Nou precies. Het inkomen is ook niet zo relevant. Maar met deze hele simpele opsomming wordt natuurlijk wel pijnlijk duidelijk wat het eigenlijk kost, zeker als je het afzet tegen een niet zo’n royaal inkomen... en dat het dus niet simpelweg als “onwil” neergezet kan worden. Mijn post is natuurlijk net zo “extreem” als de reacties die zeggen dat je “respectloos” bent. (Wat een hoop aanhalingstekens.. )
Dit is wat ik ook steeds probeer te zeggen, ik vind het echt heel erg vervelend dat het steeds onwil of "er niet voor over hebben" of "zeikerds" wordt genoemd. Er zit bij mij ook heus een principekwestie achter hoor, zoals al was te lezen maar die laatste posts van Debaky stuiten mij echt tegen de borst.
Dat vind ik dan weer een beetje flauw.. het was, voor mij iig, overduidelijk dat jij en ook @nan1984 vooral aan het geinen waren. Maar dat kan dan ook weer zijn omdat ik dat leuke humor vind en het grapje ook snap
Een bruiloft wordt vaak maanden van tevoren aangekondigd. Geeft iemand die minder te besteden heeft wel de kans om elke maand iets aan te schaffen ipv alles in 1 keer te moeten kopen. Verder heb ik geen mening
je begrijpt mijn opmerking niet. Ik vraag me af waarom in Nederland [en volgens mij US] of all places men het blijkbaar nodig vindt om hun gasten te moeten uitleggen hoe ze gekleed moeten komen op een bruiloft.. Ik zeg niet dat je niet hoeft te verlangen dat je gasten netjes komen, maar dat je het nodig moet achten om dat aan ze uit te leggen. Is het cultureel bepaald dat men anders geen idee heeft hoe zich te kleden bij welke gelegenheid? Dus van te voren maken heel veel mensen blijkbaar al een besluit dat hun gasten niet snugger genoeg zijn om te snappen hoe je je moet kleden naar een bruiloft op het strand [ik neem dat de locatie van te voren bekend is bij de gasten], maar dat iemand het ze schriftelijk moet mededelen dat dat 'een thema' is. Wat ik me nu afvraag is wat je anders had aangetrokken naar die strandceremonie zonder 'thema - Ibiza'. Hoe ziet men er uit op Ibiza op een strandbruiloft? Anders dan op andere plaatsen waar ze op strand trouwen? Kijk, als je een ceremonie op het strand houdt en je thema is 'Las Vegas van de jaren 30', snap ik wel dat het handig is om van te voren te melden. In dezelfde strekking vind ik alle 'dresscodes' die eigenlijk niks anders inhouden dan een redelijk gebruikelijke manier van kleden naar een bruiloft. Waar het in andere culturen blijkbaar minder noodzakelijk is om alle gasten schriftelijk te moeten instrueren hoe dat hoort.
Ik ben net dus serieus gaan kijken naar wat onze familieleden aanhouden toen wij gingen trouwen (wist het alleen van mijn moeder en schoonmoeder nog omdat we met zn drieeën zijn gaan shoppen). Ik kon mij daar dus 0,0 meer van herinneren, en wij hadden een piepkleine bruiloft. Ik geloof er dus niks van als je het groter viert je je later herinnert dat er mensen waren die niet netjes gekleed waren. Maar goed ik was dan ook zo'n "bruid" die haar jurk online besteld heeft
Ja precies ik hoop toch dat het grootste deel van de mensen die dat lezen net als jou snappen dat we aan het dollen waren
Ik hou ervan. Iedereen die in de zelfde stijl/kleur/thema. Maar wij vieren de kinderverjaardag zelfs in thema. Vind het een kleine moeite. Maar ik zeg wel duidelijk dat het niemand geld moet gaan kosten.
Uhm zeker! Bij een gewone strand bruiloft zou ik toch nog op netjes gaan (wel zomers jurkje) met bijv een sandaaltje ipv een hoge hak. Haar netjes in model of opgestoken. Bij het thema ibiza denk ik al aan een stuk minder chique, tikje hippie, wat felle kleuren accesoires, fringles, pompommetjes en haar bijv in beachwaves met een mooie haarband. Kort samen gevat thema ibiza klinkt voor mij veel losser en casual dan een gewone strand bruiloft.
Dat zeg ik niet, ik heb nl last van chronische dementie lijkt het. Maar als ik het van onze eigen broers en zussen niet kan herinneren hoe erg is het dan als je een groot feest geeft en er enkele mensen zijn die wellicht in een spijkerbroek komen, dat zijn dan 20 jaar later de herinneringen aan je bruiloft?
Tja, gelukkig zijn we allemaal niet het zelfde en zullen er vast wel mensen zijn die het zich wel kunnen herinneren hoe iedereen er uit zag, en als het bruidspaar dan met een goed gevoel op terug kan kijken dat iedereen in de desbetreffende dress code was dan is dat toch heel mooi voor hun? Daar doe je het toch voor? Voor het bruidspaar?
Niet naar bedoelt maar dan kun je je hele bruiloft toch al niet vergelijken met bijv. een glimmer die er waarschijnlijk al jaren voorbereiding in heeft zitten en alles tot in de puntjes regelt. Dan snap ik als je het klein viert je zelf je jurk online besteld (echt een trouw misdrijf ) je je niet hebt omgekeken naar de kleding van de gasten. Dat is een hele andere setting en niet te vergelijken.
wel als je als thema black tie had en deze mensen dus buiten de boot vielen daarmee. Of als alle gasten zonder dresscode netjes in pantalon waren en er net 1 of 2 in spijkerbroek. Geloof me mijn geheugen is ook niet best maar dat vergeet ik nooit (niet alleen op mijn eigen bruiloft maar ook op die van een ander).
Ik ben bijna 15 jaar getrouwd, heb de afgelopen 14 jaar niet meer in het trouwalbum gekeken en kan me met de beste wil van de wereld niet herinneren wat anderen aan hadden op die dag. Alleen dat mijn zus het haar van haar oudste zoon in spikes had gedraaid en de puntjes blauw gemaakt.. Zo belangrijk zijn die foto`s dus, in mijn ogen. Ik vind de eis van de bruid dus wel een beetje bridezilla. Ik snap heel goed dat het leuk is om een bepaald dagthema te hebben en je gasten te vragen of ze daar rekening mee willen houden in hun kledingkeuze. Ik vind niet dat je meer eisen kunt stellen. ML en ik zijn voor verschillende broers/zussen ceremoniemeester geweest, maar dit verzoek hebben we nog niet 1 keer hoeven doen.
Wat me aan dit topic het meest opvalt is dat ik dus écht geen idee had dat zwarte of witte kleding als gast blijkbaar niet 'mag'. Hoe meer ik erover nadenk, des te vaker herinner ik me bruiloften waar ik óf in het zwart, óf in het zwart/wit op ben komen draven, wel meestal een redelijk feestelijke jurk. Oh, en ooit een keer in een zwarte spijkerbroek (en toen was ik nog getuige ook)... Achteraf gezien schaam ik me kapot... Ja echt!
Dat is idd een hele andere setting. Onze setting was nl dat wij een betekenisvolle overeenkomst wilden vieren met de mensen die ons het meest na staan, gewoon een gezellige dag waarop IEDEREEN het naar zn zin heeft. Mensen die blij voor ons zijn en zichzelf kunnen zijn. Niet een tot in de seconde geregisseerd toneelstuk waar iedereen op moet komen draven waar het een bruid uitkomt en hoe het de bruid uitkomt en waar ze nog bang moeten zijn dat ze door de ceremoniemeester op straat gegooid worden. Totaaaal andere setting idd.