Koningsdag en wonen in buitenland.

Discussie in 'De lounge' gestart door snoes79, 25 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Hebben de Nederlandse dames die in het buitenland ook helemaal niets met Koningsdag op 27 april.

Ik merk dat het helemaal niet in mijn systeem zit dat het dus op 27 april is.
    Van de week zegt mijn man dat hij vrijdag vrij is. Ik vroeg hem dus waarom, keek hij me een beetje vreemd aan. Omdat het Koningsdag is! Eeeeh ok.
    Mijn man krijgt normaal de Nederlandse feestdagen vrij, maar ik niet dus.

Nu vraag ik me dus af, ligt dit aan mij of niet?

2. maliro

maliro Niet meer actief

Ja en nee. Het leeft niet waar je woont dus logisch dat je er iets minder mee hebt.
    Toen ik in het buitenland woonde mochten we op Koninginnedag bij de ambassade komen. Bitterballen eten enzo. Had ook wel iets

3. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.228
    28.201
    113
    Nee dat leeft helemaal niet hier. Ik wist ook niet dat het op de 27ste was trouwens.

4. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Het is toch juist logisch dat je er niets mee hebt als je niet in Nederland woont? Ik neem aan dat je dan dus ook geen Koningsdag viert. :rolleyes: In die zin snap ik jouw vraag dus ook niet helemaal.

Maar nu moet ik bekennen dat ik zelf ook helemaal niets met Koningsdag heb, terwijl ik (nu) wel in Nederland woon. Ik heb het nog nooit gevierd en ik had in eerste instantie ook niet door dat het aanstaande vrijdag al is. Als kind vierden we wel Koninginnedag in de plaats waar ik woonde. Spelletjes doen op het marktplein enzo. En we hadden natuurlijk een dagje vrij van school.

Maar vanaf dat ik studeerde, zat ik eigenlijk ieder jaar in het buitenland en dan dacht ik er niet eens over na dat het Koninginnedag was. Maar dat hoeft toch ook niet? Waarom zou je erbij nadenken als je er verder niets mee hebt? Dat zelfde (maar dan andersom) zul je hebben als je weer terug komt naar Nederland. Dan denk je ook niet meer na over de nationale feestdagen van het land waar je nu woont.

Na mijn studie heb ik meerdere jaren in het buitenland gewoon en werden we altijd uitgenodigd op de Nederlandse ambassade voor een borrel. Met Nederlandse hapjes, vaak ook een 'belangrijk' persoon uit Nederland die een speech hield en tot slot kregen we nog een bos tulpen (of iets anders) mee als we naar huis gingen. Zo ook met het huwelijk van WA en Maxima. Een Nederlands feestje bij de ambassade, inclusief een scherm waarop we de huwelijksvoltrekking konden volgen.

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Zo vraag ik me ieder jaar op 1 mei weer af waarom het hier zo druk is... in NL geen vrije dag, maar in Duitsland en Belgie wel, die komen dan hier winkelen etc. Lijkt me volkomen normaal dat je niet alle feestdagen uit een ander land kent ;)

Wij deden vroeger niks bijzonders met Koninginnedag, nu met Koningsdag speelt dat wel meer - op school de Koningsspelen 1 of 2 weken ervoor, en op Koningsdag ben ik zelf ook jarig ;)

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Nee hier ook niet. Woon in Belgie en de Belgische feestdagen zitten in mijn systeem, de Nederlandse niet.

7. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Ik vind het ook nog steeds stom dat het niet meer op de 30e is :p

Eva2011, Tranquila, Nasibal en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Klopt we hebben ook helemaal niets met de 27ste ... heel jammer maar helaas we vieren vrolijk de franse feestdagen mee ... simpelweg omdat manlief dan vrij is.

KleineLai vindt dit leuk.
  9. LoeForceOne

LoeForceOne Fanatiek lid

28 jun 2015
    1.374
    910
    113
    wij vieren we Koningsdag. Wordt door een Nederlands bedrijf georganiseerd.

10. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik denk dat zij doelt op Nederlanders in het buitenland. Je hebt in verschillende landen genoeg Nederlandse verenigingen en societies om Koningsdag als nog te vieren, als je weer even lekker Hollands wil doen. Vooral met Nederlandse kinderen kan ik me daar wel iets bij voorstellen.
    Wij laten het hier dit jaar maar even schieten. Vrijdag is een gewone werkdag en ik vind het teveel gedoe om ervoor te zorgen dat we allemaal vrij zijn. Wil de kinderen hier ook geen school om laten missen. Wanneer het een keer in het weekend valt, ga ik wel even uitzoeken of we het hier ook ergens kunnen vieren.

Overigens vind ik het ook stom dat het niet gewoon de 30e is gebleven. Who cares wanneer iemand nou echt jarig is, het gaat toch gewoon om het feestje?!

11. Msee

Msee Niet meer actief

In 2009 zaten we met Koninginnedag in China. We liepen over een soort van vlooienmarkt die flink wat indruk maakte. Moest wel aan NL denken dat de meeste mensen daar nu ook langs de kraampjes aan het struinen waren. Later die dag vond ik het vooral heel bizar Koninginnedag op de Chinese tv tegen te komen...:(

12. Betsy

Betsy Niet meer actief

Toen ik in het buitenland studeerde vierde wij zeer uitbundig Koninginnedag. Ons eigen (studenten)feestje georganiseerd inclusief buurtbqq, alles oranje en opblaaszwembad vol met flessen bier en wijn.
    In Nederland doe ik er helemaal niks aan :D

13. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113

Maar koningsdag (koninginnedag) was ook gewoon veel leuker in je studententijd ;)! Ik weet nog wel dat we weken van te voren al aan het plannen waren wat we gingen doen en waar (uiteindelijk altijd feesten en drinken natuurlijk...).

Hopsatee en KleineLai vinden dit leuk.
  14. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Hier leeft Koningsdag totaal niet, en mijn vriend is geen Nederlander, dus hem zegt het ook al niets. Maar ik heb hier wél de NL feestdagen vrij, dus een lekker lang weekend in het vooruitzicht. En uiteraard zal ik uit plichtsbesef het glas (of 2 of 3) heffen op de Koning deze vrijdag!

Leve de koning! (Hik)
    Leve de koning! (Hik)
    Leve de koning! (Hik)

Manque, Nescio, snoes79 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Msee

Msee Niet meer actief

Hoezee! (Hik)
    Hoezee! (Hik)
    Hoezee! (Hik)

Whysteria vindt dit leuk.
  16. Betsy

Betsy Niet meer actief

In Nederland was ik altijd aan het werk. Ik moest 21 worden voordat ik mijn eerste Koninginnedag gevierd heb. En 28 toen ik de 2e en laatste vierde. Nu geniet ik gewoon van een vrije dag :D

humptydumpty vindt dit leuk.
  17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wij wonen vijf kilometer Duitsland in, ik werk in NL, dus ik ben vrijdag gewoon vrij. Maar toch je krijgt er relatief gezien weinig van mee. Onze kinderen moeten vrijdagochtend "gewoon" naar school. Nu vieren we smiddags de verjaardag van onze oudste, dus misschien dat ik vrijdagochtend even voor de tv ga kijken naar Koningsdag in Groningen.

Maar bijv Sinterklaas en alle voorpret daaromheen gaat ook voornamelijk aan me voorbij. De kinderen kijken wel het Sinterklaasjournaal, maar de kadootjes krijgen ze met Kerst van de Weihnachtsman.

18. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Nou het is eigenlijk dat de 27e niet in mijn systeem zit. In mijn idee is het toch de 30e.
    Vandaar ook dat ik geen idee had waarom mijn man vrij is vrijdag:cool:
    Meestal gaan we wel naar een receptie op het werk van mijn man.

19. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Als het maar niet met oranjebitter is, getver!

20. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    Wij gaan gewoon vrijdagmiddag naar nederland. Kinderen moeten eerst naar school en ik werken. Dochter is ook jarig maar die vind het altijd wel leuk. Gezellig naar decstad feestje vieren.

En 5 mei net zo. Ze word 12 en dit jaar voor het eerst naar festival. Zo fijn dat het op zaterdag is
    Komende maandag zetten we dan ook de maibaum op. En fietsen we dinsdag ern rondje alle feestdagen meenemen

Hopmarjanneke vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina