Wij eten weleens preitaart (hartige taart met prei dus), preischotel (aardappelschijfjes/puree onderin ovenschaal, preiringen/paprikastukjes/kerriepoeder-mengsel erop, nog een laag aardappel en geraspte kaas) of rijst met een preiprutje van oa prei en veel champignons.
Turks stoofgerechtje van prei, wortel en rijst . Dit stoofgerechtje van prei, rijst en wortel kun je prima zonder bouillonblokje maken. Ik zou er wel een klein snufje zout doorheen doen want anders is het allemaal wel erg vlak. Een theelepel kerriepoeder erdoorheen past er ook erg goed bij.
Ik maak geregeld prei-quiche. Prei aanstoven met een uitje, eventueel spekjes erbij. Laten afkoelen. Ei-mengsel maken met room of melk. Eventueel kruiden met peper. Bladerdeeg uitrollen in een pizza-bodem. Prei erbovenop, ei erbij en afdekken met een laagje snipperkaas. Half uurtje in de oven. Ook nog lekker is het in de pan stoven samen met witte vis of zalmfilet. En gekookte aardappelen of puree erbij. Met pasta maak ik het heel soms ook, maar dan is 't prei met zalm, room en kerstomaatjes. En een beetje ketchup in de saus. Afgelopen week heb ik gestoofde rapen, wortelen in schijfjes en een beetje prei gemaakt. Met mignonetten en gekookte aardappelen. Standaard kieper ik overigens in nogal veel ook een groentenbouillonblokje (of bij vis soms visbouillon) en peper, maar dat kan je er eventueel uitlaten.
Prei met zalm in bladerdeeg en dan in de oven. Zalm is al wat zout van zichzelf dus hoef je niks aan toe te voegen. Is hier favoriet van de kinderen
aardappel prei soep aardappels (3 grote of 6 kleintjes ) twee stuks prei , hele groen boven kant weg snijden aardappels in blokjes, prei klein snijden eerst prei smoren , aardappels erbij water totdat het onder staat en bouillon blokjes na behoeven ( ik heb die altijd van de eco kan je ook zout loos krijgen ) 20 minuten laten koken ,, pureerden even proeven of je het wat dunner wilt hebben,, gewoon wat water erbij. heerlijk met wat witte peper ,, toast erbij om in te dopen ik heb het recept van lunaluna.nl ( baby - mama blog site )
Gekozen om het te stoven met 1/4 bouillonblokje . Had een zakje witte saus en heb deze opgelost in het vocht. Daarna met een schuimspaan alles uitgeschept dus het was niet erg zout. Hamblokjes er doorheen gedaan. Papa en mama hebben gesmuld maar de meiden kon het niet bekoren. Zo jammer! Ik ga toch eens iets met quiche of bladerdeeg proberen. Op zalm is vooral de jongste erg gek!