Hoi lactatiekundige, vanmorgen werd ik wakker met een iet wat gevoelige borst. Tijdens het drinken geen problemen gehad, maar 2 uurtjes na de voeding merkte ik dat er harde schijven in mijn borst zaten en het blijft ook de hele tijd gevoelig. Ik heb geen last van rode plekken op mijn borst. Kan dit een beginnende(?) vorm van borstontsteking zijn? En wat kan ik hier aan doen? Mijn zoontje is overigens bijna 6 maanden en drinkt de laatste paar dagen niet heel fantastisch (veel loslaten en heb het idee dat hij mijn borst dus niet helemaal goed leeg heeft gedronken...) Bedankt alvast,
Hoi, Ik denk dat er een melkkanaaltje verstopt zit in die borst. Waarschijnlijk veroorzaakt door een niet geweldig goed drinkende baby. Wat nu belangrijk is is de borst(en) goed leeg laten drinken. Voor de voeding maak je de borst goed warm met warme compressen. Dan masseer je voorzichtig de borst. Leg de baby steeds als eerste aan aan de aangedane borst en masseer vanachter de harde plekken mee, richting de tepel. Je zult een beetje door de pijngrens heen moeten masseren om te voorkomen dat de borst gaat ontsteken. Neem zelf wat extra rust! Als je koorts (38 graden of hoger) krijgt die langer van 24 uur aanhoudt adviseer ik om de huisarts te raadplegen. Laat je even weten hoe het gaat?
Hoi Teddy, Bedankt voor je snelle reactie, erg fijn! Volgens mij ben ik er op tijd bij geweest om te zorgen dat het niet erger werd. Ik heb de harde plekken goed weg kunnen masseren en mijn zoon heeft ook goed zijn best gedaan om de borst leeg te drinken. Ik heb hem ook maar even op de rugby manier gevoed, ik las dat dat nog wel eens kon helpen als de harde plek aan de buitenkant zat. Verder heb ik vandaag nergens last meer van, dus volgens mij heeft het geholpen! Wel kwam mijn zoon vannacht 2x voor voeding terwijl hij normaal doorslaapt... Het zal wel allemaal met elkaar te maken hebben denk ik. Hopelijk vannacht een betere nacht! Nogmaals bedankt!
Fijn dat je het tij hebt kunnen keren. Door de verstopping kan het zijn dat de productie wat terug is gelopen, maar het kan ook toeval zijn. Ik wens je een goede nacht toe komende nacht.