Hallo allemaal, Ik probeer de situatie zo duidelijk mogelijl te omschrijven als maar kan met een slecht gehumeurde baby op schoot die nog niet moe is Onze buren hebben ons vanaf het begin dat wij het huis naast hun hebben gekocht (begin dit jaar) telkens weer gevraagd (en gezeurd) wegens de schutting. Deze zien ze namelijk het liefst verdwijnen zodat wij een grote open tuin samen hebben en hun meer licht in de tuin. Dit willen wij om meerdere redenen niet, bv onze zoon kan vanuit hun tuin de straat op lopen en vreemde mensen zouden vanuit straat onze tuin in kunnen lopen. Als alternatief noemden zij de optie er een soort hekwerk met gaten neer te zetten(geen idee hoe je dit noemt) zodat hun meer daglicht in de tuin hebben. Inderdaad is het zo dat hun tuin vanaf de middag helemaal in de schaduw ligt door onze schutting. Deze schutting hebben de vorige eigenaars geplaatst, tegen de wil van de buren in. De schutting staat nou eenmaal op ons terrein en het is een bestaande situatie. Liefst zouden wij de schutting gewoon willen laten zoals die nu is, lekker veel privacy en hij is pas 1 jaar oud, ziet er goed uit en we willen er dus geen geld in steken. Vooral omdat ons huis nog deels verder opgeknapt moet worden, dus genoeg te doen Nou willen ze dit weekend graag een gesprek hierover. Wat zou een eerlijk voorstel zijn ivm de kosten? Mijn idee is het om hun de nieuwe schutting zelf te laten betalen. Deze kunnen ze uiteraard op hun eigen terrein zetten of op ons terrein, dat maakt ons niks uit. Wij halen onze schutting dan weg. Ik bedoel, wij willen geen andere schutting, maar om hun een plezier te doen, willen wij de onze best weghalen. Zou dit een redelijk voorstel zijn? Hun hebben niks over de kosten gezegd aangezien hun het liefst de schutting weg willen halen en geen nieuwe voor in de plaats.
Als zij dat willen, moeten zij het ook maar betalen. Maaaaar.. Zelfs áls zij alles zouden betalen, zou ik mijn schutting niet weghalen. Ik moet er echt niet aan denken dat de buren constant vrij zicht zouden hebben over onze hele tuin.. Ik vind m'n privacy echt veel belangrijker dan de hoeveelheid zon die in hun tuin valt, hoe egoïstisch dat misschien ook is..
Maar als jullie de schutting niet willen vervangen zou ik dat eerlijk vertellen. Ze kunnen toch niet vragen/eisen om een gezamenlijke tuin of een doorzichtige schutting?? Volgens mij wisten ze bij het kopen van hun huis hoe het zat met lichtinval.
Hou er wel rekening mee dat als zij de volledige kosten betalen en het op hun grond zetten, jullie ook geen inbreng hoeven te hebben over wat er komt te staan. Dus ik zou gewoon open kaart spelen en aangeven dat jullie de privacy wel op prijs stellen en dat graag ook zo willen houden in combinatie met een stukje veiligheid. En daarnaast ook niet op extra kosten zitten te wachten. Maar dat de buren altijd met een voorstel kunnen komen wat zowel aan hun wensen als die van jullie voldoet. Kosten is dan zorg voor later, eerst maar eens worden over de erfafscheiding.
Tja, heel vervelend voor de buren maar ik zou gewoon de schutting laten staan, ik zou er niet aan moeten denken om een open tuin te hebben met de buren, ik vind privacy erg belangrijk. En een schutting met open gaten klinkt goed maar dan nog ben je in mijn ogen je privacy kwijt. Ik zou dus gewoon aangeven dat je deze schutting niet kwijt wilt. En zolang het op jullie terrein staat kunnen hun eisen wat ze willen maar ze kunnen je niets maken.
Ik zou hem ook laten staan ivm privacy. Dat hun minder lichtinstallatie hebben is in principe niet jullie probleem.
Wij hebben iets vergelijkbaars gehad. We hadden lelijke coniferen staan, die een mooie scheiding gaven tussen onze tuin en die van de buurvrouw. Ze stonden op onze grond en net zoals jullie hadden we wel betere dingen om ons geld aan uit te geven. Toen kregen we een nieuwe buurvrouw, die vond dat die dingen veel te veel licht uit haar tuin hielden. Toen we de schutting aan de andere kant van onze tuin moesten vervangen wegens versleten, hebben we ook de coniferen aan de kant van de nieuwe buurvrouw vervangen door een normale hoge schutting. De kosten hebben we hiervan gedeeld. In jouw geval zou ik bereid zijn te praten over het type schutting, maar zeker niet mijn privacy en de veiligheid van je zoon in gevaar brengen. Dus misschien is er een hoge schutting te vinden waar je nauwelijks doorheen kunt kijken en waar wel licht doorheen valt. Je zult echt niet de enige zijn met dit probleem, kan me niet voorstellen dat de tuincentra hier geen oplossing voor bedacht hebben. De kosten zou ik delen, maar eerst zou ik van de gedeelde rekening de geleden schade van jullie, het slopen van een goede schutting, halen. Bijvoorbeeld: de nieuwe schutting kost 1000 euro, jullie schutting is nog 600 euro waard, dan deel je de kosten van die overige 400 euro, dus betalen de buren 800 (600 + 200) en jullie 200.
Dus wat je dan eigenlijk krijgt is een gezamelijke tuin? Dit zou ik dus echt niet willen, ivm privacy maar ook het feit dat mijn kinderen dan overal naartoe kunnen lopen als zij toevallig in de tuin spelen en ik binnen bezig ben.... Die schutting staat er nu eenmaal en nergens zijn jullie verplicht om die weg te laten halen! En weinig zon en licht bij hun.... Sorry maar daar hadden ze dan op moeten letten toen hun het huis kochten. Lekker laten staan dus!
Als het komt doordat jullie schutting erg hoog is kun je deze dan niet verlagen naar bijvoorbeeld 2 meter?
Misschien een compromis? Achterin de tuin iets vervangen met van die hekwerk schuttingen? Ik zou ook zeker niet mijn schutting weghalen! Moet je heel de tijd leuk beleefd doen tegen je buren, als je lekker ff een bakkie in de zo'n wil doen met een boekje... Nee hoor, daar zou ik geen in hebben.
Ik zou i.i.g nooit 1 grote open tuin willen met de buren. Ook al zit er een hek omheen. Privacy, wie houd wat bij gezeur, enz. En wat als er ruzie komt? Ik zou hem lekker laten staan. Zeggen dat het qua finacien niet uitkomt en je privacy wilt. Klaar.
Ik vraag me af hoe hoog de schutting is? Kan me niet voorstellen dat een schutting zomaar al het licht weghoudt uit een tuin.
Ik zou nooit voor een dubbele open tuin kiezen (of open schutting) Ik zou het dus lekker zo laten als het is.
Je buren zijn wel erg brutaal, of onwetend. In de wet is vastgelegd dat je recht hebt op een ondoorzichtige schutting van 2 meter hoog. Binnen 2 meter vd erfgrens mogen daar ook geen openingen, ramen etc in zitten dus qua lichtinval hebben ze er weinig aan. Je zou wel gek zijn als je je schutting wegdoet, dat verlaagt ook de waarde van je huis.
Maar is die schutting zo hoog? Of hebben hun een mini tuintje? Ik weet niet hoe lang jullie er wonen maar ik de zomer staat de zo'n natuurlijk wel veel hoger. En vanaf hoe laat hebben ze geen zon meer in de tuin?
Ik ben het met de rest eens, privacy, veiligheid, kosten, allemaal redenen die je kan geven waarom dat jullie je eigen schutting lekker laten staan
Als jullie nu zonder overleg die dichte schutting ineens geplaatst zouden hebben kan ik het nog wel begrijpen dat de buren het er duidelijk niet mee eens zouden zijn. Maar toen jullie het huis kochten stond de schutting er al! Ik zou gewoon zeggen dat je het huis mede hebt uitgezocht op de tuin mét privacy. Dan kunnen ze het net zo lang vragen wat ze willen, maar het blijft gewoon jullie recht. Je kunt soms best een beetje rekening houden met buren, maar een volledig open schutting zou mij te ver gaan. Dan cijfer je jezelf wel erg weg. Als de schutting hoger is dan 2 meter zou ik er wel over in overleg gaan.