Plat hoofdje

Discussie in 'Prematuur' gestart door Annalise74, 30 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Hallo meiden,

Ik ben 2,5 week geleden bevallen van ons 2e zoontje.
    Hij is na precies 31 weken zwangerschap geboren ivm HELLP.
    Hij ligt in de couveuse op zijn zij (afwisselend links en rechts), maar ik vind dat zijn hoofdje zo plat wordt aan de zijkanten, met een soort punt aan de achterkant.

De kinderarts zei dat dit bij veel prematuren is, en dat het door de fysio goed in de gaten wordt gehouden.

Hebben jullie hier ervaring mee, en is het uiteindelijk vanzelf "goed" gekomen?

2. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Simone had dat ook een beetje, die ging uiteindelijk zelf haar hoofdje draaien in haar slaap en het is uiteindelijk gewoon goedgekomen.

3. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Hier komt het langzaam ook goed, nu David regelmatig plat op zijn achterhoofd ligt

4. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Ja hoor dat was hier ook. Ze had echt een puntig achterhoofd. Toen ze een maal thuis was zijn we haar meer op haar achterhoofd gaan leggen en het is helemaal weg getrokken.

5. adi

adi Niet meer actief

Mijn (alle 3) kinderen hebben dat ook gehad. In de couveuse worden de babys eigenlijk niet op de rug gelegd, omdat ze dan veel meer moeite moeten doen om goed te ademen. Dus wordt in de eerste periode vooral nadruk gelegd op het ademen en ontwikkeling van de longen. Dat gaat wat beter op de zij/ buik.

Als je kindje straks in een bedje mag en goed zelf ademt zonder dipjes, zal hij ook op de rug gelegd worden. Bij ons maakten ze dan een soort kussentje wat ervoor zorgt dat de baby niet op zij kijkt maar naar voren. En deze houding deden ze ook een paar keer per dag.
    Als het goed is, komt de fysio elke week om je zoontje te volgen, en die houdt het hoofdje ook in de gaten. Hier hadden ze een hele dagschema gemaakt voor de lighoudingen om het hoofdje zo min mogelijk plat te krijgen.

Na de thuiskomst was het hier overigens helemaal goed gekomen. Toen ze zelf hun hoofd konden draaien werd de afplatting al minder, en we hebben ze heel veel op de buik laten spelen, wat ook erg goed is.
    Na ong 3 maanden hadden ze mooie ronde hoofdjes.

6. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is idd een bekend iets bij prematuurtjes maar ik hield dit wel in de gaten dat er iets mee gedaan wordt, met alleen de fysio houdt dit in de gaten nam ik geen genoegen ik vroeg dan hoe wij dit het beste kunnen stimuleren en uiteraard voorkomen dat het erger wordt.

Alleen ernaar kijken dan gebeurt er niets ...

Deel Deze Pagina