Zijn er hier mensen die veganistisch eten? En hoe doe je dat dan met je kindje? Zeker als bv wordt aangevuld met gewone voeding/melk of als je gestopt bent met de BV. En kind heeft toch melk nodig zegt men. Ik ben nagenoeg een vegetarisch eter en heb hooguit eens per maand een stukje vlees op mijn bord als een ander me dat voorschotelt. Nu krijgt mijn zoontje gewoon koemelk van zuiver zuivel en kwark maar voor mezelf wil ik het meer gaan inperken. Gewoon om eens te zien wat het effect op mijn gezondheid is. (zal wel vit b12 gaan slikken) Ik merk gewoon ondanks dat ik best bewust met mijn eten ben ik makkelijk veel kaas gebruik en ook best wel wat andere melkproducten op een dag. Net als 2 broodmaaltijden die ik voor mezelf wil vervangen voor wat anders om te zorgen dat ik wat meer groenten en fruit ga eten. Ik heb vorig jaar deze doc. gezien en loop sinds dat moment al met het idee rond het eens te gaan proberen. En nu staat hun website ook vol met heerlijke gezonde recepten. Recipes Archive - Forks Over Knives Heb er al een paar gemaakt en ze zijn echt heel erg lekker. Anyway ben dus op zoek naar ervaringen.
Ik zelf niet maar familie van mij wel. Ik vind het zelf niet helemaal nodig en ook lastig omdat mijn man en kinderen lastige eters zijn wat dat betreft. Maar ik pik wel wat dingetjes mee. Ik eet zelf vaak worteltaart (staat wel taart maar is gezond ), bananenbrood, zelfgemaakte 'snickers', gevulde fruitkoekjes, boekweit of havermout pannenkoek (wel met ei, de familie van mij die veganistisch eet, eet wel ei omdat daar heel veel aminozuren in zitten). Wil je wat receptjes hiervan? Dan kan ik de linkjes wel plaatsen. Ik eet zelf nauwelijks brood, als ik het eet eet ik speltbrood en soms in het weekend witbrood (tosti). Ik lunch vaak met bananenbrood of worteltaart. Avondeten doen we 2 a 3 keer per week vlees en voor de rest vleesvervangers (Milner, kaassoufflé). Man en kinderen eten wel brood met kaas/worst/pindakaas/hagelslag.
Leuk, ga ik eens bekijken. @Snoopy1979 Ik ben benieuwd klinkt heel lekker. Ik maak wel vaak groentestaart met spinazie, prei of broccoli maar wortel nog nooit geprobeerd. Ik ben benieuwd naar het recept. Ik doe daar dus wel vaak een stuk kaas en een ei doorheen. je kan natuurlijk ook met broodkruim zorgen dat het een mooi stevig taartje wordt. Maar volgensmij heb ik een serieuze kaasverslaving
Die worteltaart is wel een zoete taart dus niet als avondeten. Zal morgen wat recepten/linkjes hier plaatsen.
zuivel is geen noodzakelijk iets om te consumeren. Dat kun je prima missen. Maar ik begrijp het half, je wilt je kindje toch niet veganistisch gaan laten eten? Want dat zou ik zelf niet doen.. Eigenwijze ikke stopte toen ik 11 was ook met het eten van dierlijke producten, maar toen ik 16 was had ik al behoorlijke gezondheidsproblemen terwijl ik allerlei tabletten en noten gebruikte om eventuele tekorten aan te vullen. voor een kind in de groei zeg ik dus echt nee..
yahooo, leuk topic! Ik heb een vegetarische biologische lunchroom! en kook 90% vegan.. dusss brand los So wie so ben ik er heilig van overtuigd dat melk slecht is voor elk. Melk is oorspronkelijk bedoeld voor kalfjes wij zijn het enige ras op aarde dat borstvoeding van een ander ras drinkt tot op hoge leeftijden.. Zelf eet ik wel nog kaas, omdat ik een addict ben, maar gezondheid technisch gezien liever niet. Ook eet ik weinig brood maaltijden, eerder havermout, soya yoghurt, smoothies, salades, soepen..en savonds kook ik eigenlijk altijd vegan. Ben ook bezig met het uitbrengen van een vegan kookboek. Hihi..ok erg enthousiast dus.
Wat leuk. Ja mijn zoontje heeft 15 maanden borstvoeding gehad. maar rond het jaar wilde hij vanaf de een op de andere dag niet meer bij mij drinken dus nog een paar maanden gekolfd. Nee wil mn zoontje in principe niet veganistisch laten eten maar hij eet wel met mij mee natuurlijk. En als ik besluit wel alles uit mijn dieet te schrappen vanwege de gezondheid is het natuurlijk vreemd dat ik mijn kind dan wel de dingen laat eten die ik zelf om gezondheidsredenen dan niet zou eten. Op dit moment krijgt hij alleen melkproducten heb hem nog nooit vlees gegeven omdat ik hem daar nog te klein voor vind. Dus hij krijgt als avond eten groente met graan (wel lekkere volle biologische granen) en een schep notenmoes. Heel soms een beetje ei erdoor. Haha wij zijn zo slim om dat te doen. Maar als een poes onder een paar lekkende uiers staat van een koe gaat die er ook aan drinken hoor Gehomogeniseerde melk (zoals alle supermarktmelk zelfs Arla) is idd niet het aller beste voor de gezondheid. Ik vraag me echt af hoe je tekorten op kan lopen als je gezond en gevarieerd eet maar zonder dierlijke producten. behalve vitb12 dan. als je ziet wat het drastisch terugbrengen van dierlijke producten voor je gezondheid kan doen. Maar goed ik ga het gewoon proberen. Ik maak mijn blok kaas nog op heb vandaag lekker veel gezonde dingen ingeslagen. Avocado's, kikkererwten sla groenten. Ik ben benieuwd.
Als je goed gebalanceerd eet en extra vitamines neemt loop je geen tekorten op, ook kinderen niet. Wat is er zo belangrijk aan zuivel en vlees wat je niet kan missen? Familie van mij eet dus veganistisch op eieren na, ook kinderen en laten ook regelmatig bloed prikken en ze hebben geen tekorten.
Op site van Nederlandse Vereniging voor veganisme is ook een kopje te vinden voor vegan baby's en voeding tijdens zwangerschap. Nederlandse Vereniging voor Veganisme | Voeding - Nederlandse Vereniging voor Veganisme
Het is wel heel moeilijk om zo uitgebalanceerd te eten dat je geen tekorten krijgt. Mijn zus en haar man zijn nu enkele maanden veganist maar zijn toevallig gister bij de huisarts geweest met klachten. Ze zijn wel zwakker geworden eigenlijk. Kinderen kunnen echt geen veganist zijn. Vlees is natuurlijk te vervangen maar let echt op de b12. Verder kun je bijvoorbeeld wel geiten of schapenmelk en kaas en eieren geven. Kinderen eten doorgaans nog niet gevarieerd genoeg om überhaupt goed te groeien op een veganistisch dieet.
Ik ben geen veganist, eerder een flexitarier maar ik vind het wel onwijs leuk om vegan te bakken en te koken Ik ben van mening dat een typisch Nederlands dieet te veel dierlijke producten bevat en wij eten daardoor ook geen typisch Nederlands dieet. Wij proberen zo divers mogelijk te eten, vlees, vis en vega afwisselend. Dit gaat volgens mij goed. Helemaal vleesloos kan niet, mijn man zou dat niet fijn vinden en ik vindt het een slecht voorbeeld voor de kinderen als vader en moeder beide anders eten (afgezien van evt allergieën). Mijn man is al vele stappen vooruit gegaan in zijn voeding en meegaan in het vleesloos eten een x aantal dagen per week, misschien dat helemaal vega er over een paar jaar inzit. Onze oudste wilt niet altijd vlees en dwing hem hier dan ook niet toe. Bakken is meestal wel vegan hier. Ik heb een stuk of 20 vegan kookboeken (voornamelijk Engelstalig) en haal veel inspiratie van de blog van OHSHEGLOWS. Soms experimenteer ik ook gewoon zelf. Paar dagen geleden waren we laat thuis en heb ik een vegan mengsel in elkaar gedraaid. Biologische tofu, gemarineerd in Mexicaanse kruiden, opgebakken met een uitje en paprika. Geserveerd op een wrap met sla, rauwkost, avocado, kidneybonen en salsa. Was echt super lekker. Zelf ben ik best gevoelig voor tekorten door een medische aandoening en zou nooit de kinderen vegan opvoeden. Een neefje van ons wordt door zijn moeder beperkt in zijn voeding en je ziet dat hij heel veel tekorten heeft. Misschien als ik extreem goede research gedaan zou hebben maar ik heb liever dat ze later zelf een beslissing nemen wat betreft hun voeding. Ik denk dat er genoeg biologische alternatieven zijn.
Hier ook ongeveer zo. We eten denk ik 2x per week vlees en 2x vis. Verder heel veel groente. We eten wel eieren maar niet zo veel gewone kaas en melk. Kinderen krijgen wel elke dag melk/amandelmelk. Op brood trouwens nooit vlees. Verder veel recepten uit vega of veganistische kookboeken. Ik eet nooit gewoon gekookte groente, zo saai wanneer je echt lekkere recepten leert kennen.
In dit boek staan een paar hele leuke veganistische gerechten https://m.bol.com/nl/p/bakken-met-menno/9200000036152527/ Ik heb een aantal vrienden die helemaal veganistische zijn. Behalve in hun eten hebben ze ook hun hele levensstijl er op aangepast. Dragen ook niets wat afkomstig is van een dier enzo. Ik eet zelf veel vegetarisch maar veganistische vind ik een brug te ver (en geheel vegetarisch wil ik ook niet. Want sommige vlees vind ik lekker) Overigens, de meeste worteltaart recepten die ik ken zijn niet zo heel gezond er gaat vaak gewoon suiker in en ook de frosting met roomkaas en suiker maar als je hem veganistische maakt zal er denk ik geen eieren of roomkaas bij komen.
Oh haha jullie hebben het over die carrotcake. Heerlijk maar idd een dikmaker. Ik ben in principe niet van plan mijn levensstijl om te gooien nu. Mijn zoontje draagt juist heel veel wollen kleertjes en ga dat zeker niet vervangen voor allemaal systematische dingen. Net als schoenen heb ik toch wel graag van leer. Ik moet wel leren meer bonen en peulvruchten te gaan eten. Dus in die zin een hele uitdaging. Ik eet nu heel regelmatig rijst met groenten en en wat kaassaus en een salade of pasta met een versgemaakte saus van groenten/tomaten en verse kruiden. Een linzenschotel vind ik ook heerlijk. Ik heb overigens geen tekorten. Eet al jaren op deze manier en ben pas tijdens mijn zwangerschap vitamine gaan slikken. Heb zojuist als snack wat nootjes en gedroogde (donkere) abrikozen op
Ik ben geen veganist, maar wil wel even ingaan op het volgende: Daar ben ik het niet mee eens. Ik denk niet dat melk slécht is (er zijn groepen, die echt anti-keomelk zijn), maar ik denk dat het echt niet zoveel toevoegt als men beweert. Enige voordeel dat ik zie in het geven van melk, is dat het beter is dan ranja. Water en thee krijg ik er helaas niet in.
Ben het niet eens dat kinderen geen veganist kunnen zijn. Heb familie met kindern die veganistisch eten, de kinderen zijn tussen de 7 en 12 jaar. Ze eten sinds een half jaar ongeveer wel eieren. Maar voor die tijd niet en ook geen tekorten. De kinderen eten wel gevarieerd, ze eten gewoon wat ze voorgeschoteld krijgen . En hun moeder is er heel bewust mee bezig om alle voedingsstoffen binnen te krijgen. En ze kan goed koken Maar bij de meeste kinderen zal veganistisch eten niet haalbaar zijn inderdaad
Maar hoe goed je ook kan koken, in een veganistisch dieet ontbreekt toch echt vitamine b12. Een "veganist" die eieren eet is verder toch gewoon vegetariër?
Worteltaart, ik vervang de suiker door wat honing of riijststroop. Hier zitten wel eieren in, zou je misschien kunnen vervangen door banaan. Miss Puur Zoete en gezonde worteltaart - Miss Puur Bananenbrood, kan zo even geen link vinden: 100 gr havermout (in de blender klein gemaakt) 50 gr amandelmeel of bloem 3 bananen 3 eieren snufje zout theelepel baking soda (kan je ook weglaten) (1.5 tl bakpoeder) hand rozijnen (50g) walnoten of pecannoten in stukjes over het beslag heen strooien (ik doe het er doorheen) Oven 175 graden, 45-50 min. Veganistisch bananenbrood: Ingrediënten 3 rijpe bananen 1 el citroensap ½ cup olie ½ cup suiker ½ cup (gewelde) rozijnen 1 ½ cup bloem ½ cup haver of boekweitvlokken ½ tl zout ½ tl bakpoeder ½ tl baking soda Bereidingswijze Verwarm de oven voor op 190°C. Prak de bananen met een vork en voeg het citroensap, olie, suiker en rozijnen toe. Roer door tot een glad mengsel. Meng in een andere schaal de bloem, vlokken, zout, bakpoeder en baking soda. Roer de vloeibare ingrediënten door de droge en schep een paar keer om (niet te (verkeerd)! lang/hard mixen.) Giet het mengsel in een ingevette bakvorm en bak ongeveer 45 minuten op 190°C. Test met een satéprikker of de cake droog is vanbinnen. Laat even afkoelen op een rooster. Gevulde fruitkoekjes Recept: Gevulde Fruit Koekjes - Suikervrij Glutenvrij - FitbeautyFitbeauty 'Snickers' http://www.beginspiration.nl/pinda-chocolade-repen-snickers/ Snickerballetjes http://veganchallenge.nl/snicker-bites/?extern=1 Bij pannenkoeken kan je het ei vervangen door banaan, weet alleen de verhouding niet helemaal precies. In plaats van melk kan je plantaardige melk gebruiken, ik gebruik dan kokosmelk met water.