Beste verloskundigen, Even een vraag die ik misschien niet eens zou moeten stellen, want alles gaat tot dusverre goed Maar het is mijn eerste zwangerschap, en zoals iedereen maak ik me veel zorgen op de kans op een miskraam. Ik heb dan ook enkele vragen hierover waarvan ik de antwoorden niet goed op internet kan vinden. Hopelijk kunnen jullie mij informatie geven. - Ten eerste, neemt de kans op miskraam af per week? Oftewel: de kans op miskraam is normaal gesproken bij een gezonde levensstijl en een gezonde moeder ongeveer 1 op 10, maar is het dan zo dat na 6 of 7 weken zwangerschap de kans al onder de 1 op 10 is? En zo ja, wat is dan ongeveer de kans? Of blijft de kans 1 op 10 gedurende het hele eerste trimester? - Ten tweede, is de kans op miskraam groter in een eerste zwangerschap, dan bijvoorbeeld in een tweede of derde zwangerschap? Of is de kans altijd 1 op ongeveer 10, ongeacht welke zwangerschap het is van de moeder? Nu ga ik weer verder met me niet al te druk maken hierover, maar hopelijk kunnen jullie mijn vragen beantwoorden Alvast bedankt!
Of is hier geen antwoord op mogelijk? Misschien zijn er geen studies over, dat zou kunnen (ik kon zelf in ieder geval ook geen antwoorden vinden online).
hoi hier is wel antwoord op hoor, maar soms duurt het even voor we de vragen hier kunnen beantwoorden. Als je jong en gezond bent is de kans op een miskraam kleiner. Hoe verder de zwangerschap vordert hoe kleiner de kans op een miskraam. Ik kan geen percentages geven. Maar je hebt bij 5 weken een grotere kans op een miskraam dan bij 12 weken. De kans op een miskraam is per zwangerschap gelijk, maar omdat je bij een tweede en derde zwangerschap iets ouder bent is de kans vergeleken met je eerste zwangerschap weer iets groter. Maar dat komt dus alleen door je eigen leeftijd. Maak je geen zorgen, het gaat gelukkig in verreweg de meeste gevallen allemaal goed! Mirjam
Bedankt voor je reactie Mirjam! Ben vooral blij dat een eerste zwangerschap geen grotere miskraamkansen geeft dan een tweede of derde (hoor wel eens van mensen dat zij het idee hadden dat hun lichaam moest wennen aan zwanger zijn en het daarom de eerste keer misging, maar dat zal dan niet feitelijk precies zo zijn?). Dan ga ik nu maar gewoon fijn verder met aftellen tot de 12 weken en verder