Wij hebben ook in de slaapkamers rookmelders hangen. Tegen de tijd dat de rookmelder afgaat op de overloop terwijl de brand bijvoorbeeld uitbreekt in een slaapkamer, ben je al te laat om wie er dan ook nog in die kamer is te redden..
Ik heb een rookmelder. Hier is alles gelijkvloers. De oudste kan zelf via zijn raam naar buiten. De jongste slaapbij mij op de kamer en ook ik kan met de kleine zo naar buiten. 1.5 m hoog dat wel maar zo de straat kant op. Het is hier klein ect ect maar als er brand uitbreekt ben ik blij dat ik zo naar buiten kan en niet van de gang eerst weg moet vluchten. Elk na deel heeft zijn voordeel en dit vind ik voor mijn gezin een voordeel en idd tijdens een brand zou ik me oudste ook wakkerschreeuwen dat die via zijn raam naar buiten moet. En heb het er met hem al over gehad wat tedoen. Hij zegt mama roepen ik zeg alleen roepen zelf gelijk naar buiten gaan. Mama komt wel met je zusje jij eerst weg we komen wel. Maar moet er niet aandenken zeg brrrrr
Wij hebben er 9 en we wonen echt niet in een paleis . Gewoon een standaard eengezinswoning. Echt in elke ruimte hangt er één en in de woonkamer bijv. zelfs twee (rare vorm woonkamer). Ze zijn aangesloten op het elektriciteitsnetwerk en als dit uitvalt schakelen ze automatisch over op batterijen. In elke ruimte kan theoretisch gezien brand uitbreken en ik bespaar er absoluut niet op. Een brandmelder heeft eerder mijn leven gered en ik aanbid ze min of meer .
ik word al gek als ik er over nadenk, heb ook weleens nachtenlang wakker gelegen en de raarste senario's voorbij zien komen in mijn hoofd, voor dat onze kleine er was heb ik er nooit geen last van gehad op een enkele keer na ( de honden slapen boven bij ons maar eentje had zijn poot in gips ) nu dat onze meid er is vraag ik me ook regelmatig af wat ik in hemelsnaam zou doen als er echt iets gebeurt.. wel brandmelders hier, maar als de brand beneden uitbreekt dan kunnen we geen kant op behalve springen aan de voorkant van ons huis staan de ramen lager dus we proberen zowiezo via de voorkant te springen als dat mogelijk is maar ik probeer er zo min mogelijk over na te denken want ik word er gewoon verdrietig van als het fout gaat, mijn lieve meisje, onze hondjes, emotionele herrinneringen zoals foto's etc.. brrrr ga gauw een ander topic zoeken
Een tip die ik nog ergens las is een vochtige doek voor de mond houden en vluchten met je hoofd op zo'n 50 cm boven de grond. Giftige stoffen zitten of heel laag bij de grond of juist hoog. Wij hebben op onze slaapkamer een balkon (heel klein) met deur. Ik geloof dat we daar dan maar van af gaan springen. We hoog maar breek liever een been dan levend verbranden. Dus vriendlief eerst, kinderen opvangen en dan stort ik mezelf naar beneden. Zo, dat is mijn vluchtplan!
3 rookmelders: 1tje in de gang/naast de woonkamer (in case of pyromanen, helaas..) 1tje waar de droger, wasmachine en vaatwasser staat, is ook naast de woonkamer 1tje op zolder naast de verwarmingsketel.
Eng idee, he brand in huis.(even bij stil staan, maar niet te lang). Ik was er nooit zo heel erg mee bezig, maar doordat ik BHV heb gedaan ben ik er wel een beetje door wakker geschud. Dus wij hebben ook brandmelders, brandblusser, blusdeken en zetten apparaten alleen maar aan, wanneer we wakker of thuis zijn. We hebben ook wel een plannetje van hoe we het huis willen gaan verlaten bij brand, maar eigenlijk is het heel moeilijk om een vluchtplan te maken, want je weet nooit waar de brand ontstaat. Maar 1 ding is zeker dat we onze dochter en hond kost wat kost mee naar buiten willen hebben. Hier een link, zodat je kunt zien hoe snel brand inderdaad gaat. Goed links onder de kerstboom kijken en naar de tijd onder in beeld. YouTube - Kerstboom brand in woonkamer
Een specifiek plan maken lijkt me lastig, want een brand houd zich niet aan jouw plan. Ik denk dat je jezelf wel enigzins kunt voorbereiden door informatie op te zoeken en met je partner door te nemen. Bijvoorbeeld bij rookontwikkeling kruipen/ laag blijven, welke uitgangen zijn mogelijk (via raam/balkon/enz), wie doet wat, waar staan eventuele blusmiddelen/ bescherm middelen, wat te doen met huisdieren. Ik las dat iemand schreef dat als iedereen het huis uit is, dat er teruggegaan werd voor waardevolle spullen te redden, ......niet doen! Niets is het waard om je leven voor te wagen! Je weet niet hoever de brand al ontwikkeld is, en in hoeverre je huis is verzwakt en een gevaar vormt voor degene die terug gaat! Ik hoop het nooit mee te maken, maar ik probeer te leren van de enge verhalen die je hoort. Terwijl ik dit type bedenk ik me, morgen ga ik eens alle batterijen vervangen, mag wel weer eens gebeuren!
Ik heb onze hond niet meegenomen in ons vluchtplan,hij slaapt beneden aan de andere kant van het huis. Er vanuit gaande dat de brand beneden begint kan ik nooit zonder zelf gevaar te lopen bij hem komen. Dat probeer ik dus ook niet, ik ben gek op het beesje maar wij gaan absoluut voor. Als we buiten zijn en ik niet beide benen heb gebroken kan ik altijd nog snel achterom lopen en het raam van de bijkeuken ingooien. Daar slaapt hij als hij nog leeft kunnen we hem er zo misschien uit krijgen.
Ik ken een verhaal van nog niet zo lang geleden van een jonge moeder die met haar auto in de sloot is geraakt. Ze is uit de auto gekomen maar is later weer terug gegaan voor haar tas, toen is ze vast komen te zitten en helaas verdronken. Zo zie je maar dat ook bij brand niks het waard is om je leven voor te riskeren!! (behalve je kindjes natuurlijk)
Wij doen hier de voordeur 's nacht nooit op slot met de sleutel. Altijd de 'knip' erop, denk niet dat ik (als er brand is) in staat ben om de huissleutels te pakken en de voordeur van slot te draaien. (Ben panisch voor brand, bhv cursus moest k een brandje blussen.. nou heb samen met m'n leidinggevende gedaan maar scheet in mn broek)
Ons zoontje slaapt (nu nog) bij ons op de verdieping. We hebben beneden een uitbouw en we kunnen heel makkelijk vanuit onze slaapkamer naar zijn kamer en dan daar via het het raam op het dak van de uitbouw stappen. Als dan één van ons zich eerst langs de dakrand naar beneden laat zakken, kan de ander ons zoontje aangeven. Eventueel kunnen we trouwens via ons eigen raam ook op het afdakje boven de voordeur stappen. Geen idee hoe stevig dat is, ik denk niet dat we daar met twee volwassenen op kunnen. Maar als vluchtroute zal het net stevig genoeg zijn om om de beurt te gaan. Onze voordeur is 's nachts ook altijd op slot. Ik moet nog steeds eens een extra sleutel laten maken om in de hal te hangen, zodat we daarlangs ook altijd weg kunnen. Als er een tweede kindje komt, moet er op zolder ook een slaapkamer komen. Ik vind het (als ik aan brand denk) eng om daar een kindje te laten slapen. Liever zou ik daar de ouder slaapkamer maken en de kids beneden. Dan 'veeg' je het huis naar beneden toe leeg. Aan de andere kant: als er ingebroken wordt, komen de inbrekers wel het eerste langs de slaapkamers van de kinderen. Dus er is altijd wel iets te bedenken.
Wij hebben alleen brandmelders in de ruimtes waar electrische apparatuur staat; bijkeuken en studeerkamer en 1 in de gang. Ons huisje heeft 2 verdiepingen dus de kindjes slapen ieders aan 1 zijde van de gang. Ik denk hier ook wel eens over na, mijn man heeft dat meer met inbraken. (Ieder zijn kennis hier) Kindjes pakken, katten roepen en wegwezen denk ik. Ik denk dan altijd; daar sta je dan; in je badjasje
Ik heb er wel over nagedacht. Wij hebben onze sleutels/portemonnee/telefoon naast ons bed (ik in m'n kleine tasje), die gaat dus meteen over m'n schouder, zodat ik kan bellen en de sleutels heb. Het liefst zou ik onze harde schijf met foto's ook meenemen, maar we zitten eraan te denken om 1 harde schijf bij mijn ouders te leggen, zodat we dan niet meteen alles kwijt zijn. Als er op zolder brand is of aan de voorkant van het huis, pakken we de kinderen en gaan we beneden de deur uit. Is er beneden brand en kunnen we de trap niet helemaal af, dan gaan we via het dakraam op zolder naar buiten. Het dak loopt niet heel erg schuin, dus dat is gelukkig goed te doen. We hebben op zolder, op de overloop, in elke slaapkamer, in het trappengat en in de woonkamer rookmelders. En in onze slaapkamer en in de garage een brandblusser. Apparaten staan niet aan als wij slapen. Het lijkt me echt vreselijk om een brand mee te maken.
heb er niet zo erg bij nagedacht.. ik denk meer aan het idee dat er inbrekers in huis zijn en wat ik dan zou doen.. maar brand.. geen idee wat we dan zouden doen.. nooit over gehad.. zowiezo kindjes pakken en door een raam naar buiten.. heb dr wel een keertje aan zitten denken laatst..dat we een brand werend kistje ofzo moeten hebben voor alle belangrijke papieren,en misschien wat fotos in te doen ofzo.. snachts staat hier zowiezo de vaatwasser aan en soms ook wasmachine en droger