prik ijzergehalte

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door tupp, 19 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.881
    19.336
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hallo,

Geen dringende vraag maar gewoon één uit nieuwsgierigheid:

Mijn verloskundige zei vorige keer dat ik bij de volgende controle weer een weer een brief mee krijg om het ijzergehalte te laten prikken bij de prikpost. Maar nu vroeg ik me later af: waarom eigenlijk bij de prikpost? Dan is het echt een buisje en dat moet dan weer naar het laboratorium. Dat is toch allemaal onnodig omslachtig en vooral duur?

Bij de bloedbank krijg je gewoon een vingerprikje, ze zuigen en druppeltje bloed op en stoppen dit in een apparaatje en dan krijg je gelijk de uitslag. Dit lijkt me veel goedkoper. En voor jullie ook makkelijker om eventueel eens tussentijds te controleren bij vrouwen die klachten hebben die op een laag Hb wijzen.

Wat is hier de reden voor? Bij de eerste keer bloedprikken kan ik het me nog voorstellen, dan zijn ze toch al een het tappen. Maar om nu alleen voor ijzer naar de prikpost te gaan, lijkt me zo zonde.

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

23 jul 2012
    1.874
    0
    0
    Hoi,

Het verschilt per praktijk hoe ze het doen. Het is wel inderdaad waar dat bloed afnemen uit de arm duurder is dan het vinger prikje. Echter is dit wel veel betrouwbaarder dan een vingerprik. Ik laat het persoonlijk per persoon afhangen hoe ik het bepaal. Dus als je wat groter risico hebt, laat ik het veneus bepalen.

Groeten Evelien

Deel Deze Pagina