Minder werken/deels ziekmelden

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Fiora, 11 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Lieve dames,

Door alle harde buiken en extreme moeheid heeft de verloskundige gezegd dat ik echt minder uren moet gaan werken. Nu vind ik dat zelf moeilijk omdat het toch een beetje voelt als falen. Ik heb altijd fulltime gewerkt en tijdens mijn eerste zwangerschap was het geen enkel probleem om fulltime door te gaan tot 36 weken. Maar ja het verschil is dat ik nu een opleiding en een kind naast mijn baan heb.

Het tweede punt waar ik me druk om maak is dat ik dan dus maar tot 34 weken door kan werken, ik heb begrepen dat als je vanwege de zwangerschap (deels)bent ziekgemeld je 6 weken van tevoren met verlof moet. Tja dan blijven er nog maar 10 weken bevallingsverlof over, ik plak er sowieso nog een weekje of 2 vakantie achteraan maar gezien mijn ervaring na de vorige zwangerschap lijkt me 12 weken verlof ook niet echt realistisch. Ik ben toen echt doodop geweest tot de baby ruim een maand of 4 was. De gebroken nachten enzo, nu zou ik zelfs overdag niet zoveel kunnen rusten als toen omdat er nu nog een kind rondloopt. Dus dan nu nog korter verlof...pff ik weet echt even niet meer wat ik nu moet. Ik zie het allemaal niet zo zonnig in maar ik kan op deze manier ook niet veel langer volhouden.:(

Ik hoop dat iemand tips of advies voor me heeft of misschien een soortgelijke ervaring heeft(gehad).

2. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Je moet luisteren naar je lichaam.
    Als je teveel harde buiken hebt en er niks aan doet heb je kans op een vroeggeboorte.
    Je hebt hierin weinig keuze denk ik.

Dus zou echt minder gaan werken en luisteren naar je lichaam.
    Dat is beter voor jezelf en de kleine.
    Wat er na de bevalling gebeurd is een zorg voor dan.

3. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Beeb bedankt voor je reactie. Je hebt echt gelijk en toch vind ik het moeilijk. Stom hè?

4. BallerinaN

BallerinaN Bekend lid

6 jul 2014
    751
    0
    0
    kindje maken ;)
    Thuis
    Dit dus...

5. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Tja lastig. Ik moest met 23 weken volledig stoppen met werken ivm veel harde buiken. Het waren lange saaie weken maar heb er echt geen spijt van gehad! Zl was bij de geboorte maar 2960gr ondanks dat ik het zo rustig aan had gedaan. Als ik dat niet had gedaan was hij waarschijnlijk nog kleiner geweest... De koek was op met 39+1...

Ik heb met veel overuren en vakantie het nog weten te rekken totdat hij 16 weken is. Mijn baas was er erg flexibel in 👍

6. Vdvl95

Vdvl95 Niet meer actief

Het is echt geen falen! Ik nam t ook niet serieus, pas toen de vk zei dat ze blij was dat ik ging stoppen met werken omdat de baby aan de kleine kant was. Enkele weken later met rust had ze een groeispurtje gemaakt. Ik zit zon 10 weken van te voren thuis (ja best saai) maar mn meisje groeit prachtig en daar doe ik t uiteindelijk voor!!

Andere zorgen zijn voor na de geboorte zoals iemand hier ook al zei. Misschien word t wel een makkelijk babytje of valt t allemaal reuze mee :)

7. Noenie

Noenie Actief lid

28 feb 2012
    212
    0
    0
    Ik ben wegens oververmoeidheid gestopt met werken. Ik heb het kunnen oplossen met ouderschapsverlof dat bij mijn baan voor de helft betaald wordt. Ik kan een jaar thuis blijven zonder me ziek te hoeven melden. Misschien kun jij voor na je zwangerschapsverlof er nog een periode ouderschapsverlof aan vast plakken?

8. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Is ook moeilijk om je er aan over te moeten geven.

Probeer de tijd dat je minder gaat werken ook echt rust te nemen.
    Niet ineens denken dat je tijd over hebt en allerlei andere dingen kunt gaan doen ;)

Het mooie weer is onderweg.
    Lekker middag in de tuin zitten met een kop thee en een boek :)

9. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Dames bedankt voor de reacties. Jullie hebben allemaal wel gelijk, het is lastig maar het gaat om de gezondheid van het kindje. Morgen dan toch echt maar de bedrijfsarts bellen.
    Ik zie op zich niet op tegen meer thuis zitten, vervelen doe ik niet zo snel maar ik heb wel moeite met echt niks doen. het wordt dan vooral rustig aan doen en inderdaad Beeb hopelijk snel eens een middagje in het zonnetje genieten.

Ouderschapsverlof is hier onbetaald dus fulltime opnemen na het verlof zal niet gaan financieel gezien maar ik zat sowieso te denken aan 1 dag in de week.

10. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ik ben ook deels in de ziektewet en ga dus ook 6 weken van te voren met verlof. Vorige keer ook gedaan, dus vind het prima. Hier ook geen betaald ouderschapsverlof en we sparen om dat te overbruggen incl vakantiegeld en eindejaarsuitkering is dat wel te doen. Misschien kun je wel een half maandsalaris bij elkaar sparen? Is toch weer 2 weken langer thuis.

11. willie85

willie85 Lid

16 sep 2014
    42
    0
    0
    Zuid-Holland
    Als zwangere heb je recht op extra pauzes, 1/8 van je werkdag. Ik heb op werk afgesproken dat ik een uurtje later begin/eerder wegga. Ik heb me dus niet ziekgemeld en hoop dat ik tot 36 weken kan blijven werken. Misschien is zoiets bij jou op werk ook te regelen?

12. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Misschien kan je er nog 2 weken vakantie bij aan plakken of heb je ze al op? Verder komt vakantiegeld, misschien belasting teruggave er aan die je opzij kan zetten voor iets langer onbetaald verlof?

Jou gezondheid en kindje zou ik wel voorop stellen, en "geldzorgen " kom je vast wel overheen. Gezondheid is onbetaalbaar.

13. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Bedankt weer voor de reacties. Ik werk al een uur minder per dag inderdaad, normaal werkte ik 9 per dag en nu 8 maar goed daar red ik het blijkbaar alsnog niet mee :(

Jolien, inderdaad plak ik er nog een weekje of 2 vakantie achteraan zodat ik wel 12 weken na de bevalling thuis kan blijven maar bij de vorige was dat dus echt te kort. Ik moet inderdaad even afwachten hoe het nu gaat en anders inderdaad maar desnoods onbetaald verlof of ziekmelden als ik me echt nog niet goed voel.Gezondheid gaat inderdaad gaat voor, de verloskundige was heel duidelijk gisteren. Het is mijn eerste prioriteit om te zorgen dat het goed gaat met het kindje en mijzelf en werk komt daarna.

Dinsdag over een week kan ik pas bij de bedrijfsarts terecht, dat is dan wel weer jammer maar ja.

14. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Veel Vk's en zwangeren kijken eerst naar het werk wanneer er harde buiken zijn. Heb je een lichamelijk zware baan?

Zoniet zou het misschien ook ergens anders aan kunnen liggen. Je geeft aan een fulltime baan te hebben, een kindje en nog een opleiding. Misschien ernaast ook nog een druk sociaal leven etc?

Misschien dat je op andere vlakken wat rustiger aan kunt doen en zo het ziekmelden nog even kunt uitstellen..

Ik merkte namelijk zelf toen ik op de helft zat dat je me na het eten wel op kon vegen zo kapot was ik en had continue harde buiken. Maar goed, ik had in de vrije uurtjes dan ook een peuter rondlopen die soms nog meer energie van me vraagt dan een volledige werkdag ;) Daarnaast de nodige dingen als sociale contacten, sporten, leuke dingen blijven doen etc.

Uiteindelijk voor mezelf de keuze gemaakt om het juist op dat vlak rustiger aan te doen. Toe te geven aan de vermoeidheid, ookal betekende dat ik vaak doordeweeks om 20.00u op bed lag. Maar op deze manier kon ik wel mijn baan blijven uitoefenen, en heb ik me tot heden nog niet hoeven ziekmelden.

Wellicht is dit bij jou ook mogelijk dus ik zou eens goed naar de taken/dingen kijken die je buiten je werk om nog doet. Wellicht houd je het dan wel tot 36 weken vol en heb je erna nog lekker twee weken extra.

Wel ben ik het met de anderen eens dat je altijd naar je lichaam moet luisteren, en als iets niet gaat, dat het dan gewoon niet gaat. sterkte in ieder geval!

15. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Ukkie, ja klopt ik ben druk en lig ook meestal om 20.00-20.30 in bed 's avonds. Sporten doe ik nog maar 1x per week ipv 3x (omdat ik anders een dief ben van mijn eigen conditie en er absoluut niet fitter op wordt als ik niks meer doe). Naar college ga ik al bijna niet meer omdat ik zo moe ben en verder heb ik niet zo'n druk sociaal leven, ik ben echt iemand die het liefst gewoon thuis is elk weekend. Lekker met het gezin en we gaan ook echt niet elk weekend of om de week weg.
    Ik ben dus voor 99% druk met werk en gezin/peuter en de dingen eromheen heb ik dus nu al grotendeels geëlimineerd.
    Daarom is het ook echt met lood in de schoenen dat ik dan toch naar de bedrijfsarts ga....
    Ik heb nog steeds veel en lang harde buiken nu en vanaf ongeveer 14.00 vallen mijn ogen met regelmaat dicht zo moe ben ik dan. Ik heb fysiek geen zware baan maar ik moet me wel goed kunnen concentreren en ook rapportages maken bijvoorbeeld. Dus focus is wel belangrijk. Ik sta 's ochtends moe op en ga 's avonds doodmoe naar bed, het is echt niet leuk meer maar volgens mijn verloskundige wel typisch iets van een tweede(of latere) zwangerschap.

16. Anja1977

Anja1977 Fanatiek lid

22 feb 2013
    2.654
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn advies is, ga naar de bedrijfsarts. Dan heb je een medische onderbouwing. De uren die je minder werkt kosten je werkgever niets, omdat je onder het vangnet valt van het UWV.
    En zoals de andere dames ook zeggen, luisteren naar je lichaam is erg belangrijk!
    Sterkte

17. Patriezz

Patriezz Lid

27 mrt 2012
    77
    0
    6
    NULL
    NULL
    Misschien kun je in overleg met je leidinggevende al afspraken maken over minder werken? Hoe eerder des te beter lijkt mij.

Deel Deze Pagina