brca2 gen en alvleesklierkanker

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonnebeertje, 25 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    Bij ons zit het brca2 gen in de familie (borstkanker gen)
    Nu doet de familie mee aan erfelijkheidsonderzoeken,en bij 2 familieleden zijn andere vormen van kanker gevonden terwijl ze het brca2 gen niet hebben. Alvleesklierkanker, en 1 ook prostaatkanker daar nog naast.
    Zijn er meer meiden hier met familie met het brca2 gen? Zou er verband zijn met het brca2 gen, ook als je dat gen dus niet hebt, en met alvleesklierkanker?
    Mijn vader krijgt de 18e de uitslag van zijn alvleesklier onderzoek. Vind het zoooooooooo eng allemaal, bijna alle ooms en tantes hebben wel iets gehad of zijn al overleden aan kanker :(

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Er zit bij ons geen afwijkend BRCA-gen in de familie. Ik heb me er wel op laten onderzoeken vanwege de diagnose borstkanker, die ik ruim vier jaar geleden kreeg.

Voor zover ik weet is er geen verband tussen alvleesklierkanker en het BRCA-gen. Er is alleen een duidelijk verband tussen het BRCA-gen, borstkanker en eierstokkanker. Het vermoeden is dat er ook een link is met darmkanker en prostaatkanker, maar dat is niet zeker. Voor alvleesklierkanker geldt dat helemaal niet.

Sterkte & succes!

3. Zonnebeertje

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    Dank je!!
    Ben heel benieuwd naar de rest van de onderzoeken!

4. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Hier ook BRCA2 in de familie. Ik heb het gen gelukkig niet maar veel familieleden wel. Niemand in de familie heeft ooit prostaatkanker/alvleesklierkanker gehad en bij ons is er verder niks anders uitgekomen dan brca2

5. MaRita

MaRita Actief lid

18 okt 2008
    465
    10
    18
    Zus van de man van mijn schoonzus kreeg meer dan 7 jaar geleden borstanker. Ze zat midden in de behandelingen toen kregen ze te horen dat hun moeder alvleesklierkanker heeft.
    Zij (de zus) is gelukkig genezen maar ze heeft paar jaar geleden haar eierstokken laten verwijderen (dus het bestaat de kans dat ze BRCA2 gen heeft, maar dat weet ik niet 100%)
    Het kan natuurlijk pure toeval zijn dat de moeder alvleesklierkanker had en de dochter borstkanker (en misschien BRCA2 gen).

Wat ook Jippie schrijft, ik heb nooit gehoord over verband met BRCA2 gen en alvleesklierkanker.

6. Mauw

Mauw Fanatiek lid

4 sep 2012
    1.626
    0
    0
    Amsterdam
    Ik weet dat als een man het brca 2 gen draagt, inderdaad een hoger risico heeft op prostaatkanker en alvleesklierkanker. Maar je geeft aan dat zij dit gen niet dragen, dus geen flauw idee... Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik je berichtje een paar keer moest lezen, je zegt: zou er verband zijn met brca 2 gen, ook als je het niet hebt en alvleesklierkanker.

Veel sterkte!

7. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.494
    13.964
    113
    Vrouw
    Van Brca weet ik het verband niet met alvleesklierkanker, maar in mijn man zn familie komt alvleesklierkanker wel veel voor maar dan met P16 Leiden mutatie, is dat ooit onderzocht in je familie?

Sterkte in elk geval!

8. Zonnebeertje

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    Dat denk ik niet! Ik ga het mijn vader vragen! hij krijgt de 18e zijn uitslag en kan het dan wellicht vragen!
    Mijn vader heeft het brca2 gen niet.

9. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Wij hebben geen kanker gen in de familie maar ze overlijden allemaal aan kanker. Opa darmkanker (60) Oma long en keelkanker (58) biked dus vrij jong.
    Andere Oma darm kanker (79)

Verder nog ooms en tantes aan bijde kanten van de familie.

10. Zonnebeertje

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    eng is dat he!! zeker als er niks gevonden is met een bepaald gen of zo

Deel Deze Pagina