prikkende vingers, hoelang na zwangerschap is acceptabel?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Annemarie76, 7 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Tijdens de zwangerschap kreeg ik last van de prikkende vingers, welbekend kwaaltje tijdens de zwangerschap.
    Maar nog dagelijks voel ik t.. vooral bij de fijne motorische bewegingen ( noem je dat zo) dingen als iets snijden, autorijden, schrijven, iets vastzetten met naald+draad.
    Maar soms ook wanneer ik Gijs optil, net of "schiet" t er even doorheen.. 't Voelt dan als een soort schok waarna 1 of 2 vingers flink prikken..
    't Is gelukkig niet zo dt ik er hinder van heb of dingen niet kan doen.. Ik ervaar t als vervelend..

Heel irritant.. Nu kan ik er mee naar de huisarts gaan, maar ik ook zoiets heb van "9 maanden zwanger; 9 maanden ontzwangeren.."

Ik hoop hier van de dames die t ook hebben gehad ( legio denk ik) Hoelang heb jij er mee rond gelopen, ging t over of ben je naar je huisrats gegaan. Belemmerde t jou in je gewone doen&laten?

2. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Het was bij mij geen prikken maar jeuk, in handpalmen en op voetzolen. Zo irritant!

Begon tijdens mn zwangerschap.
    Het gekke is dat ik er een paar maanden terug nog steeds last van had, dan weer meer, dan weer minder. Ik ben zelfs op gaan zoeken of het misschien iets anders kon zijn, werd een beetje ongerust.
    En wat denk je: nu is het al een tijdje weg. Ukje is nu 16mnd.

3. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Klinkt als carpaal tunnel syndroom. Je zenuw zit dan klem bij je pols, waardoor je wijsvinger, middelvinger en duim kunnen gaan tintelen. Daarbij kun je zenuwpijnen krijgen die door je hand schieten. Het gebeurd wanneer je je pols buigt. De dingen die jij beschrijft vallen daar dus onder. 's Nachts zal je er ook wel last van hebben, wordt je er wakker van? Ik zou toch maar langs de HA gaan, laat het vooral niet erger worden. Bij mij werd het alleen maar erger en ben behandeld en heb fysio gehad. Nu afwachten of het voldoende hersteld anders moet ik toch geopereerd worden. Volgens de neuroloog gaat het bij mij niet meer vanzelf over!

4. Nora2009

Nora2009 Lid

17 okt 2008
    18
    0
    0
    Ik heb dat ook gehad, begon al bij 18 weken zwangerschap en het heeft bij mij tot ongeveer 5 maanden na de bevalling geduurd....kan ermee te maken hebben dat je nog vocht vasthoud, dit was bij mij dus het geval.

5. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    heb er denk ik ook wel 6+ maand na de bevalling last van gehad.
    nu je het zegt 'ik voel het idd niet meer...'

6. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Heel herkenbaar, ik heb vooral en dof prikkelend gevoel tijdens het slapen en s'ochtends vroeg. Het is begonnen toen ik in verwachting was van mijn eerste (had het toen echt heel erg) en tijdens mijn tweede zwangerschap bijna niet. Nadat ik bevallen was van de tweede is het een beetje terug gekomen. Ik zit, net als jij, in dilemma of ik naar de ha ga. Mijn jongste is negen maanden. Maar ik kijk het even aan door oefeningen te doen voor mijn pols in de hoop dat het beter wordt. Zo niet, dan ga ik naar de ha. Als je naar de ha gaat ben ik benieuwd wat hij zegt?

7. zeeland

zeeland Actief lid

1 okt 2007
    119
    1
    0
    hoi,
    klinkt idd als carpaal tunnelsyndroom, mij werd door de vk verteld dat het door het ophopende vocht kwam, maar helaas, vocht weg, klachten niet. Behalve het tintelen en steken liet ik ook regelmatig dingen uit mn handen vallen. De huisarts heeft mij na 2 maanden een injectie in de peesschede gegeven waarna -na een dag of 2- de klachten nagenoeg verdwenen, een maand later was het helemaal weg.

succes ermee!

8. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Ik ben na de huisarts geweest nu de klachten erger worden. Moet nu eind febr naar de neuroloog.... dus afwachten wat hij ervan zegt. Moet zeggen dat na mijn eerste zwangerschap ook een peesschede ontsteking in een van mijn polsen heb gehad. De injectie hielp bij mij helaas niet maar door ontlasting van de pols is het toen langzaam weg gegaan. Waarna ik toen een hypermobiel polsje had waardoor de botjes in je hand van elkaar afschoten. Daar heeft fysio therapie voor geholpen maar nu dus na de tweede zwangerschap (zonder carpaal tunnel syndroom) nu ineens weer klachten.

9. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    ik ben er voor naar het zh doorgestuurd en toen hebben ze het doorgemeten met stroom stootjes en idd het carpaal tunnel sundroom en de ene hand slechter als de ander en eigenlijk moest ik geopereerd worden hieraan, maar kreeg uiteindelijk brief voor fysio mee, maar na een week verdwenen de ergste klachten en nu heb ik nog maar een beetje last van als ik lang iets doe, bij schrijven computeren etc...

10. rensje

rensje Fanatiek lid

30 nov 2008
    2.079
    1
    36
    heey, heb ik ook gehad en ben er nu ongeveer een maand vanaf! ik had het vooral smorgens vroeg!! ons mannetje is nu 4 maanden dus tot ongeveer 3 maanden geduurd.
    groetjes rensje

11. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik ben langs de huisarts geweest..
    Het is de bedoeling dat ik bloed laat prikken, glucose ( niet nuchter) en "schildklier-waardes" Voor de schildklier gebruik ik al thyrax en ze zeiden dat die hormonen ook invloed kunnen hebben op een evt. carpaal tunnel syndrome.. Als ik heb laten prikken ( daarvoor moet ik of naar t ziekenhuis of 's morgens vroeg bij de huisarts zijn) dan na een week is de uitslag er en dan opnieuw een afspraak om t verdere plan te bepalen.. Mogelijk naar de neuroloog voor onderzoek..

Ik wacht t nog even af..

12. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik ben vanmorgen naar t ziekenhuis geweest voor een EMG.. Beide handen een carpaal tunnel syndroom..
    4 maart naar de orthopeed, samen met hem overleg over hoe te opereren.. :( Op zich geen ramp.. maar vooral practisch heel lastig... hoe ik in vredesnaam Gijs dan zn zorg moet gaan geven....

Wie heeft ervaring??!!

13. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Tja dat is nou precies waar ik zo tegenop zie. Zelf ga ik nu het alternatieve circuit in om een operatie te voorkomen. Ik zou gewoon niet weten hoe de verzorging van mijn kindje zou moeten. Ik lees dus even mee.

14. miffy11

miffy11 Niet meer actief

heb het ook hier, supervervelend!
    dochter is pas 3 weken, dus hoop dat het vanzelf weg gaat, maar ga het iig wel even in de gaten houden.

15. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Hoi
    Hier ook een moeder die deze week een EMG heeft gehad. Ook aan beide handen carpaal tunnel syndroom. De enige optie is opereren voor mij..... En ik mag niet te lang wachten omdat het ander zelfs blijvende schade kan aanrichten..... Inderdaad ben ook benieuwd naar ervaringen.... Want heb twee kids (2 en nog geen 1 jaar). De neuroloog zei dat het na 6 weken na de bevalling toch al stukker minder moet zijn. Dus voor de dames die er last van hebben........

Annemarie 76, waarom moet je naar de orthopeed? Opereerd hij? hier doet de chirurg dat...... Ik weet niet wat standaard is dus vandaar. Wil het natuurlijk wel direct goed laten doen..

16. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    @ suus Ja de orthopeed gaat t opereren...

Iemand van mn zwangerschapsgym is onlangs aan de eerste hand geopereerd.. 2e moet nog.. Zij heeft een ook 2 kindjes.. De oudste is peuter en de jongste nu iets van 7 mnd..

Ik denk dat wij ( de carpaal tunnel syndroom-dames die geopereerd moeten worden) t best af zijn met een schare aan mantelzorgers om ons heen..

En indien mantelzorg afwezig: roeien met de riemen die we hebben.. Oppassen dat we dan niet rondjes maken.. te roeien met 1 hand..:D:D:D

17. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    hahaha, ja inderdaad hele achterban activeren..... ik ga eens uitzoeken wat standaard is, chirurg of orthopeed.. bedankt voor je antwoord

18. manytroubles

manytroubles Actief lid

9 dec 2006
    357
    0
    0
    Ik kreeg een half jaar na de bevalling pijn in mijn pols. Bleek "De Quervain" te zijn. Ging niet vanzelf over. Fysio gehad, spalken enz. Niks hielp. Uiteindelijk na 6 mnd geopereerd in de handclinic in AMsterdam (alleen rechts) De linkerhand ging daarna vanzelf over.
    En 6 weken geleden ben ik, weer in Amsterdam, geopereerd aan het cubitaal tunnel syndroom. Er zat een zenuw in mijn elleboog klem die uitval en pijn in mijn hand veroorzaakte.

Manytroubles

19. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Een orthopeed is een chirurg. ;)

20. suus02

suus02 Fanatiek lid