Hoi, Bij mijn zoontje waren er nog maar een paar pockets met vruchtwater rond deze tijd van de zwangerschap. Bij de keizersnede met 38 weken en 1 dag was de placenta 400 gram en helemaal verkalkt. Mijn zoontje was daardoor dysmatuur. Afgelopen maandag bleek bij een groeiecho dat bij deze zwangerschap het vruchtwater ook af begint te nemen en dat de baby aan de kleine kant is (2600 gram met 37 weken). Betekent dit dat de placenta minder begint te werken of zijn er andere oorzaken mogelijk (vliezen zijn intact)? En hoe zit het met eventueel overtijd laten lopen bij het afnemen van vruchtwater? Ik vond het allemaal best wel eng, vooral na mijn eerste zwangerschap. Alvast bedankt voor het antwoord. Groeten Stephanie
Hoi Stephanie, ik begrijp je zorgen. Wanneer er nu verminderd vruchtwater is zullen ze dit wrs wel goed vervolgen. wanneer er dusdanig weinig vruchtwater meer is, zullen ze zeker overwegen in te gaan leiden omdat het kan duiden op een verminderde placentawerking en dat het buiten de buik beter is voor de kleine dan erbinnen. Het is inderdaad weer een kleintje, maar dit wil niet zeggen dat deze placenta ook niet goed functioneerd of dat dit kindje ook dysmatuur is. Wat belangrijk is is het leven voelen. Want kindjes die het nog naar de zin hebben en energie over hebben en dus niet alles nodig hebben om te groeien, bewegen goed. Dus wanneer je daaraan twijfelt moet je aan de bel trekken. Maar het kan ook zo zijn dat deze hoeveelheid vruchtwater zo blijft en dat er een natuurlijke bevalling kan worden afgewacht. Dus houdt het leven voelen goed in de gaten en houd je rust. Meer kun jij niet doen en ze houden je kindje echt in de gaten. Groetjes Brigitte
Hai, Bedankt voor het antwoord. Gisteren ben ik naar de verloskundige van het ziekenhuis geweest. Ze vond het maar raar dat de gyn mijn nog niet heeft opgenomen vanwege al mijn klachten en niet is overgegaan tot inleiden. Toen ik uitlegde dat ik een keizersnede heb gehad, begreep ze het in ieder geval van het niet inleiden. Daarna heeft op mijn verzoek het vruchtwater gecontroleerd en het was nog weer meer afgenomen (het waren nu meer pockets dan dat de baby omringd is door vruchtwater). Ook was mijn bloeddruk helemaal niet goed (gestegen van 118/76 naar 155/95 in 6 dagen tijd). Ik heb een CTG gehad waaruit bleek dat het kindje het nog wel naar de zin had, maar wel rustig is. Ook heb ik is er een toxitest en urineonderzoek gedaan omdat ik echt ontzettend misselijk ben en hoofdpijn heb. Deze uitslagen waren gelukkig goed en dus (nog) geen zwangerschapsvergiftiging. Na de onderzoeken zou ik weer terug naar de verloskundige maar die was inmiddels verdwenen naar de verloskamers (was het erg druk) waardoor ik haar niet mijn vragen heb kunnen stellen over hoe of wat nu verder. Van de assistente kreeg ik te horen dat ik niet meer met mijn krukken (vanwege BI) mag lopen en in een rolstoel moet omdat mijn bloeddruk en hartslag veel te hoog worden van de inspanning 8-[. Vrijdag moet ik terug naar het ziekenhuis en dan hoop ik meer antwoorden te krijgen, want dit maakt me allemaal zo onzeker en lichamelijk voel ik me heel erg slecht. Stephanie