Borstvoeding en paardrijden ?

Discussie in 'Voeding' gestart door mamaantje, 31 dec 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamaantje

    mamaantje Fanatiek lid

    5 dec 2005
    1.487
    0
    0
    Ouderenwerker
    Maassluis
    Als het lukt wil ik ook wel borstvoeding gaan geven.

    Alleen wat ik me afvraag....
    Is het wel mogelijk om te gaan sporten wanneer je nog borstvoeding geeft. Ik heb namelijk samen met mijn nichtje een paard en wil na de bevalling toch wel weer snel gaan paardrijden (tenminste als het lichamelijk weer kan). Nou vraag ik me af of dat wel mogelijk is als je borstvoeding geeft, of gaan ze dan door het geschud heel erg lekken.

    Wie heeft hier ervaring mee ?
     
  2. Chrisje

    Chrisje Fanatiek lid

    23 nov 2005
    1.484
    1
    0
    Brabant
    Ik weet het niet, misschien word het dan wel milkshake (grapje).
     
  3. Niet meer actief

    Sorry kan je ook niet helpen

    dit las ik op een site

    Zwanger: wel of niet paardrijden?

    Er is geen wetenschappelijk onderzoek naar de (mogelijk) gevolgen van paardrijden tijdens de zwangerschap gedaan, dus de meeste gynaecologen en verloskundigen adviseren op gevoel er ervaring. De meerderheid geeft de zwangere daarbij het advies goed naar het lichaam te luisteren en bij pijnklachten of ongemak te stoppen met rijden.

    Het is belangrijk of de zwangere vrouw een beginnend of gevorderd amazone is. En daarnaast zijn ook het karakter en de eigenschappen van het paard dat bereden wordt van belang. Kwaad kan paardrijden bij een 'gezonde zwangerschap' normaal gesproken niet. Uitzonderingen daarop vormen die in de zwangerschap te maken hebben (gehad) met combinaties als bloedverlies, verhoogde bloeddruk of een vroeggeboorte bij eerdere zwangerschappen. Deze vrouwen worden geadviseerd geen enkel risico te nemen, ook al is niet zeker of paardrijden kwaad kan.

    Mocht er toch een ongeluk(je) gebeuren, dan betekent dat in de meeste gevallen niet direct een gevaar voor de zwangerschap. Zeker tot de 1e 15 weken zit de baby optimaal beschermd in de buik van de vrouw. De 1e weken ligt de baarmoeder nog diep in de bekken, maar ook daarna is de bescherming door het vruchtwater heel goed.

    Pas in de 2e helft van de zwangerschap, als de buik meer naar voren komt, heb je meer kans op ongelukkig vallen, een val op de buik, in medische termen een stompbuiktrauma genoemd, kan dan risico's opleveren. Een vrouw kan bijvoorbeeld contracties, ofwel harde buiken, krijgen waardoor de kans bestaat dat de bevalling begint. In het ergste geval, maar dat risico is klein, kan een placenta beschadiging optreden. Dat betekent vaak het einde van de zwangerschap.

    In de praktijk stoppen de meeste amazones rond de tijd dat ze 5 maanden zwanger zijn met paardrijden, als de buik zwaarder wordt en zij last krijgen van hun rug en bandenpijn. Ook voelen ze zich dan niet meer prettig op het paard, omdat zij minder balans hebben door hun dikkere buik. De bewegingen van het paard voelen dan vaak onaangenaam aan.

    Een verhaal dat de ronde gaat, is dat vrouwen die paardrijden een stuggere bekkenbodemspier zouden hebben en daardoor problemen kunnen krijgen tijdens de bevalling. De bekkenbodemspier wordt gebruikt tijdens het lichtrijden. Mocht de bekkenbodem te stug zijn, dan geeft dat vaak alleen een probleem bij de laatste fase van de bevalling, als er een 'randje' blijft staan, waardoor de baby moeilijker geboren kan worden. Een knip is dan vaak de beste oplossing. Na de bevalling hebben amazones vaak ook een voordeel. Zij zijn zich bewust van hun bekkenbodemspier, in tegenstelling tot niet-ruiters en voelen daardoor goed wat er veranderd is. Ook is bij hen deze spier vaak sneller weer op kracht, waardoor problemen als incontinentie bij amazones minder vaak voorkomen als bij mensen die niet paardrijden.

    Over het algemeen kunnen vrouwen na een week of 5 a 6 weer beginnen met sporten en dus ook met paardrijden. Als je hechtingen hebt, zal het misschien wat langer duren voordat je weer kunt paardrijden. Ook als je bekkenklachten hebt gehad tijdens de zwangerschap is een langere herstelfase nodig. Bij borstvoeding vinden vrouwen het vaak ook niet fijn om te rijden. En vergeet niet dat de geboorte van een kind je wereld op z'n kop zet. Veel vrouwen moeten erg wennen aan hun nieuwe leven, daardoor duurt het vaak langer voordat ze weer aan paardrijden toe zijn.
     
  4. Ayla

    Ayla Fanatiek lid

    29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    Ik denk dat het na een tijdje wel kan. Zorg dan wel voor een héle goed ondersteunende bh! En als je lichaam zegt "nee" dan ook meteen stoppen. Kijk voor de zekerheid nog even op http://www.borstvoeding.nl
     
  5. mamaantje

    mamaantje Fanatiek lid

    5 dec 2005
    1.487
    0
    0
    Ouderenwerker
    Maassluis
    Ik denk ook dat ik het gewoon moet proberen.....
    Het grappige is dat de ene moeder die ik spreek heel duidelijk voorstander is voor borstvoeding en de andere voor flesvoeding...

    En dan ga ik weer twijfelen....
     
  6. Ayla

    Ayla Fanatiek lid

    29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    Hoezo ga je dan twijfelen?
     
  7. mamaantje

    mamaantje Fanatiek lid

    5 dec 2005
    1.487
    0
    0
    Ouderenwerker
    Maassluis
    Ik ga twijfelen omdat ik van sommige te horen krijg dat het
    helemaal niet meevalt om borstvoeding te geven.
    Zo zou je dus tijdens het geven van borstvoeding niet kunnen
    paardrijden enzo.. omdat je borsten dan te pijnlijk zijn en gaan lekken.

    Dan hoor ik weer van anderen dat dat heel erg meevalt als je ze eerst afkolft en dan gaat rijden dan moet het wel gaan.
    Maar sommige babys schijnen als je borstvoeding geeft ook geen fles te accepteren... dus vandaar de twijfel ....
     
  8. Ayla

    Ayla Fanatiek lid

    29 dec 2005
    1.049
    0
    0
    Ach meid voor elk probleem is een oplossing! Ga er nu niet van uit dat bv problematisch is want dat was het bij mij iig niet (natuurtalent bleek) Als je je borsten even de tijd geeft om te wennen aan de bv, en goede begeleiding krijgt dan hoeft er echt niets aan de hand te zijn. Kijk de eerste weken zou ik niet gaan paardrijden nee... maar wie wel ;) En wat betreft flesjes ed, wat komt dat komt, en dat los je tegen die tijd wel weer op als dat nodig mocht zijn. Maar ga je geen zorgen maken om dingen die nog helemaal niet aan de orde zijn. Bv lukt bij 98% van de vrouwen en ieder kind is aan de fles te krijgen, sommige moeten er iets meer tijd voor krijgen. Kijk gewoon even op de site ga naar een bv cursus of een bijeenkomst van VBN of LLL en dan komt het wel goed, en vergeet niet (bijna) ieder begin is moeilijk, geef het de tijd en neem er de tijd ook voor!
     

Deel Deze Pagina