Breath Holding Spell (BHS) wel of niet en hoe te handelen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door elsjefiederel, 6 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elsjefiederel

elsjefiederel Nieuw lid

5 nov 2007
    4
    0
    0
    Volgens mijn huisarts heeft onze Robin BHS. Hij is nu ruim 2 weken oud en na eerst rustig huilen wordt hij steeds driftiger en na uitademing blijft zijn adem steken. Hij wordt rood en blauw en gaat er gewoon van zweten, zo druk maakt hij zich. Gelukkig is hij nog niet flauw gevallen.
    Is dit nu inderdaad BHS en hoe ga je er mee om. Op internet lees ik verschillende verhalen. Wel of niet onderbreken. De een zegt van wel en de andere zegt van niet. Wie heeft hier ervaring mee?

2. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    zo dat is echt schrikken volgens mij als je dat ziet :confused: vooral zo klein.

Ik heb op een kdv gewerkt en 1 jongetje deed maar hij was al wat ouder 7-8 maanden. Zijn moeder bleek het ook te doen als kind zijnde, zelfs zo erg dat ze 1 keer was flauwgevallen :( Hij kwam er altijd zelf uit maar ik zou niet weten of je het wel/niet mag onderbreken. Wat zegt de arts of CB?

3. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Heyy, dat is idd eng, mijn jongste dochter heeft dat ook al vanaf dat ze een hele jonge baby was, de eerste keer was ze ook een paar week oud en viel ze flauw op mijn arm , mij werd toen door de ambulancepersoneel verteld dat driftkikkertjes, pittige kindjes zo ontzettend boos kunnen worden dat ze erin blijven (nou geloof me ze is nu 4 en een pittige tante hihi), in het ziekenhuis is ze onderzocht en zeiden ze ook bhs, het is niet te behandelen en niet gevaarlijk, je kind kan er niet aan overlijden, zodra ze wel flauwvallen neemt het lichaam de functie weer over automatisch.
    Wat bij haar heel goed helpt is zodra ik merk dat het weer zover is blaas ik heel hard in haar gezicht, dan schrikt ze en gaat ze weer ademen!

Succes (ik vind het na 4 jaar nog steeds een eng gezicht hoor).

4. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Ja dat deden wij ook keihard blazen in zijn gezicht en dan kwam hij weer op adem :) maar dat doen we ook als een kindje stikt in eten dan blazen we ook keihard zodat ze een diep ademhalen en zo stukje doorsliken.

5. elsjefiederel

elsjefiederel Nieuw lid

5 nov 2007
    4
    0
    0
    Inderdaad, blazen helpt het beste. Dat deed ik al ja. Als hij in de box of in de wieg ligt en hij wil perse eten of aandacht, dan doet hij dit.
    Krijg je er later geen probleem mee met opvoeden en door te reageren stimuleer je (beloon je) zijn gedrag? Nu zegt men dat onder de twee maanden je hier nog geen last van hebt, maar daarna.

In ieder geval alvast voor jullie reacties.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voor het zover komt oppakken. Hiji s echt nog veel te jong om alleen te liggen huilen. Huilen is het enige middel voor een baby om contact te leggen, en het is een soort laatste toepmiddel dat ze gebruiken.
    Hij heeft 9 maanden 24 uur per dag jou gevoeld en gehoord en hij is net buiten in de grote wereld.
    Een BHS krijgt een kind pas als hij zover met huilen is dat hij niet meer terugkan. Probeer het huilen dus voor te zijn en reageer zodra hij vroege hongersignalen vertoont, zoals zoeken met het mondje, zoeken met de handjes, zachte geluidjes maken. Leg hem dan al aan, op deze leeftijd is 12 keer per dag aanleggen nog heel gewoon.
    Dan hoeft het niet zo ver te komen dat hij in een BHS komt. Hij is echt nog te jong.

7. mamavanYeline

mamavanYeline Bekend lid

12 okt 2005
    666
    0
    0
    Yeline heeft het ook nog vaak ze vergeet ze te ademen als ze zich druk maakt of huilt en dr lipjes worden dan vaak al blauw/paars en dr gezichtje grauw ik blaas meestal in dr gezicht en dan begint ze weer te ademen.
    maar een eng gezicht is het wel :cry:

8. stamboom

stamboom Bekend lid

17 nov 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Zie het bij Lotte ook wel eens als de driftig wordt. Hard blazen helpt idd en er niet al te veel op reageren. Kreeg dit advies van iemand omdat haar kindje het ook zelf wel eens opwekte om zo aandacht te krijgen. Je schrikt wel, maar ze zijn er ook snel weer uit en het kan geen kwaad.

9. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Tijn deed dit in het begin ook zo erg, gelukkig niet tot paars worden aan toe, maar hij haalde dan ook geen adem en werd zo rood als een kreeft!
    Probeerde dit wel te voorkomen, maar meneer deed het altijd als we hem gingen verschonen, hij krijsde dan de hele toko bij elkaar, maarja klusje moet toch gebeuren.
    Wij bliezen ook altijd in zijn gezichtje, eng gezicht, maar gebeurde niks ernstig ofzo..
    Hij doet dat nu helemaal niet meer, zelfs als hij echt boos is niet, gelukkig maar!

kus miek

10. zonnestraal

zonnestraal Niet meer actief

Helemaal mee eens.....Ik denk ook dat je het niet zover moet laten komen. Een kindje kan dan wel een "gifkikkertje" zijn, maar ik denk dat je het beste kunt afleiden van de drift.

Op het kinderdagverblijf waar ik heb gewerkt deden wij dat ook met de kindjes die heel driftig konden worden. Vroege signalen oppikken zoals dirksmamma beschrijft, niet te lang laten huilen...(dit hoor je vanzelf) en heel veel knuffelen....

11. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Bij mijn dochtertje gebeurt het nu nog en zij is inmiddels 4 en het is niet altijd te voorkomen, ze heeft het ook als ze ergens van schrikt of zich heeft gestoten, dat kan je niet zien aankomen en dan bouwt het (de drift) zich dus ook niet op.
    Ik vraag me dan af of je verschillende oorzaken/varianten van bhs hebt..

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ja natuurlijk zijn er meerdere oorzaken, en hoe ouder je kindje wordt, hoe meer oorzaken er kunnen zijn. Schrikken bijvoorbeeld kun je niet altijd voor zijn, en driftbuien omdat ze hun zin willen hebben kun je ook niet altijd voorkomen.

Maar bij een kindje dat nog maar 2 weken is is het pure paniek, omdat het niet meer weet waar mama is. En juist bij die hele kleintjes kun je het veel gemakkelijker voor zijn. Precies zoals Zonnestraal zegt: veel lichamelijk contact. Koesteren.

Wat het is een erg naar gezicht als je kind zoiets doet, vind ik.

13. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ja het is zeker een naar gezicht, en ook al zou ik het gewend moeten zijn na 4 jaar ik ben het nog niet hoor! Ze had al een hele tijd dat niet meer gedaan maar laatst toch weer liepen we van boodschappen doen naar huis en mevrouw was aan het mopperen op me lag ze ineens een paar meter achter me plat op de grond (ze maakt altijd een bepaald zuchtend geluid net voor ze flauwvalt), dan slaat mijn hart toch echt wel weer over hoor en ben ik best wel ff in paniek.

14. elsjefiederel

elsjefiederel Nieuw lid

5 nov 2007
    4
    0
    0
    OK, allemaal ontzettend bedankt voor de goede woorden en adviezen.
    Zal Robin zeker plat knuffelen nu. En maar hopen dat hij er snel een beetje overheen groeit.
    Dat het een rot gezicht is een 1 ding wat zeker is en zeker voor de oma's. Die willen nu helaas niet zo makkelijk oppassen, want die vinden het maar niets jammer genoeg.
    Wijzelf zijn er inmiddels ''aan gewend'' voor zover je er aan kunt wennen.
    En inderdaad, veel liefde geven en troosten en hij is al wat minder snel overstuur.

Gr. Elsjefiederelsje

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kijk eens op de site van Dr William Sears, die heeft hier ook over geschreven. En kijk op die site ook even naar wat hij schrijft over 'high need babies'.

www.askdrsears.com

Deel Deze Pagina