Brandweervrijwilliger worden

Discussie in 'De lounge' gestart door ikke84, 27 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tazzie

tazzie Fanatiek lid

28 okt 2010
    3.442
    0
    36
    mijn man zit bij de vrijwillige brandweer.
    Hij krijgt alle uitrukken betaald, plus de oefenavonden en andere oefeningen. Ook draaien ze sinds een jaar hier bij de brandweer met 's avonds 4 beroeps en 2 vrijwilligers vana 18:00 tot 07:00 (en in het weekend echt 24uursdiensten) vanwege de bezuinigingen.
    die uren dat hij dan bij de beroeps meedraait krijgt hij ook allemaal betaald.
    Verder moet je man er voor volle 100% voor gaan, zijn werkegever moet accoord geven en jijzelf moet er ook helemaal achterstaan want je moet echt een hoop laten of alleen doen als je man een uitruk krijgt.
    Weet ook neit welke omgeving je inderdaad woont, maar informeer gewoon even bij het korps waar hij bij zou willen. en of ze nog mensen aannemen.

2. djennes

djennes Bekend lid

24 apr 2012
    823
    29
    28
    Vrouw
    Thuis mama
    Rsn
    Idd veel aanpassen en ook overal rekening mee houden.
    Als ik een keer ga stappen (eigenlijk nooit) krijg ik wel te horen van mijn man " als er maar geen grote brand komt". Maar toch is het wel dankbaar werk!

Vaak word er ook gedacht dat het alleen maar brandjes blussen is en dat is niet zo. Je komt ook schokkende "dingen" tegen en daar moet je ook tegen kunnen.

Maar zojuist kwam de loonstrook binnen maar jeetje wat gaat er veel naar de belasting!

3. tazzie

tazzie Fanatiek lid

28 okt 2010
    3.442
    0
    36
    Haha ljjkt mijn man wel. Die kan ook dat soort dingen zeggen als ik eens wegwil..

En ja eigenlijk belachelijk he hoeveel er naar de belastingdienst gaat

En inderdaad je komt ook dingen tegen die zeer heftig kunnen zijn. Daar moet je wel enigszins tegen kunnen. Hier mijn man bij koninginedagdrama 2009. Zeer heftig en hij heeft er lange tijd last van gehad.

4. NoukjeTygo

NoukjeTygo Fanatiek lid

3 apr 2012
    1.379
    0
    0
    Denk er heel goed over na. Dat is wat ik je wil meegeven.
    mijn vader heeft het jaren als vrijwilliger gedaan, heeft nog steeds passie voor wat hij deed.

Na het redden van twee kinderen, het tevergeefs reanimeren van een baby en een maand later zijn bevelvoerder en beste vriend zien doodgaan onder de neerstortende muur van een kerk... kan hij er niet meer over praten.

als vrijwilliger krijg je dezelfde drama's als de beroeps te zien. Daar moet je tegen kunnen. Mijn vader na vijftien jaar niet meer, te bang om zelf iets te overkomen en ons achter te moeten laten.

5. jomidi

jomidi Bekend lid

13 okt 2010
    904
    1
    0
    Mijn man zit ook bij de vrijwillige brandweer, hij is net terug van een uitruk, hij doet het al jaren.
    persoonlijk vind ik niet dat wij/hij er veel voor hoeven te laten. Een manier van anders je leven inplannen.
    Super cool, hij is altijd dolenthousiast.

6. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Mijn ex zat bij de vrijwillige brandweer.
    De vergoeding voor het komen als er een alarm was kwam vanuit de gemeente.
    Elke dinsdag hadden ze oeffenavond en als je chauffeur op een voertuig bent heb je nog dat je met het voertuig eens in de zoveel tijd moet rijden om de wegen te inspecteren.
    Tevens moeten de waterputten gecontroleerd worden door het gebied,het zou kunnen dat rijkswaterstaat dit nu doet.
    Als je eerst hulpverlener bent(gewonde slachtoffers verzorgen) komt er nog de ehbo bij.

Elke moment van de dag en nacht kun je opgeroepen worden,op de meest onlogische tijdstippen.
    Het kan dus zijn dat je midden in de nacht weg bent en s'morgens gewoon weer naar je werk moet.
    Tevens moet je conditie en gezondheid top zijn.

Je zult ook dingen meemaken waar je hulp van je collega's of professionele hulp bij nodig hebt.
    Als er iemand zich voor de trein gooit komt de brandweer er ook bij om mee op te ruimen..
    Bij een ernstig ongeval waar mensen of zelfs kinderen liggen te schreeuwen daar is ook de brandweer bij...
    Het is dus niet alleen maar brand blussen of een kat uit de boom halen.
    Een schaar om een voertuig mee los te knippen is loei zwaar.
    Bij die heftige storm van afgelopen winter is de brandweer vaak de hele dag bezig met bomen kappen of omzagen...je zult dus op je werk gemist moeten kunnen worden.

Heb zelf ooit een begin opleiding gedaan maar haakte af omdat ik de ernstige dingen van verwondingen niet van mijn netvlies kan krijgen..

7. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    ik vind je openingspost een beetje geldwolverig overkomen.... sorry, maar je gaat niet bij de vrijwillige brandweer om het geld en pensioenen e.d..... je gaat erbij omdat het hobby is, je het leuk vind en je in wil zetten voor de omgeving, de rest zou bijzaak moeten zijn....

8. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    hmmm, mijn reactie is ook nie theel vriendleijk.... sorry, eerste impuls :p

maar je hebt gewoon 2 jaaropgaven op te geven bij de belasting, enige probleem is dat je te veel arbeidskorting krijgt bij je gewone baan, omdat het geld dat je bij de brandweer krijgt niet mee berekend word in de max. te verkrijgen arbeidskorting.

Verder is het gewoon extra loon, je betaalt max belasting omdat je de heffingskorting niet toepast, (dit kun je maar bij 1 werkgever, waar het meeste geld vandaan komt toepassen) verder is het voor mijn man een leuke extra, per kwartaal zo'n 300/400 euro, is uiteraard afhankelijk van de uitrukken.

Hij koopt er bijv. een playstation, en andere gadgets van.... zo is hij blij en kan hij belachelijk geld aan gadgets uitgeven, en heb ik er financieel geen last van ;)

9. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Mijn vriend is vrijwillig brandweer, je gaat er vrijwillig bij, verder is er niks meer vrijwiliig. Je moet verplicht elke week trainen, je moet een opleiding volgen en je moet ook zoveel % inzetbaar zijn. Het is dus niet zo dat als je pieper gaat en het komt even niet uit, dat je dan niet gaat. Dus ook op leuke dagen moet je dan weg! (Hier is hij op onze eerste date ook gewoon vertrokken toen... ;)) verder heb je ook nog paar avonden per jaar dat je op extra trainingen moet...
    Je betaald gewoon belasting, afhankelijk van wat hij nu al verdient, 43 of 52%. Bij elke oproep waarbij je komt opdraven maar de wagen mist krijg je sowieso 1 uur uit betaald, als je op de wagen zit het aantal uur dat je weg bent. Je moet wel dag en nacht paraat staan! Mijn vriend heeft dus echt wel eens gehad dat om 4.00 de pieper ging, hij om 6.00 weer thuis was en om 7.00 weer moest gaan werken!

Dus als het je 'wat' lijkt om bij de brandweer te zitten, dan moet je vriend er nog maar goed over nadenken of het hem leuk lijkt of dat hij er echt een passie voor heeft...

10. Kellebel1987

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Overigens hoeven wij er ook niet veel voor te laten hoor! Als we ergens heen moeten en zijn pieper gaat en het is prio 2 gaat hij bijv niet... En ja, ik ben een keer alleen naar een etentje gegaan omdat hij een uitruk had, jammer voor hem dan, hij schoof later gewoon aan! Het enige jammere is is als dat ding 's nachts afgaat ik ook een uur wakker lig....

11. tazzie

tazzie Fanatiek lid

28 okt 2010
    3.442
    0
    36

Kellebel, is hij er wel zeker van dan dat er wel genoeg man is voor de wagenbezetting met prio 2? Want als alle mensen zo denken dan blijven er weinig mensen over als er een prio 2 is en dat is toch ook niet de bedoeling?

Hebben wij bij "ons" oude korps paar x gehad (hecht team van mannen en alle daarbij behorende vrouwen ;) Waren een aantal die niet op prio 2 kwamen en dus sta je te kijken als je niet genoeg man hebt voor een uitruk. Want met te weinig mag je ook niet uitrukken.
    Hier ook weleens dat je alleen naar een etentje/verjaardag etc moest. Nu met de kleine lukt dat zelfs niet meer aangezien we maar 1 auto hebben. Dan wacht ik gewoon tot man terug is en bel dat ik later kom of ik bel af.

(hier zelfs x gehad dat de pieper 's avonds laat ging voor een fikse brand, pas tegen 7 uur/half 8 's ochtends thuis en half 9 weer werken. haha. dat was best pittig voor mijn man)

en inderdaad vrijwillig is niet zo vrijwillig meer. JE moet hetzelfde kennen aan opleidingen etc als een beroeps

12. Kellebel1987

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Nou hij slaat het alleen af als we echt iets hebben wat heel belangrijk is hoor en we echt al met de jassen aan staan ofzo... En eigenlijk hebben ze altijd wel overbezetting.. Pas geleden is hij ook niet naar een prio 2 gegaan omdat hij een paar uur daarvoor een fles wijn op fb had gepost met als tekst; op onze vakantie... Als hij dan toch komt opdagen (ondanks dat er maar 2 glaasjes uit waren) dan krijg je ook praatjes... Normaal gaat hij echt aaaaltijd weg ;)

Hier heeft hij mij een keer met een volle boodschappenkar laten staan en rende weg met de portemonnee... ;) lullig.... Gelukkig kon ik toen geld van familie lenen die aan de overkant met een winkel zaten, anders kon ik mooi alles terug leggen! :(
    Als mijn vriend een nacht heeft doorgewerkt dan neemt hij een halve dag vrij, gelukkig is dat nooit een probleem bij hem...

13. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Haha dat laatste héél herkenbaar. Hier had ik wel een pinpas maar een krat bier en 2 grote tAssen vol. Ik ben naar de kazerne gelopen en daar heb ik 4 uur gezeten. Ons huis was en bult op en 4 km verderop.

Maar ook op een bruiloft 7 brandweermannen en aanhang en toen ging de pieper. Leuk heel leuk zaten we dan. En het ergste van alles toen er middelbrand weeg gegeven ging zelfs de bruidegom:)

14. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Haha! Leuk vrijgezellenfeestje word het dan :p :D

Ik heb verder niet veel aanvullingen hoor. Ik weet wel dat bij ons op het dorp met oud en nieuw iedere vrijwillige brandweerman verplicht was op de kazerne te zijn. Zo had een vriendin van me nog nooit oud en nieuw gevierd met haar vader erbij...

Trouwens super dat er mensen zijn die vrijwillig bij de brandweer gaan!

15. tazzie

tazzie Fanatiek lid

28 okt 2010
    3.442
    0
    36
    ik vroeg t me alleen af hoor ;) hier is man ook weleens niet gegaan inderdaad met prio 2. prio 1 heb ik niets meer in te brengen ;)

maar hier inderdaad ook rustig een volle boodschappenkar achterlaten in de winkel etc. gelukkig asl we met zn 2e gaan zorg ik vaak dat ik mijn pinpas ook bij me heb haha.

oei dat is helemaal "erg" op je eigen bruiloft en dan incl 6 andere brw mannen weg voor de pieper..

hier wel gehad met kraamvisite van mn schoonzus(mans halfzus). Kleine man was 1,5 week oud, net 3 dagen uit t ziekenhuis (4 weken te vroeg en keizersnede). mn schoonzus zou op kraamvisite komen met man en kids. pieper ging, heidebrand. Man kijkt me aan, zegt alleen maar mag ik? en weg was ie. kon niks meer zeggen. Hij de hele dag weg en ik zat daar met mn schoonzus. Geen hulp, zelf veel te veel gedaan, gevolg bloeding (terwijl t bloeden net 2 dagen gestopt was) en veel pijn aan de wond. Dat vond ik echt niet leuk, maar verder tja dan gaat ie maar. (behalve als ik bepaalde afspraak heb staan haha ;) )

Deel Deze Pagina