brie wel of niet !

Discussie in 'Gezondheid' gestart door flower 27, 12 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Dat mago ok gewoon Sybje :D

2. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    ja joh ...ik word steeds makkelijker ....
    was zondag uit eten en had een verrassingsmenu ...tja en toen had ik zomaar een geroosterd broodje op met geitenkaas .....uit de oven ...kan gebeuren hoor , maar heb ook daar van genoten

3. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.156
    8.130
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    mag toch ook gewoon, allemaal gepasteuriseerd...

4. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    geitenkaas ook ? *valt van de bank * :confused: :)

5. Niet meer actief

Geitenmelk niet altijd, maar zodra het in de oven is geweest mag alle kaas..

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Klopt, zodra het in de oven is geweest, is het verhit boven de 100 graden en zijn de bacterien hardstikke morsdood, :-D

@Miekje: bij de La Place zeggen ze ook tegen iedereen die erom vraagt dat je hun roomkaas niet mag eten, maar dat doen ze meestal uit voorzorg. Iemand op een ander forum had de V&D maar eens gemaild en bleek dat ze gewoon gepasteuriseerde roomkaas gebruiken: de meeste ketens doen dat gewoon, vanwege de strenge HACCG-eisen. Dikke kans dat de Delifrance dus ook gewoon gepasteuriseerde roomkaas heeft, :)

@Keiko: zalm is goed, maar wel als het over verse zalm of zalm uit blik gaat, (die je bijvoorbeeld bakt of braadt). Gerookte zalm of die zalm die je op toastjes doet, mag niet, omdat die rauw is en niet voldoende verhit is (geweest).
    Als ik toch straks dat kind eruit heb geperst, ga ik toch genieten van een 3-gangenmaaltijd met carpaccio vooraf, heerlijke biefstuk als hoofdmenu en een kaasplankje na. Uiteraard vergezeld van een goed glas wijn en dan 's avonds nog eens heerlijk naborrelen met toastjes met zalm, filet americain enz. Om dan de volgende ochtend heerlijk te ontbijten met een bruine pistolet met rosbief.... Hmmmm, ;)

7. Keiko

Keiko Actief lid

28 jul 2008
    497
    0
    0
    Zalm die vers is, kun je gewoon rauw eten hoor. =P~
    Het is heel wat anders dan filet americain ofzo.

8. Niet meer actief

Keiko daar zijn de meningen over verdeeld..

9. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    het is wel heel wat anders, want je hebt het over geheel verschillende bacterieen.

10. Niet meer actief

Tsja maarja ik wil geen Listeria oplopen & ook geen Toxoplasmose..
    Dan wacht ik wel 9 maanden :(

11. Keiko

Keiko Actief lid

28 jul 2008
    497
    0
    0
    Ik heb gewoon rauwe zalm gegeten tijdens mijn zwangerschap, maar als je het niet vertrouwt dan neem je het toch gewoon niet, simpel toch.

12. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Rauwe vis staat ergens mag niet maar een haring mag juist wel, van de visboer dan. (Weet niet of er mensen zijn die haringen voorverpakt kopen.) Zijn juist heel erg goed.

13. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    voorverpakte is niet vers meer , dus ga ik voor de verse ...

14. Keiko

Keiko Actief lid

28 jul 2008
    497
    0
    0
    Haring van de visboer is ook rauwe vis :(

15. Eef79

Eef79 Actief lid

4 jun 2008
    216
    0
    0
    Begeleider VG / GGZ
    Flevoland
    haring is niet rauw...

16. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    rauw is ook niet erg als het maar vers is

17. Niet meer actief

Oh nee wat dan?

18. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    gepekeld dus behandeld

19. Niet meer actief

ja oke maar dat wil niet zeggen dat die niet rauw is hoor.. (ik zeg overigens niet dat je hem niet mag eten ofzo hoor..)

20. valhalla

valhalla Niet meer actief

Volgens mij is het probleem met voorverpakte vis het volgende. Heel veel voedingsmiddelen bevatten bacterien de schadelijk kunnen zijn, zo ook rauwe zalm.

Als je rauwe zalm verpakt in een vacu verpakking waardoor het onnatuuurlijk langer houdbaar wordt maar toch 'hetzelfde' product blijft waarin bactieren zich lekker voelen, gaan de bactieren zich vermenigvuldigen.

Normaal eet je rauwe vis waaronder zalm snel op zeker als het eenmaal uit de diepvries is. Bij zo'n verpakking wordt de bacterie niet doodgevroren of verhit maar plant zich lekker voort. Listeria is een van de bactieren die ook in de koelkast lekker door fokt.

Dat is dus het probleem bij rauwe (vacuumverpakte!) vis. Zeker als die tegen de houdbaarheidsdatum zit, dan zit het spul toch al een weekje of wat in je eten. En dan is het schadelijk.

Ik geloof dat in nagenoeg elke koelkast wel listeria voorkomt, echter niet in schadelijke hoeveelheden zoals eventueel zou kunnen zitten in 3 weken oude vacuum verpakte zalm.

Maar je moet gewoon doen wat je wil toch? Of je neemt een (heeeeel klein) risico door het wel te eten, of je doet het helemaal niet en gaat na je bevalling lekker los met alle niet langer 'verboden' voedingsmiddelen :D

Deel Deze Pagina