Mijn werkgever heeft mijn zwangerschapsuitkering aangevraagd, deze zal direct aan mij betaald worden omdat mijn werk tijdens mijn verlof zal sluiten. Nu heb ik een brief ontvangen van het uwv waarin het volgende vermeld staat: Op 7 april hebben wij een aanvraag ontvangen voor een WAZO uitkering met ingang vanaf 7 mei. Wij beoordelen of u een wazo uitkering krijgt. U ontvangt hierover uiterlijk 4 weken na 7 mei 2015 onze beslissing. Nou vraag ik me af of ik echt pas zo laat de beslissing hoor... is dat niet gek? Mijn verlof is dan al ingegaan.. en dan zou ik dus pas na 4 weken verlof te hebben gehad pas horen of ik wazo uitkering krijg... op internet (uwv website) zie ik het volgende staan: Binnen 4 weken na uw aanvraag krijgt u van ons een brief met de beslissing over de aanvraag. Dat zou dus 4 weken na 7 april zijn. dat lijkt mij logischer.. ik ben heel benieuwd hoe dit nu zit Alvast bedankt!
Beste Bloem04, De wettelijke beoordelingstermijn voor UWV is acht weken, gerekend vanaf de ingangsdatum. We proberen echter altijd binnen vier weken een beslissing te nemen. Lukt het niet om je aanvraag binnen vier weken te beoordelen? Dan betalen we op voorschotbasis totdat er een definitieve beoordeling is. Je schrijft dat je het gek vindt, dat je verlof al is ingegaan voordat je bericht krijgt of je een uitkering krijgt. Of je recht hebt op verlof, is niet zozeer de vraag; daar heeft iedere zwangere werkneemster recht op. Het gaat echter om de berekening van de hoogte van de uitkering. Daarvoor hebben we loongegevens nodig die op het moment van de aanvraag nog niet altijd bekend zijn. Daarom kan het zijn dat je al met verlof bent voordat we de hoogte van de uitkering hebben berekend. Overigens staat in de brief dat we uiterlijk vier weken na 7 mei een beslissing sturen. Het kan dus veel sneller dan vier weken, en in de praktijk is dat vaak ook het geval. Ik wens je alvast een fijn verlof! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV