Wie doet dit? is het haalbaar? Heeft iemand tips? Man en ik hebben besloten dat wij zoveel mogelijk E nummer vrij willen gaan eten / Biologisch en de rest eromheen. Ook vooral voor de kinderen... *als je erbij nadenkt wat prop je je kinderen en jezelf dan toch vol met al die schadelijke E nummers... Vandaag vol goede moed naar de biologische supermarkt en de rest bij de AH ja ja alles biologisch... (ik was aardig wat meer kwijt). Ik zoek tips - Advies. Vooral voor brood, lunchpakketten kinderen wat geef je mee? Diegene die dit al zoveel mogelijk doen, maken jullie nu meer zelf? en hoe kan het misschien op een wat goedkopere manier?
Je bedoelt dan dus de chemische E nummers denk ik.. Ik doe het zoveel mogelijk...maar niet voor alles. De meest schadelijke E nummers vermijd ik wel E621 bijvoorbeeld
Ik maak alles zelf. Bak 2x per week brood bv. Groente koop ik vaak lokaal en van het seizoen, bv op een markt, dat scheelt veel in kosten! Verder heeft de Lidl ook best een uitgebreid aanbod qua bio-groente, -fruit en -eieren. Biologische kip koop ik vaak bij de AH, ander vlees meestal bij de slager of bio-supermarkt. Bij die laatste koop ik ook noten, broodbeleg (notenpasta's bv) en verschillende soorten meel. Mijn buurman heeft een flinke moestuin en geeft ons ook regelmatig een deel van zijn oogst Ik vermijd niet zo zeer de E-nummers (ook vitamine C heeft een E-nummer bijvoorbeeld, dus alleen die E zegt niks over goed of slecht), maar we vermijden vooral bewerkte voeding. Ik vind het zelf belangrijk te weten wat we eten, en bv geen toegevoegde suikers te eten (bv in een blik tomatensoep, kieperen ze zo wat lepels suiker in, dat vind ik onnodig; als ik het zelf maak, weet ik exact wat er in zit). Aan brood wordt ook zoveel toegevoegd, dat wil ik allemaal zelf in de hand hebben. Daarnaast is het ook gewoon heel leuk om samen met de kinderen brood te bakken, groentes te snijden, echt samen dingen te maken. Ik vind het ook belangrijk dat zij zien wat we eten, dat ze zien wat tomatensoep is, dat zoiets niet uit een fabriek komt.
Helemaal e nummer vrij eten wordt best lastig...maar wij eten zoveel mogelijk onbewerkt voedsel...maken veel zelf..tomatensaus bijv voor de pasta...niet koken uit zakjes...geen yoghurt bijv met smaakjes ed...dit is goed te doen...wij zouden ook best biologisch willen eten , maar het is toch een stuk duurder+ dat ze niet alles hebben overal... De kinderen krijgen naar school gewoon brood met wordt of kaas mee of pindakaas of soms omelet...als tussendoortje groente of fruit...een fles water (en ook een pakje drinken anders drinken ze toch echt teweinig) en thee meegeven wordt zo lastig...
Zelf vermijd ik vooral dierlijke E-nummers, met name waar het gaat om varken of karmijnzuur omdat ik dat niet wil eten. Maar verder wil ik ook zo puur/ gezond mogelijk eten. Omdat ik het voor alle producten te duur vind, eet ik tenminste alles wat dierlijk is biologisch. De enkele keren dat ik vlees of vis eet is dat biologisch, daarnaast koop ik eieren en melk ook altijd biologisch en alles waar dat in verwerkt zit. Of ik kies voor vegetarische producten maar boven alles kies ik voor vers. Geen pakjes, zakjes en bewerkt eten waar meestal de slechte E-nummers in zitten. Ik bespaar door verder steeds meer zelf te maken. In de aanbieding kopen, grotere hoeveelheden maken, invriezen. AH heeft regelmatig biologische spullen in de aanbieding, daar bedenk ik dan recepten bij. Ook kom ik regelmatig bij Ekoplaza, dus daar houd ik de aanbiedingen ook in de gaten. Brood koop ik (vegetarisch) bij de AH.
bij biologisch en zeker uit de winkels zoals ah en jumbo heb ik mn twijfels. Daar doe ik eigenlijk niets aan. Ik eet wel verder clean. Geen bewerkte dingen als zakjes pakjes en mixen. Brood eet ik weinig maar die paar sneetjes per week volkoren sowieso. Geen zuivel met allerlei smaakjes. Gewoon melk en kwark evt met beetje honing. Prima te doen. Je word steeds handiger. Mijn man en kids zijn iets losser ermee. Die snoepen weleens wat en zo eens per maand eten ze weleens een wereldgerecht ofzo. Vind ik verder ook prima. Ik let er dus niet zo op omdat ik sowieso al weer dat ik geen tot heel weinig slechte e nummers binnenkrijg. Of dat Moet dan zijn op zondag op mijn cheatdag als ik friet met een kroket eet. Als daar Dan slechte dingen inzitten dan is dat maar zo. Haha
Ik zou de zoekfunctie van ZP eens gebruiken. Iedere maand duikt weer een e-nummervrij topic op 😉
Wat ik mij toch wel eens afvraag... Ik hoor veel mensen zeggen dat ze niet aan pakjes doen. Zijn dit dan ook geen pakjes koekjes, pakken drinken, pakken vla/toetjes, geen bewerkt vlees (dus bijvoorbeeld zelf schnitzels maken from scratch), geen brood uit de winkel? Ik moet zeggen dat ik idealiter alles puur natuur wil inkopen en vanaf daar verder, maar ik vind het ook erg vermoeiend om álles zelf te doen.
Idd, geen pakken koekjes, geen pakken drinken, geen toetjes, vlees enkel onbewerkt (ik maak ook geen schnitzels zelf, we eten gewoon geen schnitzels ), geen supermarkt-brood... Koekjes bakken we zelf, we drinken water en thee, als toetje eten we vaak fruit (we eten heel weinig melkproducten, dus ook geen yoghurt), vlees dus onbewerkt, brood bak ik zelf. We kopen wel pakjes/zakjes, maar dan dus onbewerkt of puur eten. Bv notenpasta van puur hazelnoot en niks anders. Of een zakje gedroogde abrikozen zonder toevoegingen. Of kruiden in potjes, zonder toevevoegd zout. Etc. Net nog cruesli gemaakt voor het hele gezin voor een week. Echt leuk om te doen én heel erg lekker.
Hier ook meer onbewerkt voedsel en zoveel mogelijk suikervrij dan perse biologisch of zonder e-nummers. Biologische eten zit vaak nog volgepakt met suikers. Liefst zou ik suikervrij en biologisch eten maar dat is qua kosten niet haalbaar, dus geef ik de prioriteit aan onbewerkt en suikervrij.
Mwah hier smokkel ik dan wel een beetje. Al let ik wel heel erg op ingrediënten. Maar ik koop wel frisdrank (crystal clear), koekjes en chips. Gebruik dit dan wel met mate. Zolang de rest in balans is ben ik namelijk niet zo bang voor een BEETJE suiker, zout, vet etc. Als ook dat in een acceptabele verhouding is. Als toetje meestal fruit of anders bio volle yoghurt. Evt. met honing of rozijnen als ik wat zoetigheid er doorheen wil. Met pakjes en zakjes bedoel ik zelf meer zoiets als die maaltijdboxen van Knorr, sausjes, Chicken Tonight etc. waar veel conserveringsmiddelen in zitten en onwijs veel zout. Aardappelpuree zelf maken in plaats van poeder uit een zakje. Pastasaus vers maken ipv een pot. In het begin lijkt het veel werk maar je krijgt er handigheid in en bovendien smaakt het 100x beter en dat is hier echt een belangrijke motivatie!
Wij eten niet volledig E-nummer vrij maar wel zo veel mogelijk en ik maak i.d. veel zelf. Koekjes eten we echt wel maar dan let ik op welke ik neem er zit nogal verschil in nl Pakken drinken. Man lief wel soms sap. Dochter ook wel eens maar over het algemeen drinken we vooral water en thee .. (en wijn ) Vla / toetjes zo min mogelijk bewerkt. ( heerlijk naturel kwark met in stukjes gesneden appel wat kaneel en honing erdoor ... ) Vlees van de slachterij onbewerkt helaas slecht houdbaar dus vaak uit diepvries. Snitzels eten we zelden maar als we zoiets eten maak ik het i.d zelf Brood haal ik bij de bakker. Zelf eet ik amper brood. Alleen in het weekeinde De dingen die je noemt vind ik juist niet zo lastig eigenlijk. Het is meer bv bouillon - blokjes of bv dochterlief is dol op hagelslag. Welke is dan "het mist slecht. "
Het makkelijkste is om niet te moeilijk te denken en terug te gaan naar de basis. Zoek een goede boer in de buurt die groente en vlees biologisch en op kleine schaal produceert. Maak zoveel mogelijk zelf, en eet alleen datgene wat en hoeveel je lichaam aan brandstof nodig heeft.
Hoe maak je dan schnitzel-niet-zelf? Je wentelt het vlees door wat geklutst ei, door bloem of paneermeel en bakt het kn roomboter?
Wij doen ook hetheen hierboven gezegd is...zoveel mogelijk wat lukt...idd letten op alles zo puur natuur en onbewerkt... En tuurlijk zijn er ook af en toe uitzonderingen anders is het haast niet te doen.. Schnitzels idd gekluts ei....bloem gekluts ei....en dan door verkruimelde oude stokbrood moet zeggen dat we dat alleen noout eten we houden alle5 niet zo van varkensvlees maar zo doet mijn moeder het altijd...
Even over wijn: heb je die uitzending van de keuringsdienst van waarde gezien waarin het over wijn ging? Als je het over toevoegingen hebt... Als ik het lekker vond, zou ik het denk ik wel blijven drinken, maar wat werd daar mee aangeknoeid, zeg. Zelfs met biologische. Als je echt pure wijn wilt hebben, dan moet je een niet-commerciële wijnmakerij zien te vinden en die zijn zeer zeldzaam. Aan de prijs kun je het ook niet zien. En door een succescvolle lobby hoeven wijnmakers de ingrediënten (wat wel tot 60 verschillende kunnen zijn) niet op het etiket te zetten. Mijn mond viel open toen ik het zag.
Komt het op neer wel zijn er merken die voldoen wel een stuk duurder en veel minder lang houdbaar. De koekjes zijn na 2 dagen taai in de trommel en brood Is na een dag al oud maar daar kun je rekening mee houden.
Inderdaad, hier ook zoveel mogelijk als lukt. Volledig e-nummervrij/biologisch eten en drinken gaat ons niet lukken, daar hebben we nu gewoon echt de tijd niet voor om letterlijk alles zelf te maken en buiten dat om zijn er nog teveel dingen die we lekker vinden die e-nummers bevatten. Al zijn dat vaak niet eens de allerslechtste. We proberen 't wel zoveel mogelijk. Pakjes en zakjes kook ik niet meer mee bijv. jus maak ik zelf van een half bouillon blokje van de reformwinkel, (room)boter waarmee ik het vlees heb gebakken, (hoe bio het 'biovlees' is geen idee) een beetje bloem en water. Spaghettisaus met gepureerde tomaten en verse kruiden en groenten, de boemboe voor nasi, bami en de vleesgerechten volgens oude recepten en dus ook allemaal vers, soep maak ik van bouillon zonder smaakversterker waar ik bouillon blokjes doorheen gooi van de bio winkel en uiteraard verse groenten. zo komen we toch al een heel eind. Kruidenboter maak ik ook zelf. Ik let er dus wel op en lees veel etiketjes, probeer ook vaak een alternatief te zoeken als iets me niet bevalt qua ingrediënten en dit lukt vaak wel. maar goed wat ik al zeg, als dat niet lukt leg ik me er maar bij neer dat er E452 of E211 in zit. Ik heb weleens mayo gezocht zonder anti oxidant. Nou dat was een mission impossible want die is er gewoon niet behalve bio mayo maar die vind het hele gezin goor inclusief ik dus nu maar gewoon weer Zaanse.