Breien

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door stephanie24, 18 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stephanie24

stephanie24 VIP lid

22 jul 2008
    5.375
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Zijn er meiden die wel eens breien??
    Mijn man verklaarde me voor gek, maar het lijkt me erg leuk om te gaan doen!
    Alleen...
    Ik heb geen idee hoe of wat dus een beetje hulp of tips zouden welkom zijn!

2. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    hier een breister :) ben momenteel bezig met een truitje voor mijn uk en ik bewaar al mijn proeflapjes (en leuke lapjes waar ik nieuwe steken op uitprobeer) om er als ik er genoeg van heb een dekentje of knuffellap van te maken!

Het mooiste is om te beginnen met een sjaal, maar dat is vaak erg saai en daar kan je heel lang over doen. Babykleertjes zijn heel snel te breien omdat ze nogal klein zijn. Via google kan je een aantal sites vinden waar je kan leren breien, vaak ook met enkele simpele projecten. Ik heb ondertussen een aantal breiboeken waar ik veel uit maak maar dan is het wel handig als je enige ervaring hebt met verschillende steken enzo. Ik heb ondertussen in bijna alle maten naalden, ga binnenkort ook eens beginnen met het breien van kabel, daar heb je dan weer aparte naalden voor nodig dus die moet ik nog ergens aanschaffen.

Om te beginnen zou ik bij de wibra of de zeeman snuffelen naar een leuk wolletje, vooral bij de zeeman hebben ze de laatste tijd veel leuks! ook hebben ze daar veel naalden, net als bij de action!
    Succes!

3. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
  4. stephanie24

stephanie24 VIP lid

22 jul 2008
    5.375
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Bedankt voor de tips! Mijn moeder gaat me iig leren een sjaal te breien. Als dat me goed afgaat ga ik me uitleven op andere projecten!

5. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

7 feb 2011
    2.484
    0
    0
    Vroeger kon ik breien, maar ik heb het laatst weer geprobeerd, en het lukt voor geen meter meer... Wat daarentegen wel heel goed lukt, is haken. Ik ben nu bezig met een babydeken, met kleurige blokken van 10 bij 10 centimeter, en ik vind 'm echt heel mooi worden!

6. stephanie24

stephanie24 VIP lid

22 jul 2008
    5.375
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Wat is er dan makkelijker? Breien of haken?

7. Lynneke

Lynneke Actief lid

29 mrt 2007
    122
    0
    16
    hier nog een breimama.

Ik ben nu bezig met een vestje voor uk. Maar mag wel opschieten als ik het af wil hebben voordat ukkie geboren is:D.

Ik heb het boek 'het nieuwe breien' van debbie bliss. Daar heb ik veel aan gehad. Duidelijke plaatjes en uitleg.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Ik kan beter breien dan haken, maar of het ook makkelijker is weet ik niet, 't is meer een kwestie van oefening.

Kledingstukken breien heb ik vroeger wel gedaan, maar ik vind dat in elkaar zetten zó een crime. Ideaal om te doen: babydekens breien! Heb ik tijdens beide zwangerschappen gedaan en ik ben erg trots op het resultaat.

Ik heb de boeken: Breien, 500 (of waren het er 300?) technieken en tips en Haken, 500 (300?) technieken en tips. Die vond ik beide erg fijn om wat technieken uit te leren, van heel erg basis tot flink gevorderd. Patronen vind je er niet in, maar daar zijn weer allerlei andere sites en boeken voor....

9. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

7 feb 2011
    2.484
    0
    0
    Ik schreef van de week nog dat ik niet meer kon breien, inmiddels ben ik bezig met een ribbelsjaal voor mezelf, en ik kan het weer!

Ik kan niet goed oordelen wat makkelijker is, haken of breien, maar ik ben met breien continu bang dat ik steken laat vallen, en dat heb ik met haken veeeel minder.

Vandaag hebben we gehoord dat we een dochter krijgen, dus er moet voor ze geboren wordt nog iets écht meisjesachtigs worden gebreid of gehaakt. (en de naaimachine komt van de week ook weer uit de kast: vrijdag op de markt ga ik flink inslaan!)

10. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    ik brei ook veel, uk heeft een aantal broekjes, mutsen sokken en truitjes en momenteel bezig met een trui voor manlief. Inderdaad is een boek met technieken wel handig en heeft deze website : http://www.garnstudio.com/lang/nl/visoppskrift.php?d_nr=b18&d_id=21 ook een "brei- en haakschool" met filmpjes. Succes! en mocht een sjaal te saai zijn, probeer dan ook wat anders, ik krijg sjaals nooit af en ben daarom ook lang gestopt met breien.

11. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Ik zou ook zograag willen breien, inderdaad voor dekentjes enzo.
    Ik heb eens wat videos op youtube bekeken, maar ik snap er echt niks van :). Handarbeid ligt me gewoon niet zo, geloof ik...

12. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    Ik heb het haakvirus te pakken.

13. stephanie24

stephanie24 VIP lid

22 jul 2008
    5.375
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Leuk te lezen dat ik niet de enige moeke ben hier! ;) Mijn moeder heeft nog naalden en wat 'hippe' wol voor een sjaal, dus denk dat ik dat morgen maar eens ga ophalen!

14. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    er zijn topics over bij de algemene clubs op het forum. over naaien een en 1 over haken, misschien ook nog wel ergens over breien.

15. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik ben onlangs begonnen met haken, helemaal leuk :) Breien staat ook op mijn verlanglijstje, maar wil eerst het haken goed onder de knie krijgen. Dat vond ik niet heel moeilijk om te leren, gaat erg snel :)

Naaimachine staat ook ergens op mijn lijstje, maar ik ben echt doodsbang voor dat ding :D Ik heb het vroeger wel gedaan, maar dan deed mijn moeder al het voorwerk. Misschien een keer een cursus doen oid...

16. stephanie24

stephanie24 VIP lid

22 jul 2008
    5.375
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Knap hoor als je goed met een naaimachine overweg kan. Ik kan nog geen knoop aanzetten.... *shame*
    Zal eens bij de andere topics kijken.

17. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

ik doe aan quick knit, soort combi van breien en punniken hahaha.
    omdat ik een handicap heb lukt gewoon breien en haken totaal niet (motoriek) en dit is ideaal. heb al een paar mutjes gebreid, en een col voor mezelf en voor de aap van mijn dochter een col en een sjaal.

quick knit - Google zoeken

18. NathalieH

NathalieH Fanatiek lid

4 mrt 2009
    1.332
    0
    0
    administratief medewerkster
    Sliedrecht
    Ik heb vorig jaar weer eens het breien opgepakt na lange tijd het niet meer gedaan te hebben. Tot nu toe zijn de truien die ik gebreid heb, niet echt goed uitgepakt maar oefenen baart kunst. Helaas momenteel even weinig tijd ervoor om het weer op te pakken, maar hoop het weer snel te gaan doen.
    Onze dochter moet nog 2 bijpassende sjaals voor haar jasjes. Dus dat word snel mijn nieuwe creatie's.

19. Lynneke

Lynneke Actief lid

29 mrt 2007
    122
    0
    16
    naaien is echt niks voor mij. Heb een paar keer wat geprobeerd te maken op m'n naaimachine maar de resultaten waren niet om aan te zien.

Breien gaat me wel goed af, ook al moet je er wel veel geduld voor hebben.
    Ik vind een babyvestje afkrijgen al lang duren, laat staan een trui voor manlief;)

20. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Leuk, ik wil ook weer gaan breien :) Is alleen 25 jaar geleden dat ik het voor het laatst gedaan heb, (mijn oma heeft het me geleerd toen ik een jaar of 6 was) dus ik kan het niet meer :)

Ik heb ook youtube filmpjes zitten bekijken, maar ik snap er niet zoveel meer van haha

Deel Deze Pagina