Zijn temp is gelukkig nog goed. Morgen bel ik zowiezo weer de HAP. Ik vind ook dat er naar gekeken moet worden. Ik heb er verder gewoon geen verstand van. Het is toch aan een arts om dit te beoordelen vind ik dan. En ik ga zeker vragen om die zalf! Die foamspray is zowiezo al bijna geen doen met een babyhandje.
Als je wil dat er een arts naar kijkt, moet je er niks opsmeren, anders kunnen ze de wond niet goed beoordelen. Blaren intact houden en absoluut niet doorprikken ivm infectiegevaar. Sterkte!
Nou ik heb het verband er gewoon af kunnen halen. Het ziet er enorm rustig uit. Lijkt niet eens meer een brandwond. De plek is nauwelijks nog rood, maar de blaren zijn er nog wel.
Heb even een foto toegevoegd maar het is moeilijk in zicht te brengen met een enorm bewegend kind haha. Hier zie je 2 van de blaren. Handje is nauwelijks nog roder dan de andere hand. Hij heeft wel erg veel last van de blaren met kruipen enzo. Volgens mij valt het allemaal verschrikkelijk mee als ik dit zie..
Ben zelf ook da en behandel ook brandwonden. Voor deze brandwond moet je absoluut terug gaan naar de HAP, het handje moet namelijk behandeld worden met die brandwonden zalf (zilversulfadiazine) en ernaast ook worden verbonden met vette gazen (plakken niet op de blaren) en een verbandje er om heen zodat je zoontje er niet aan kan komen. De zalf zorgt er voor een verkoeld gevoel en gaat tegelijkertijd infectie tegen. Heel vreemd dat de da je gisteren zomaar heeft laten gaan!
Ik zou voor de zekerheid contact opnemen met de brandwondenlijn die iemand hier eerder noemde, of een brandwondencentrum zelf: 010-2903718, 0900-0440044 (informatielijn) Bij kinderen wordt het vaak niet goed ingeschat, en vaak is er te weinig kennis over brandwonden in het algemeen. Succes er mee!
Nou ik ben weer terug van de HAP. Ze vonden het schandalig hoe er gisteren gehandeld is. De plek ziet er verder wel heel rustig uit. Ze hebben er flink wat zalf opgedaan. Naam weet ik zo even niet meer, maar is in ieder geval goed voor deze brandwonden en werkt ontstekingsremmend. Het is ingepakt en morgenavond mag ik het er af halen en dan hoeft er volgens haar als het goed is niks meer op. Maar ik denk dat ik het dan dinsdagochtend eraf haal. Puur voor het geval dat, dat we dan bij eigen huisarts terecht kunnen ipv de hap.
Jeetje wat balen dat ik je bericht nu pas zie..... Ons zoontje heeft zich een tijdje terug flink aan de kachel verbrand,2e graads brandwonden op de gehele binnenkant van zijn handje. Meteen naar de hp geweest,daar werden we geweldig geholpen! De blaren zijn doorgeprikt omdat er teveel druk op stond,daarna hebben ze er Silver(nog iets) creme opgesmeerd en het handje goed ingepakt. Elke dag het handje opnieuw verbinden,en zorgen dat die niet nat wordt ivm infectie gevaar. Als ik jou was zou ik nu weer terug gaan naar de hp,en het daar laten verbinden en morgen bij de huisarts laten controleren. De assistente leert je dan hoe je het moet verbinden. Bij Sietse zat er 2 weken verband omheen,elke dag moest ik dit verschonen...eerst dik de creme,dan een zachte gaasje die zijn wat dikken,en daaromheen verband draaien. Voor brandwonden zijn verschillende methodes om het te laten genezen,bij Sietse kozen ze hiervoor omdat hij nog klein is,en overal met zijn handjes in zit.....door het verband erom te laten werden de blaren zacht en zo genas het handje mooi. Veel sterkte met je mannetje,als je vragen hebt pb me maar.
Klopt precies ja,zo is mijn zoontje ook behandeld. Deze creme werkte erg goed,en de wonden zijn mooi genezen...zijn huidje op die hand is nog wel wat dun en gevoelig moet ik zeggen....ik heb hem veel laten knijpen in een zacht balletje als hij in bad zat,dat was goed voor de huid(dit deed ik pas toen de wond helemaal genezen was) omdat hij zo soepel bleef. Ik vindt het ook erg schandalig dat ze jou zo hebben weggestuurd hoor....
Ik moest ook 2 weken om de dag terug komen ja,was wel fijn moet ik zeggen want ik was zo onzeker of het er wel goed uitzag. Ik deedn bij Sietse een te grote katoenen sok over zijn handje heen,kwam dan tot zijn oksel,zo kon hij het verband er ook niet afhalen.
Eh hoezo had de HAP geen tijd voor jullie? Een brandwond is heel serieus bij jonge kindjes. Ons zoontje had zich laatst aan de gaskachel verbrand en de dokter heeft er toen zilver-sulfadiazine creme opgesmeerd en heel dicht ingepakt. We hebben de tube meegekregen zodat we het zelf bij konden houden. Deze creme werkt pijnstillen en bacteriedodend. Echt heel fijn spul.
Tja ik weet ook niet waarom ze geen tijd hadden voor ons. Morgen bel ik zowiezo mijn eigen huisarts en dan vraag ik aan hem hoe of wat. Ben in ieder geval blij dat de HAP hem vanmorgen heeft verbonden met goede creme. @Pinter, bedankt voor de tip. Heb in ieder geval een sok erover gedaan nu.
Ik zie dat het inmiddels goed verbonden is. Schandalig trouwens dat je gisteren zo behandeld bent? "Goed" dat de mensen die van vandaag de HAP bemanden dat ook inzagen. Al is het wel al te laat, natuurlijk! Ik ben benieuwd wat ze hier verder nog intern mee gaan doen. Even in zijn algemeenheid wat betreft brandwonden, met name met blaren; eerst koelen natuurlijk! Minstens 10 min met water dat niet te koud is. (Anders loop je nog kans op plaatselijke onderkoeling.) Brandblaren mogen absoluut niet open geprikt worden. Het beste is om ze steriel af te denken, voor het geval ze toch open gaan. De kans op infectie is vrij groot! Afdekken kun je beter niet met gewoon gaas doen, i.v.m. vastplakken. Dan gaan ze alsnog open als je het verband verwijdert. De nieuwe gaasjes die nu op de markt zijn, zijn volgens mij bijna allemaal niet klevend. Ik heb in ieder geval alleen nog maar niet-klevende gaasjes in mijn verbandkoffer van de vereniging zitten. Als je zo'n metaline compres hebt, kleeft het in ieder geval niet. Die zijn goed te herkennen omdat 1 kant zilverkleurig is. De nieuwe niet klevende gaasjes zijn egwoin wit, maar ze glimmen een beetje dus dat herken je ook wel als je het ziet. Ze zijn ook minder open geweven dan de gewone "ouderwetse" gaasjes. Eerst dus een steriel nie klevend gaasje, dan watten en als laatste laag iets om het mee vast te zetten. Meestal zul je daar gewoon een elastisch hydrofiel windsel voor gebruiken. Pas op met spullen die je erop smeert. Doe dat hoe dan ook pas nadat je goed gekoled hebt en de 'brand' eruit is. Je kunt niet zomaar zalf of crème erop smeren, maar vraag bij de apotheek naar echte brandwondenzalf. Gewone crème kan in de wond trekken en dan wordt het alleen maa erger. Smeer geen brandwondenzalf als je nog naar een arts gaat. Ga altijd na een arts bij brandwonden aan gezicht en handen. Verder is het verstandig om altijd langs te gaan als het een grote brandwond betreft. Bij kindere zul je in de regel wat voorzichtiger zijn en dus sneller de stap nemen om naar de huisarts te gaan dan bij een volwassene. Ik geloof dat het rode kruis nu een app heeft met tips voor eerste hulp. Handig om op je telefoon of ipad te zetten als je die hebt!
JE moet zorgen dat het goed vet blijft, brandwonden drogen snel uit en dan gaat de huid krimpen. Doet echt heel veel pijn. Mocht je niks in huis hebben dan vaseline ofzo erop smeren en morgen zeker nog ff naar de huisarts gaan om ernaar te laten kijken. Hopelijk heeft hij er niet veel last van.
Schandalig van de hap! Gelukkig ben je nu goed geholpen. Mijn zoontje heeft zich een kleine 2 jaar terug verbrand aan een kachel op een vakantie in Turkije. Van die gemene, ijzeren, houtkachels die niet afgeschermd staan. De hele vakantie haalde ik ze uit de kamer, maar precies 1 moment toen ik mijn kleintje aan het verschonen was komt er 1 aanrennen en klapt er zo tegen! Nou nou, ze wilde ijsblokjes doen erop en koud water, en naar het ziekenhuis om de huid te laten verwijderen??? Heb dit allemaal vriendelijk geweigerd. Heb zelf zolang mogelijk met lauw water gespoeld (hoelang dat kan bij een kind van toen net 2), en vervolgens een zalf erop gedaan genaamd zilversulfadiazine met een vet gaasje eroverheen. Werkt als een tierelier, maar ik weet niet of dit zo verkrijgbaar is? Ik heb hiervan 2 tubes gekregen van mijn moeder, die dit gekregen had voor haar bestralingen. Ze had dit over, en ik hoop het nooit (meer) te hoeven gebruiken, maar het werkt wel. Zo had ik iets meer dan 2 jaar geleden, een pan met ontzettend heet water (was net klaar met aardappelen koken) zo voor een deel over mijn voet heen laten kletsen. Nou ik heb gejodeld, en ik weet hoe brandwonden kunnen zijn want heb in het verleden brandwonden opgelopen op borst en buik door een hete frituurpan die ik optilde. Weken pijn en last van gehad, maar met dat aardappelvocht, heb ik 5 uur lang echt hele erge pijn gehad maar daarna leek het gewoon verdooft. Was wel fijn toen. Denk dat dat kwam door die zalf.
Ik weet niet of deze tip al voorbij gekomen, maar door eigen ervaring weet ik dat het heel goed is om te weten dat jezelf ten allen tijden het brandwondencentrum in Rotterdam, Beverwijk en Groningen mag bellen om advies te vragen!! Hier heb je geen doorverwijzing van een huisarts voor nodig!! oudste dochter heeft met 13 mnd beide handen verbrand, uiteindelijk huidtransplantatie gehad.
Dit vind ik toch jammer. Volgens mij is tegenwoordig toch redelijk algemeen bekend dat je beter geen huismiddeltjes op brandwonden kunt smeren. De diverse brandwondencentra raden het sterk af. Als je niks in huis hebt, dan ga je naar een (nacht-)apotheek en haal je een veilig middel. Smeer er alsjeblieft geen vasaline, bodylotion, tandpasta of andere troep op want dat is gewoon niet goed.