Wanneer ga je van 3 naar 2 slaapjes?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door heppiedepeppie, 29 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Zoals de vraag al luidt, wanneer is dit ongeveer? nu snap ik dat dit per kindje verschillend is, maar vanaf hoeveel maanden sliep jouw kindje nog maar 2x overdag?

Hier is het nu nog 3x maar de weerstand tegen het laatste slaapje is zoooo groot. Als Lucas overdag in de middag goed geslapen heeft (dwz 2-2,5 uur) dan krijgt hij rond 15-15.30 u zijn fles. Daarna nog wakker tot een uur of 17u.

Maar het is iedere dag drama om hem daarna weer voor een half uur of zo in bed te krijgen...meestal ga ik dan maar wandelen en dan valt hij wel in slaap, maar het gebeurt ook wel eens dat het buiten heel hard regent.
    Hem wakker laten werkt eigenlijk nog niet want dan is hij super jengelig, wrijft door zijn oogjes, krabt op zn hoofd, en wordt heel onrustig....

Meestal slaapt hij nu tussen 9-10.30 uur en dan rond 12.30-15.00 uur.

2. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier zijn het vaak nog steeds 3 slaaptjes maar hij slaapt per slaapje steeds heel kort dat hij het gewoon langer niet red

het laatste slaapje in de middag gaat ook altijd het moeilijkst, maar wakker houden is ook geen optie omdat ie dan bij het eten zo mega moe is dat dat niet meer gaat

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier heel wisselend, na een goede nacht is ze toch als ze om 7u de fles heeft gehad zo moe dat ze nog 1-1,5 uur slaapt, dan van 13.00-15.00 soms korter en dan hangt het van haar af. De ene keer slaapt ze niet tot de laatste fles na het warme eten en zoals vandaag is ze om half 6 naar bed gegaan en slaapt nu nog. Wel eerst flink jengelen maar we weten dan dat ze moe is dus houden even voet bij stuk. Na 5 min was het stil. Nu wachten we op haar en anders maken we haar wakker omdat ze nog zo weinig gedronken heeft vandaag.

4. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Wij zijn nu, met 11 maanden, pas echt helemaal over op 2 slaapjes.
    Vanaf 10 maanden hing ze er tegen aan. Ze was wel moe, maar wilde niet slapen. We hebben haar al die tijd wel gewoon in bed gelegd, slaap je niet dan rust je toch. Ze huilde trouwens nooit, maar was altijd aan het gaaien en kraaien in bed.

5. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Hier wisselt het per dag. Ik denk dat mijn zoontje vaker 2 slaapjes heeft dan 3. Als je je kindje 's ochtends en 's middags iets later naar bed brengt houdt hij het dan beter vol?

6. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    het scheelt wel heel erg op de dagen dat hij naar het kdv gaat. Daar gaat hij altijd veel later naar bed dan thuis. Met als gevolg dat hij tegen het einde van de middag altijd dood moe is en al slaapt voordat ik bij de auto ben.

Vanmiddag heeft hij 2,5 uur geslapen. Om 17u in bed gelegd en denk ik 20 min stil geweest, daarna flink huilen dus zijn we 45 min gaan wandelen en daar sliep hij meteen.

Ik las laatst ergens dat vanaf 5 maanden het eerste slaapje eraf gaat, maar dat is volgens mij veel te vroeg als ik jullie reacties lees!

7. Amethist

Amethist Niet meer actief

Bij mijn zoontje was het 3e slaapje er al heel snel af, maar ik kan me eigenlijk niet meer herinneren wanneer dat ook alweer precies is. Maar goed, hij is nu 10 maanden en ik kan me niet meer heugen dat hij 3x sliep overdag ;).

Hier was het 3e slaapje ook altijd een drama. Alleen maar janken, dus toen heb ik het op een gegeven moment maar opgegeven om het te proberen, ik werd er zelf alleen maar chagrijnig van. Nu is hij rond de tijd dat ik ga koken ook altijd wel echt moe en dat i.c.m. honger is niet echt heel handig, dus meestal zet ik 'm dan maar gewoon in de wipstoel voor de tv met een biscuitje ;).

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Met een week of 13 denk ik..

Het is altijd geweest:
    8:00 wakker
    9:30 - 10:00 later 10:00 - 11:00 slapen
    13:00 - 15:30 slapen
    in de box een tukje tussen 17:00 - 18:00 (max 30 min)
    naar bed: 20:00 later om 19:00

slaapje in de late middag verviel als eerste (10 - 13 weken)
    slaapje 10:00 - 11:00 verviel tussen 14 en 15 maanden
    hopelijk blijft het middagslaapje nog een tijdje (zoonlief tot 2,5-3 jaar)

9. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    Mijn dochter sliep met 4 maanden nog maar 2 keer en dan korte slaapjes.

Mijn zoon (dezelfde leeftijd als die van jou) slaapt ook nog 3 keer.
    Hij slaapt van 20 tot 8 van 10 tot 12 van 13 tot 16 en van 18 tot 19. Dit slaapt hij minimaal, hij kan in de ochtend ooit een half uur eerder naar bed en in de middag een uur langer slapen...

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier met 9/10 maanden naar 2 slaapjes. Laatste slaapjes was een kort slaapje van 3 kwartier ongeveer.
    Met 15/16 maanden naar 1 slaapje.
    Als ik haar nu laat slapen slaapt ze nog 3 uur maar wil ze s avonds wat minder dus we korten het wat in tot ongeveer 2 uur.

11. Ka85

Ka85 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.587
    0
    36
    De oudste dochter had met 5 maanden 2 slaapjes en de jongste gaat nu een beetje over. De ene dag slaapt ze wel 2 keer en de andere dag 3 keer. Licht eraan hoe laat ze 's morgens wakker wordt en hoe lang ze de 's ochtends en 's middags slaapt.

12. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Hier nog steeds 3 slaapjes, maar er zit geen lange bij max een uurtje

13. marike

marike Bekend lid

21 mei 2011
    631
    0
    0
    interieurbouw
    Ik heb helaas geen antwoord voor je, want mijn kind is nog te jong.
    Wat ik me af vroeg?Is het normaal dat kinderen van 3 maanden vaste slaaptijden hebben?

Ik volg mijn kind nu op dit moment. Vaak is hij 1,5 nadat hij wakker is weer toe aan slapen. Dan breng ik hem naar bed en slaapt snel in. (vaak zonder huilen)

Hij begint nu wel echt een ritme te krijgen met zn flessen...
    Wel verschillen de lengte van de slaapjes enorm. Soms 2 uur een andere keer 45 min. Eigelijk nooit langer dan 2 uur...
    Dus is het slapen nog geen ritme geworden.

14. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    @marike: dat heb ik hier ook lang gezocht maar ben er nu wel achter dat die slaapjes dagelijks verschillen hier. Soms 20 min en soms 2,5 uur. Maar op aanraden van het CB laat ik hem overdag niet langer dan 2-2,5 uur slapen. Dit omdat hij 's nachts nog niet doorslaapt van 23-7....

15. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    @ marieke : hier is het sinds hij 3 maanden is vaste slaaptijden en eetschema is nu 2 weken vast. Hij geeft het zelf aan en heeft het zelf gemaakt. Hoe beter dat hij overdag slaapt hoe beter hij in de nacht slaapt

16. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Hier gingen we van 3 naar 2 slaapjes toen zoonlief ongeveer 10 maanden was. En van 2 naar 1 slaapje met 14/15 maanden.
    Pas toen we op 1 slaapje overdag zaten, kwamen we in een voorspelbaar ritme.

17. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Hier is het 3e slaapje afhankelijk van hoeveel hij al geslapen heeft die dag en (dus) hoe moe hij is. Maar het late middag slaapje duurt zoals meer mensen hier aangeven nooit langer dan 3 kwartier. Het komt ook wel eens voor dat dit slaapje in de box plaatsvindt, dan leg ik hem in de box met een dekentje over hem heen, en terwijl ik dan aan het koken ben in de keuken doet hij een kort dutje...

18. mich87

mich87 Bekend lid

7 nov 2011
    599
    38
    28
    NULL
    NULL
    Hier over het algemeen sinds 1 maand nog 2 slaapjes. Soms nog een 3de slaapje als we gaan wandelen, maar in iedergeval niet meer thuis in bed. Dat lukt niet meer... Ik merk dat hij ook al een stuk langer wakker dan blijven dan 1 maand geleden. Hij overbrugt nu met gemak de tijd vanaf 14.30 tot bedtijd (19.00 uur).

19. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Ik weet het niet meer precies, ging geleidelijk maar zo rond 6 of 7 maanden denk ik. Hier wel een redelijk schema qua slapen maar dat is niet gestuurd, we leggen haar gewoon op bed zodra ze moe wordt, dat geeft ze goed aan. En soms lijkt het helemaal niet op her schema van de dag ervoor.
    Slaapjes zijn overigens zelden langer dan een uurtje.
    Toevallig van de week een paar keer maar 1 slaapje gedaan, maar dan wel een van twee uur.
    Maar is per kind echt heel verschillend. Merk trouwens wel dat onze dochter op het kdv wel meer slaapt,het is ook drukker daar en de slaapkamer is sinds kort pikdonker, volgens de juffies scheelt dat bij alle kinderen.

20. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Hier sinds een kleine twee weken pas.

Deel Deze Pagina