Tja, af en toe ben ik ook zo'n muts. Ik zou me geen zorgen moeten maken, maar stiekem doe ik dat toch wel een beetje. Daarom hier een beetje herkenning gevraagd: Ik ben nu 36 weken zwanger en ben gister bij de verloskundige geweest. Daar heeft ze zoals altijd het hartje geluisterd. Is altijd stabiel geweest, alleen nu sprong het steeds van de 150 naar de 180, soms 200. Bleef gemiddeld boven de 160. Ben ik niet gewend. Beebje was ook niet druk. Na een kwartier in de wachtkamer te hebben gezeten heeft ze opnieuw gelusiterd. Er zat geen verandering in. Toen heeft ze me voor de zekerheid naar ziekenhuis gestuurd voor een CTG. Dan schrik je wel even.. Het ging toch zo goed? Ik voel me verder prima, geen koorts, niet ziek. CTG bleek keurig te zijn, dus ik hoef me geen zorgen te maken. We kijken het wel even aan, zeiden ze in het ziekenhuis. Ze kunnen niet ontdekken waarom het eerder op de dag zo variable was. Ze heeft me terug gestuurd naar de verloskundige, hoef niet meer op controle terug te komen in het ziekenhuis. Volgens mijn vriend hoef ik me geen zorgen te maken. Kindje is erg beweeglijk, CTG is goed en ik voel me verder prima. Heeft hij nou gelijk? Maar waarom voel ik me dan nu nog niet gerustgesteld?
Je geen zorgen hoeven maken en je geen zorgen maken is natuurlijk een heel verschil. Tuurlijk kan je je zorgen niet met een knopje uitzetten! Als je zo ongerust blijft zou ik gewoon tussendoor de vk eens bellen om naar het hartje te luisteren, ik neem aan dat ze daar wel begrip voor hebben. Succes! Elmo
bij ons was het juist tegenovergesteld, Sam d'r hartslag was te stabiel. Denk wel dat je kunt vertrouwen op het ziekenhuis, die weten meestal wel waar ze naar moeten kijken.
Heb een tijdje geleden ook aan het CTG gelegen. De verpleegkundige zei dat het heel normaal is dat de harslag ligt tussen de 120 en 170 en uitschieters nog horen dan 170 bij bewegingen van de baby. (Gebeurde bij ons ook regelmatig dat de hartslag tegen de 200 ging en van het papier afliep en het grootste deel van de tijd rond de 160). Ze willen geloof ik een mooie variatie zien in de hartslag. Denk ook niet dat ze je hadden laten gaan als er iets niet goed was geweest. Je zorgen maken hoort erbij (volgens mijn vk) en houdt niet meer op... zeker niet de komende 20 jaar . Veel succes.