. hebt zul je onder goede controle komen! Als je je nog wat wilt weten stel dan gerust vragen!
Hi meid Maak je nog maar geen zorgen. Hier zei de vlk ook dat ik 2 weken voor liep op groei. Dat was in december, ik was toen iets van 27wk zwanger. Ik ben sinds eind januari onder controle bij de gyn vanwege een hoge bloeddruk, maar geen zwangerschapsvergiftiging. Nu heb ik gisteren te horen gekregen dat ik maandag word ingeleid omdat de baby veel te klein is en ik bijna geen vruchtwater meer heb. De baby is 2.5 kilo ongeveer... Ik ben 1.60meter en mijn buik is lekker rond en dik. Als iemand van 1:80m mijn buik had gehad, zou niemand zeggen dat de baby voorloopt in groei...maar omdat ik wat kleiner ben denkt men dat vaker. Bij mijn 1e zoon had de vlk gezegd dat de kleine minimaal 8 pond zou wegen. Hij was amper 3 kilo bij de geboorte... Kortom, het kan allemaal heel anders lopen. Door bloed en urine onderzoek weet je zeker of er sprake is van een vergiftiging. Niet door te voelen...
Ik zou me niet te druk maken. Heb hetzelfde gehad en gelukkig toen geen zw suiker maar ze bleven bij elke controle maar zeggen dat de baby zo groot was. Werd er onrustig van om dit iedere keer te horen en toen mn meisje geboren werd woog ze 2755 gram zwaar he . Al die stress dus voor niks !
Bij mij vond de gyn ook dat mijn buik ineens wel erg gegroeid was en daarom kreeg ik een groei echo. Daaruit bleek dat baby inderdaad 2 weken voorliep op de groei, dus toen moest ik een dagcurve laten prikken. Daaruit bleek dat er niets aan de hand was. Na drie weken werd dit herhaald en wederom was er niets aan de hand. Maandag weer een groeiecho, ben zeer benieuwd! Ik kan me voorstellen dat je in de stress zit (had ik ook), maar het hoeft niets te betekenen. Ik ben dan wel verder dan jij, maar ik word in elk geval niet verder meer gecontroleerd. Hopelijk is het bij jou ook vals alarm.
Dames, allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik ga maandag gewoon even de verloskundige bellen of ik niet komende week al mag prikken op suiker. Dan hoef ik tenminste geen 2,5 week nog te wachten. want stiekem maak ik mij dan toch wel een beetje druk en dan duurt 2,5 week veel te lang. Vandaag maar eens een verwendagje ingelast voor mij zelf. lekker uitgeslapen vanmorgen en vanmiddag een paar uurtjes bij de kapper doorgebracht!! En vanavond een avondje bankhangen met mijn ventje!!!!! Liefs Sannie
Ik heb sinds een week of 2 de diagnose gekregen van zwangerschapssuiker. NIet dat ik extreem groeide oid, in Duitsland wordt standaard geprikt op diabetes tussen de 24e en 27e week. UIt de testen bleek dat ik vooral een uur na het suikerdrankje heel erg piekte, na 2 uur was het weer redelijk normaal. Heb nu een "dieet", dus oppassen met de suikers en de snelle koolhydraten. Merk nu al verschil smiddags na het eten, dat ik fitter ben dan voor mn dieet. Maandag voor controle naar de internist en ben benieuwd wat hij zal gaan zeggen. Mocht ik insuline moeten spuiten, dan moet ik geloof ik zelfs al wekelijks bij de Frauenartzt komen voor CTG's ipv 2-wekelijks. En ik heb om de twee weken een controle-echo in het ziekenhuis omdat ze bang zijn dat frummel dus boven de 4 kilo gaat eindigen.
@Hopmarjanneke: grappig dat DL dan zo verschilt van NL. Bij mijn oudste werd ze dus ook rond de 4 kilo geschat, maar omdat ze bij de 1e niet weten wat jij kan baren, deden ze daar dus helemaal niks mee! Zij bleek echter 4700 gram te zijn en te groot voor mijn bekken en toen werd ik bij de 2e dus wel in de gaten gehouden...
Ik heb met het onderwerp zelf geen ervaring, maar ik vind het wel raar dat ze niet gelijk prikken op suiker. Dat is zo simpel te doen, het duurt nog geen minuut! Stel nou dat je wel suiker hebt, dan loop je er nog wekenlang mee door. Dat lijkt me geen fijne gedachte. Als je je er druk over maakt, zou ik vragen of het eerder kan, want stress is ook erg slecht voor je.
ik heb bij mijn eerste zwangerschap ook suiker gekregen, ik moest toen een dieet volgen en om de twee weken dagcurves doen en om de 2 weken dan ook een echo, mijn suiker is stabiel gebleven. Mijn dochtertje had bij de geboorte ook de suikers ontregelt heeft toen een aantal dagen op medium care gelegen, en werd voor de voeding geprikt en had een infuusje ingebracht, de suikers zij vrij snel hersteld bij haar en toen mocht ze mee naar huis toe ze heeft er verder niks aan overgehouden. Je blijft gewoon goed onder de controle, en als een dieet niet helpt krijg je insuline, maar ze houden je heel goed in de gaten, ik maakte me ook heel erg ongerust maar het is allemaal goed gekomen. Als je goed oplet wat je eet en dit goed verdeelt over de dag komt het helemaal goed, meer kun je er niet aan doen.