Brief ontvangen van AMK

Discussie in 'De lounge' gestart door LadyDaisy, 16 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Ik wel en ik ben het helemaal met je eens.

2. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ja dit probeerde ik net ook te typen, ben het er ook helemaal mee eens...

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik moet eerlijk zeggen, dat ik het eerste stukje niet helemaal snap. Het tweede stuk is natuurlijk gewoon waar: iedereen reageert anders als hij zoiets ziet. Heeft er waarschijnlijk ook mee te maken of je zelf al ervaring met kinderen hebt.

Maar welke 'macht' wij als leerkacht hebben, snap ik niet. Sterker nog: ik voel me als leerkracht soms behoorlijk machteloos! Er zijn soms kinderen waarvan wij zien dat ze zó in de knoei zitten. Soms echt extreme situaties, waarbij soms sprake is van (langdurige en ernstige) verwaarlozing of (geestelijke) mishandeling. En er is gewoon niets wat je kunt doen.

Misschien een voorbeeld: een jongetje van 8 dat tussen de middag niet overblijft maar vaak ook niet naar huis gaat, want er is toch niemand thuis. Dus haalt ie een zak chips en een blikje cola bij de supermarkt en eet dat op als lunch. Ook na schooltijd hangt hij maar wat rond op straat, want er is pas tegen etenstijd iemand thuis. Komt geregeld zonder jas op school, want er is niemand die zegt dat het te koud is om zonder jas weg te gaan. Hij wordt thuis niet geholpen met schoolwerk, waardoor hij slechter presteert dan hij zou kunnen. Soms komt hij te laat, omdat z'n moeder uitsliep en hem niet wakker heeft gemaakt om hem naar school te helpen. Er lijkt geen ouder te zijn die enige interesse heeft in dat kind.

Ik zou willen dat ik dan de 'macht' had om iets te doen. Om die moeder wakker te schudden en te laten snappen wat een prachtig kind ze heeft! Dat ze van hem 'moet' houden en voor hem moet zorgen. Maar helaas...

Het enige dat wij kunnen doen is onze zorg uiten bij het buurtnetwerk en als niets anders helpt amk of jeugdzorg. En dan maar hopen dat er iets gebeurd. Maar dat is geen macht. Dat is precies hetzelfde als ieder ander ook kan doen!

4. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis

ik denk dat ze bedoeld dat een instantie zoals een school, kdv, cb eerder wordt geloofd dan een indivi zoals de buurvrouw.. een instantie nemen ze serieuser denk ik zelf... die staan wat dat betreft wat machtiger..

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #65 tupp, 17 mrt 2010
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2010
    Een melding van een instantie zal in zoverre serieuzer worden genomen, omdat dan in ieder geval geen sprake is van een 'wraakactie', terwijl er bijvoorbeeld bij een buurvrouw wel sprake kan zijn van een burenruzie.
    Van een instantie wordt (terecht) ook meer en specifiekere informatie verwacht. Omdat er dan meerdere mensen bij een melding betrokken zijn en er vooraf al gesprekken zijn geweest en aan 'dossiervorming' is gedaan, zal een melding vaak ook completer zijn.

6. sabrina79

sabrina79 Fanatiek lid

10 jun 2009
    2.962
    0
    36
    Leerkracht basisonderwijs
    Zaanstad

Het is zelfs zo dat je als school zijnde niet eens een anonieme melding kan doen.

@ whitesaber... je denkt toch niet echt serieus dat als een ouder een keer een rotdag heeft, de leerkracht direct een melding gaat doen. WIj leerkrachten zijn ook mensen hoor, die wel eens een rotdag hebben..dus we weten echt wel hoe een ouder zich zo nu en dan kan voelen. Buiten dat zit het kind de hele dag bij ons in de klas, en doorgaans zijn we er wel specifiek toe opgeleid om een kind te leren kennen en te kunnen beoordelen op gedrag

Misschien wel even off topic, maar nu wordt er wel erg makkelijk over het onderwijs gedacht. Je zou eens moeten weten hoe vaak wij met onze handen in het haar zitten omdat we juist niets kunnen doen.

On topic.. Ik hoop dat het gesprek van morgen duidelijkheid biedt en dat jullie verder zonder problemen van het amk verder kunnen met je leven. Ben het er wel mee eens dat schoonzus het misschien, hoe moeilijk ook eerst met jullie had moeten bespreken.

7. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Ben erg benieuwd hoe het morgen zal gaan, sterkte iig.

8. babs81

babs81 Niet meer actief

wou je veel sterkte wensen vandaag

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @LadyDaisy: succes vandaag!

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    succes vandaag meid!

11. Aurin

Aurin VIP lid

10 okt 2008
    8.337
    0
    36
    pedagogisch medewerker kinderopvang & Kraamverzorg
    naast denhaag
    succes!

12. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Succes vandaag !!

13. sabrina79

sabrina79 Fanatiek lid

10 jun 2009
    2.962
    0
    36
    Leerkracht basisonderwijs
    Zaanstad
    succes straks...

14. Koeky

Koeky Fanatiek lid

Succes vandaag!

15. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Sterkte meid. Hou jezelf taai. Niks aan de hand dus is het gewoon iemand die even op de koffie komt...hou jezelf dat maar voor als ze er zijn.

16. Foxter

Foxter Niet meer actief

Suc6 meid!

17. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    kom je heel veel succes wensen en idd probeer het maar te zien alsof er iemand ffe op de koffie komt... komt vast helemaal goed..!

18. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Ook succes van mij!

19. Tantan

Tantan Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.103
    0
    0
    Roosendaal
    Succes vandaag!

20. whitesaber