Behalve vlees en brood met 4 mnd (is dit nu een nieuwe richtlijn of waar komt dit advies vandaan?) vind ik dit eigenlijk best een goede folder. Er staan gorde punten in die juist door cb's net worden gemist.
Nou, dat hoeft dus niet. Mijn dochter krijgt al 2 maanden vast voedsel, maar ik heb nog nooit wat gepureerd of geprakt voor haar. Daarom sluit "stukken eten" volgens mij juist goed aan bij de 4 maanden-theorie. Ik heb me niet echt ingelezen (wilde gisteren wat documenten openen, maar mn tablet luste ze niet, en was te lui om de laptop aan te zetten ) maar de samenvattingen hebben het telkens over "kleine hoeveelheden" vast voedsel/allergenen. Vanaf 4 maanden krijgen babys zo'n sterke drang om alles binnen hun bereik te besabbelen, maar tegelijkertijd is de kokhalsreflex nog heel sterk. Die cominatie zorgt volgens mij voor een supervoorzichtige introductie van "vreemde voedingsstoffen". En pas tegen 8 maanden is de hand- en mondmotoriek dusdanig dat er substantiële hoeveelheden naar binnen gaan. Dat klopt dan ook met de theorie. Ik heb rond 4,5-5 maanden mn dochter een paar keer tegen gehouden om eten in dr mond te stoppen (lees: ze wilde mijn fruit afpakken, maar dat heb ik buiten haar bereik gehouden) omdat ze er nog niet oud genoeg voor zou zijn. Eigenlijk vond ik dat toen al best onlogisch. Dus ja, het feit dat het onderzoek door Nutricia is gesponsord maakt het inderdaad discutabel, maar mijn "common sense" zegt dat de uitkomst niet per se onwaar hoeft te zijn.
Het klopt dat er onderzoeken zijn die elkaar tegen spreken maar het meerendeel van de onderzoeken wijst nu uit dat bijvoeden met 4 maanden juist allergieën zou tegen gaan. Vraag me niet hoe het advies er over 20 jaar uit ziet
Uh.. de Nederlandse CB's beslissen helemaal niets.. zij krijgen hun richlijnen van de Nederlandse Raad voor de gezondheidszorg en die baseert niets op basis van twee onderzoeken... maar dit weet jij ook al lang.
Goede brief! Tja het wel of niet bijvoeden met 4-6 mnd. Ik ben een voorstander van 6, net als alle bv organisaties, maar dat vind ik nog niet eens het ergste advies. Dat afbouwen . Ik kan daar echt boos om worden. Welke idioot heeft dat toch bedacht?
Precies,dat is nou exact waar ik me ook het meest aan stoor... Ben zelf rond de 6 maanden begonnen, met jongste dochter iets eerder, en nou ja, ik waag me verder ook niet aan deze discussie. Maar die bv-adviezen daar over is geen discussie over mogelijk.Jammer dat er bij instanties die een moeder juist zouden moeten helpen zoveel onwetendheid is..
Alsof alleen allergieën reden zijn om je tijdstip van bijvoeren te bepalen. Ik vind dat zo kortzichtig.
Tsja, ik heb met bijna 5 mnd bij mijn jongste hetzelfde advies gekregen. Ik ben toen (mede doordat ik het idee had dat mijn zoontje eraan toe was) rustig aan begonnen. Bij mij speelde het doordat ik zo rustig begon denk ik, geen rol in de borstvoeding. Ik heb ruim 1,5 jaar met veel plezier borstvoeding mogen geven. Wel heb ik gemerkt dat het consultatiebureau bij de meeste adviezen er standaard vanuit gaat dat je flesvoeding geeft. Bij 1 jaar werd mij geadviseerd om over te schakelen naar koemelk ipv flesvoeding, tsja... Ook werd mij gevraagd waarom hij geen pap kreeg maar boterhammen (toen hij een jaar was), tsja, omdat hij borstvoeding krijgt en ik liever geen kunstmatige melkproducten ernaast geef. Op dat moment was ik ook gestopt met kolven. Ik vind het goed dat je die brief geschreven hebt, maar dan vooral vanwege de tegenstrijdigheid van de folder t.o.v. de mondelinge informatie.
Artikel uit vakliteratuur verloskunde. Wat betreft borstvoeding, borstvoeding is op verzoek een kind pakt wat hij/zij nodig heeft, een mooi stukje natuur toch? Natuurlijk kunnen we de natuur hierin sturen als je dat zelf wil. Volg je moedergevoel! Enne de brief vind ik netjes, duidelijk en herkenbaar. Aan eenduidige richtlijnen ontbreekt het weleens maar vaak gaat het om richtlijnen en niet iedereen is meteen op de hoogte van nieuwe richtlijnen wat dus voor verschillende adviezen zorgt
Super actie Tupp! Heel gefundeerd en respectvol! Mag ik je brief lenen voor de arts op ons cb Tip: misschien ipv het woordje 'afbouwen' terugloop noemen, want de bv loopt terug als er te vroeg met bijvoeding wordt begonnen. Afbouwen klinkt als een keuze, terugloop is gevolg an afbouwen Ik ben pas met zes maanden met bijvoeding begonnen, om dezelfde redenen als jij aandraagt. De arts was stomverbaasd!! Nou ja zeg, ik gaf mijn argumenten en dat ik dit het beste vind. Wel heel vervelend de tegenstrijdigheid:x En inderdaad, pas vanaf 8 of zelfs 9 maanden, heb ik weleens gelezen, hebben babys echt bijvoeding nodig. Daarvoor oefenen. Succes! Ben benieuwd welke reactie je terugkrijgt!
Owjee... als ik dit zo lees ben ik heel benieuwd hoe het cb hier gaat zijn. Kreeg al een erg rare blik toen ik aangaf dat ze op dit moment afgekolfde melk krijgt en de moeder van een babietje van ik denk ongeveer 3 maanden kreeg de vraag of ze "nu nog steeds" borstvoeding gaf. Ik hoop dat het met 3 maand hier eindelijk allemaal goed gaat!
Ik ben vandaag teruggebeld door een leidinggevende. Prettig gesprek gehad. Zij gaf aan dat de richtlijnen inderdaad veranderen en dat niet alle organisaties nog dezelfde richtlijnen hanteren. Het is wel de bedoeling dat binnen het consultatiebureau alle medewerkers hetzelfde advies geven. Ze gaat met de verpleegkundige in gesprek en laat haar nog eens goed nakijken wat nu de meest actuele adviezen zijn en hoe ze dit het beste over kan brengen op ouders. Ze dacht niet dat je met vier maanden al moet beginnen. Zij gaf weer aan dat met vier maanden beginnen juist bedoeld mogelijk was voor kinderen zonder verhoogde kans op allergie, maar dat kinderen met een verhoogde kans juist beter kunnen wachten tot zes maanden. Maar de mevrouw die mij belde heeft nu een managmentfunctie en werkt zelf al enige jaren niet meer als verpleegkundige op het cb. Ze wist dus zelf ook niet precies wat de meest actuele richtlijn is. Verwarring alom. Wat betreft het terugbrengen naar vier voedingen was ze heel duidelijk: niet doen. Ze vond dat vooral heel spijtig dat dit advies is gegeven omdat ze bv juist graag willen stimuleren. Ik heb aangegeven dat je bij een moeder die 'al' vier maanden borstvoeding geeft, waarschijnlijk niet echt meer hoeft te stimuleren. En dat als ze zien dat de groeicurve goed is en ze horen dat het kindje tevreden is en het met de moeder goed gaat, dat ze dan eigenlijk geen advies hoeven te geven maar gewoon kunnen constateren dat moeder en kind het blijkbaar goed voor elkaar hebben samen. Daar was ze het mee eens en dat is dus ook eigenlijk de bedoeling, dat ze het zo doen.
Ik las idd van de week in het blad nataal dat de richtlijnen zijn veranderd, zal eens kijken of ik dat artikel hier kan plaatsen
In Duitsland kreeg ik de vraag met 5,5 maand of ik al begonnen was met bijvoeding en werd voor info doorverwezen naar deze site. Ik heb voor het gemak het even via Google vertaal gedaan. Google Translate Als ik het altijd goed gelezen heb, word er hier ook geadviseerd om met 4 maanden al te gaan oefenen en dit mag dan ook al met aardappelen en vlees. Overigens vond onze KA het toen helemaal niet raar dat onze dochter nog meerder malen flessen melk dronk in kleinere hoeveelheden inclusief nachtfles, ik kreeg het advies om gewoon met groente te beginnen en dan echt een paar hapjes per keer, des noods verdund met haar eigen melk.