Onze jongste zoon "lijdt" aan breath holding spells. We hebben helaas al een aantal van deze aanvallen meegemaakt. De dokter raad ons aan om, als het mogelijk is, de blokkade op te heffen door iets te doen. De vraag is alleen wat is dat iets want niet ieder kind reageerd hetzelfde. Tot nu toe heb ik nog niet iets kunnen ontdekken waar hij op reageerd. 1x reageerde hij op blazen in het gezicht, maar de keer erop weer niet. Wie weet een trucje?
Mijn dochter heeft dit ook. Blazen in het gezicht lijkt het beste te helpen. De verpleegster in de kliniek gaf koud water als tip, maar de KA vond dat dan weer te drastisch, met als risico dat ze daar dan weer extra in gaan blijven hangen van de schok. Eigenlijk is niets doen het beste. Houden ze het echt zo lang vol dat ze flauwvallen, dan neemt de reflex om adem te halen het meteen over en herstellen ze snel weer. Niet bepaald prettig om te zien, maar zolang je ervoor zorgt dat ze niet kunnen vallen, is het geen drama. Maar ik weet dat het geen leuk zicht is. Mijn dochter is bijna 2 en doet het nog steeds, vooral als ze heel moe is.
tot nu toe doet hij het alleen als hij erg pijn heeft, dus dat proberen we natuurlijk te voorkomen Maar hij zit nu in de opstaan en loop langs tafel etc fase en loopt nu dus steeds meer tussen kasten en tafels etc, vallen is er de laatste tijd wel bij. De afgelopen week niet meer meegemaakt, maar zal de volgende keer zeker nog een keer proberen te blazen. Koud water gaf mijn tante als tip, maar vind ik ook geen optie omdat het niet altijd in de buurt is.
Hier hielp niks. Als hij zo hard tekeer ging pakte ik hem op en hield ik hem strak tegen me aan. Maar hij had ze zo regelmatig dat ik precies wist wanneer hij 'out' zou gaan. Nu doet hij het vrijwel nooit meer. Heeft z'n buien wat meer onder controle. Wat je kunt proberen is hem een klein stukje naar achter te laten 'vallen'. Dat wil ook wel eens de schrikreactie opwekken.
Op het moment dat ie begint met huilen heb ik ook al gelijk door of het een gewone brul wordt of dat het mis is. Ik pak hem dan ook gelijk op omdat hij op het eind van zn lucht dubbel klapt en helemaal slap wordt. Hebben jullie al meegemaakt dat jullie kind bewusteloos wordt? En duurt zoiets lang?
Ja, mijn dochter ging vaak zo ver. Dat duurt eigenlijk slechts enkele seconden, daarna gaan ze automatisch weer ademhalen en komen ze weer bij. Het half uur daarna is ze dan wel heel zielig en wilt ze alleen bij mij hangen.