Mijn kind is 6,5 week te vroeg geboren (2015) 2 dagen voor mijn eerste officiële zwangerschapsverlof. (Ik lag al wel in het ziekenhuis en zat door zwangerschap al in ziektewet) We hebben 3 weken in het ziekenhuis gelegen door de vroeggeboorte. Heb ik nu recht op verlenging wazo naast de min. 16 weken en hoelang extra? Het rekenvoorbeeld op de uwv site gaf mij geen duidelijkheid
Beste CA1983, Wat naar dat je kindje zo vroeg is geboren. Ik hoop dat het inmiddels met jullie beide goed gaat. Jouw situatie is inderdaad niet van toepassing op de rekenvoorbeeld die op de website staat. Ik ben daarom voor jou aan het uitzoeken waar je eventueel recht op hebt. Ik kom zo snel mogelijk op je vraag terug. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste CA1983, Mijn excuus dat het even duurde maar ik heb inmiddels een reactie op je vraag. Je hebt helaas geen recht op verlenging van je verlof. Ik leg je graag uit waarom dit is. Het verlof bestaat normaal gesproken uit 6 weken zwangerschapsverlof voor de bevalling en 10 weken bevallingsverlof nadat het kindje geboren is. Dit is het geval als je bevalt op de vermoedelijke bevallingsdatum. Jij bent bevallen voor de ingangsdatum van het verlof. Dit betekent dat jouw volledige verlof bevallingsverlof is. Je hebt dus 16 weken bevallingsverlof. Dit is van belang voor de berekening van de verlenging. Er wordt gekeken hoeveel weken je kindje in het ziekenhuis heeft gelegen. Dit is 3 weken. Voor verlenging wordt de eerste week wordt niet meegeteld. Daarna worden alle weken boven de 10 weken bevallingsverlof ook afgetrokken van de duur van de ziekenhuisopname. In jouw geval is dit 6 weken. Vandaar dat je verlof niet wordt verlengd. Actuele informatie over het verlengen van je verlof vind je hier. Ik wens je een fijn verlof toe. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor je reactie. Dan ben ik helaas eerder verkeerd voorgelicht door zowel ziekenhuis als medewerker UWV die ik eerder telefonisch gesproken heb. Ik had al een vermoeden dat je collega maar wat gokte met haar antwoord dat ik recht zou hebben op extra 2 weken verlof. Ik snap dat de regeling nieuw is en nog niet iedereen op de hoogte is maar nu is het wel een teleurstelling.
Beste CA1983, Het spijt ons dat je verkeerd bent ingelicht door een van onze collega's. Ook wij vinden het teleurstellend dat jouw verlof niet wordt verlengd vanwege deze voorwaarden. We hadden je graag een ander antwoord willen geven. Gelukkig weet je nu wel waar je aan toe bent. Ook ik wens je een fijn verlof toe. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare