Goed we hebben van het kinderdagverblijf te horen gekregen dat de dagen die wij wilden niet allemaal kunnen... Ik wilde graag dat ons kleintje dinsdag, woensdag en vrijdag naar het KDV kon... Woensdag en vrijdag hele dag is goed alleen de dinsdag kan ze alleen maar in de middag terecht tot 1-09-2010 daarna zou de ochtend er ook bij komen.... Nu zitten we dus met een probleempje aangezien ik in de zorg werk en juist de ochtenden belangrijk zijn... Ik kan b.v niet zeggen: ik kom in de middag wel 4 uurtjes werken want dan is er gewoon minder werk! Nu dacht ik zelf om ouderschaps verlof op te nemen van 01-06-2010 tot 01-09-2010 op die dinsdag en dat ik tijdelijk maar 20 uur werk maar nu blijkt dus dat je een jaar in dienst moet zijn wil je ouderschapsverlof aan vragen? *althans wat ik op internet lees * Is dit echt zo? of zijn er ook werkgevers die daar wat makkelijker in zijn? bedoel het is maar 1 dagje in de week voor 3 maanden dat zou toch misschien niet zo'n probleem zijn? En zijn er anders nog anderen opties die wij zouden kunnen nemen? (mijn vriend is vrachtwagenchauffeur dus in de avond werken voor mij zit er niet in aangezien mijn vriend niet weet hoelaat hij sávonds thuis is) Opa's en oma's en andere familie wonen niet in de buurt dus dat is ook geen optie... Alle tips zijn welkom!
Het klopt wat je hebt gelezen, je hebt pas recht op ouderschapsverlof als je 1 jaar in dienst bent. Een werkgever mag er wel eerder aan meewerken, maar dan is het echt een gunst! Kan je man geen ouderschapsverlof opnemen? Hij heeft er ook recht op (als hij langer dan 1 jaar in dienst is ).
Bij mn vriend ligt het nogal ingewikkeld... Hij werkt bij een klein bedrijfje waar zo'n 5 chauffeurs werken die allemaal hun eigen werk hebben, er zijn ook eigenlijk geen vervangende chauffeurs voor als er zieke zijn (dan moet ze baas zelf gaan rijden) zijn baas zegt dus dat het in het begin in ieder geval nog niet mogelijk zou zijn dat hij ouderschaps verlof opneemt.... Ik zal vrijdag wel even overleggen op mn werk of er een mogelijkheid is... Anders ga ik gewoon zowiezo maar 20 uur per week werken en dan ga ik ergens anders wel kijken of ik 1 dag in de week op dinsdag zou kunnen werken ofzo! Weet het anders ook niet....
Geldt het recht op ouderschapsverlof eigenlijk ook als je een tijdelijk contract hebt? Ik ben nu 3 jaar in dienst, maar steeds contract gehad voor bepaalde tijd. Is nu omgezet naar onbepaalde tijd. Neem aan dat ik gewoon recht heb op ouderschapsverlof?
Ik zou eerst vragen of je ouderschapsverlof kan opnemen. Zo niet, zou ik vragen of je die 3 maanden op dinsdag een halve dag kan werken en dan dus de ochtend vrij nemen. Dat kost je dan in totaal zo'n 6 vrije dagen.