Logisch wel, zou zelf ook verbaasd zijn maar als het inderdaad erom gaat dat iemand een hak wil zetten moet je maar zo denken dat degenen erg zwak en sneu is om dit! Via je kind!!!! Te doen. En achteraf via amk een bedankje door laten geven want baat t niet schaadt t niet en hebben jullie toch maar een positieve plus in het dossier denk er misschien te zen over maar probeer zo optimistisch mogelijk te blijven.
Wat een flauwekul zeg. Kan alleen maar gemaakt worden door iemand die er blijkbaar nog nooit mee te maken gehad heeft. Wij hadden buren die ons niet moesten. We weten niet waarom, maar wij denken zelf dat het was omdat we heel erg op ons zelf zijn en geen behoefte hadden aan een close contact. Enfin, op een zondagmorgen november vorig jaar om 9 uur staan wij met zn allen ontbijt te maken en broodjes te bakken als er 2 politiewagens voor de deur stoppen en 4 agenten uitstappen. Blijkt dat de buren een melding van huiselijk geweld hebben gedaan . Mijn man met de 2 mannelijke agenten mee naar buiten, en de 2 vrouwelijke agenten bij mij, om afzonderlijke gesprekken te houden met ons. Uiteindelijk blijkt dat er helemaal niks aan de hand is en vertrekken de agenten weer. Maar bij zo'n melding wordt standaard het AMK ingelicht, omdat er kinderen zijn. En dan begint de ellende. Hoewel de politie ook doorgegeven heeft dat er niks aan de hand was kom je toch in de AMK molen terecht. Huisbezoeken, onderzoeken, contact met diverse instanties om na te gaan hoe wij met onze kinderen zijn. En alles wat we deden was fout: reageerden we rustig en redelijk dan waren we ongeinteresseerd, werden we boos waren we agressief, schoten de tranen in de ogen waren we labiel ........ Niks was goed. Wij waren schuldig, zolang zij het tegendeel niet konden aantonen. Gelukkig staan we op goede voet met de huisarts, de wvk van het cb, de school van de kinderen, en mijn exman (de vader van de oudste 2 kinderen, die er ook in betrokken werd) en hebben al deze mensen zich hard gemaakt om duidelijk te maken dat er niks bij ons speelt. Uiteindelijk hebben de buren een schriftelijke verklaring ondertekend dat ze een valse melding gedaan hadden. Na ruim 3 maaden werd het dossier gesloten omdat er niks te vinden was, maar de kinderen blijven nu wel 10 jaar lang geregistreerd staan bij ze! En geen enkel excuus gehad. Alle instanties waar zij contact mee hebben gezocht hebben wij zelf in moeten lichten dat het onderzoek afgesloten was en dat er niks aan de hand was. Want daar kijken ze je nu wel aan als 'kindermishandelaar', want waar rook is zal ook wel vuur zijn ......... Hoewel wij niks te vrezen hadden, en er niks aan de hand was, vraagt zo'n melding heel veel van je en trok het ook een diep spoor in onze relatie. En ik heb beslist heel wat tranen gelaten! Het was een vreselijk onzekere periode waarbij je afhankelijk bent van de goede zin van het AMK. Ons vertrouwen in anderen is in elk geval heel erg gedaald. Ik snap je twijfels zo goed, het idee dat een ander over jou en je kinderen zou kunnen gaan beslissen. En het is natuurlijk ook belachelijk dat iemand gewoon een melding kan doen en dat dat voor waar aangenomen wordt tot dat het tegendeel aangetoond is. Heel veel sterkte meid, probeer vooral heel rationeel te blijven (hoe moeilijk dat ook is, dat weet ik).
Is altijd hetzelfde liedje met dat AMK. Waar ze MOETEN zijn, zijn ze niet. En waar de melding is van iemand die je niet mag oid en je ''zwart'' wilt maken dan sturen ze een brief. En als ik het verhaal hierboven lees valt me mond open. Laten ze lekker naar een gezin gaan waar ze moeten zijn!
sterkte hoor ermee. ik denk ook dat t enige is wat je kan doen jezelf blijven. maar degene die dit doen die zijn echt gek zeg wat n idioten hoe kun je zoiets doen als er geen sprake is van geweld of iets dergelijks. laat ze letten op situaties waar t wel is. er zijn zoveel kinderen dagelijks de dupe ervan. daar komt t amk helaas vaak te laat achter. ook dat verhaal van jouw xandra wat vreselijk zeg. en dan ook dat t nog 10 jaar geregistreerd staat. en die buren hebben die nog iets van een bekeuring ofzo gehad??? wat een belachelijke mensen op deze wereld. bah!! ariska veel sterkte hoor. jij en je man weten dat jullie niet fout zijn. hou de moed erin!!
jeetje ik zou me ook rot schrikken zeg heb je enig idee wie jou/jullie een hak wil zetten dan? misschien is het wel iemand die er zelf van overtuigd is dat er iets speelt, kletspraat gaat erg snel te ronde, zo kreeg ik laatst een verhaal te horen dat mijn achterbuurvrouw haar kinderen zou mishandelen omdat "iemand" had gezien dat die mevrouw haar kindje een tik op de billen gaf en het kindje 2 weken geleden een keer meetrok aan de arm, dit verhaal is naderhand zooooooo erg opgeblazen alleen maar omdat het van de een op de ander gaat.
Wat vreselijk om mee te maken zeg Ik hoop dat TS dit bespaart blijft. Vreselijk om zo onterecht beschuldigd te worden :x
Hier ben ik het dan helemaal mee eens! Mijn buurvrouw heeft een jaar lang verplicht jeugdzorg over de vloer omdat haar ex zegt dat zij haar dochter niet kan opvoeden! Niks is minder waar dat kunnen wij als buren beämen. Ze zorgt goed voor haar dochter en dochter komt niks te kort. Haar ex zit mijn buurvrouw al zolang dwars en steeds komen er nieuwe dingen bij. en gezinnen waar ze horen te zijn daar zijn ze dus niet! Hier in het dorp is een stel die avond aan avond de kroeg induiken en 2 dochters alleen thuis laten (4 en 6 jaar) Kinderen worden slecht verzorgd door ze en lopen vaak met een zonnebril op ivm blauw oog. de school heeft er al melding van gedaan maar jeugdzorg doet niks! en dan denk ik: kijk daar moeten ze zijn nu en niet bij mijn buurvrouw. heel veel sterkte TS! Lijkt me vreselijk zo'n brief te ontvangen terwijl je goede ouders bent. Snap niet dat de gene die de melding heeft gedaan niet eerst op een normale manier met jullie praat. Nee meteen maar melding doen.
Een vriendin van mij heeft dat ook gehad, naar aanleiding van één anonieme melding een bezoek van het AMK. Die vrouw had gelukkig gelijk door dat het een wraakactie van iemand moest zijn en na dat ene bezoek is er geen vervolg gekomen. Dat heeft ze ook direct bij het afscheid nemen gezegd gelukkig.
Wat ik dus niet begrijp is dat het een gesloten melding is Want het is NU verplicht om je naam te zeggen!! Zou erachteraan gaan als ik jou was ts want anoniem bestaat niet meer!
Wat worden er hier een hoop aannames gedaan zeg! Dat het bijvoorbeeld is om ts een hak te zetten. Dat weet je toch helemaal niet? Misschien denkt de melder wel degelijk dat er iets aan de hand is. Waarom gaan we er vanuit dat ts niks te verwijten valt? Nou wil ik niet beweren dat het zo is hoor. Ik hoop zelfs van niet en vind het heel vervelend voor haar, maar wij kennen de situatie niet. En dat het AMK niet juist zou handelen door de klacht serieus te nemen vind ik al helemaal belachelijk. Hoe moeten zij nou weten of iets wel of niet waar is? Wees blij dat ze iets doen!
Xandra, wat een verhaal! Ik ben ook weleens bang dat een bepaald persoon in onze omgeving misschien een melding zou doen uit wraak. Ik laat dus ook aan zoveel mogelijk mensen zien hoe wij met onze kleine meid omgaan, van de buren tot allerlei familieleden. En ze gaat twee dagen naar een kdv, waar ze natuurlijk ook een bepaald beeld van ons krijgen. De verhalen van onze nicht, die pleegkinderen opvangt, over het AMK zijn vaak schrijnend: als je eenmaal in de molen zit, kom je er niet makkelijk meer uit, want niemand wil er achteraf van beschuldigd worden dat hij iets niet gezien heeft wat wel had gemoeten. En zij zit dan dus nog aan de 'goede' kant (lees: zij wordt niet als ouder beoordeeld, maar helpt het AMK met de opvang).
Leenislief Je bent me net een slag voor.. 'Waar ze moeten zijn, zijn ze dus niet.' Hoe moet het AMK nou weten of de melding gegrond is of niet Als ze wel komen is het niet goed, maar als ze niet komen is het ook niet goed.. wat willen we nou? En dan daarbij, misschien denkt die persoon zeker te weten dat er WEL iets aan de hand is.. Niemand van ons kent de situatie, dus oordelen (naar wie dan ook) lijkt me niet echt gepast..
Inderdaad! Dat is precies wat ik bedoel. Verbaas me altijd over reacties waarin iedereen precies lijkt te weten hoe de vork in de steel zit.
Dat is het probleem, het AMK moet reageren en komt dus ook gewoon na 1 melding. Het is dus niet alleen een brief die je krijgt, maar meteen het hele pakket. Wij hebben ook AMK over de vloer gehad, wordt je echt niet blij van. Een stel van die geitenwollensokkenbreiers (die bij ons waren dan) die er meteen vanuit gaan dat het wel waar zal zijn wat gemeld wordt. 'gelukkig' heeft de melder zich bekend laten maken door het AMK (anoniem mag namelijk ook) en konden we vrij snel aantonen dat dit een bekende van de moeder van de kids is die een van de kinderen al bijna 2 jaar niet heeft gezien (en er wel melding over deed). Daarnaast hebben de kids juist vanuit de situatie bij moeder een OTS, waardoor jeugdzorg er ook onmiddelijk bij was en de boel ook kon ontkrachten, maar geloof me.... Het trekt een enorme wissel op je gezinsleven om van dit soort zaken beschuldigd te worden, zelfs al weet je dat er niks aan de hand is. Je leven wordt wel even onder een vergrootglas gelegd en je bent gewoon overgeleverd. Weet je wat ik het allerergste vind/vond? Dat iemand dit soort dingen over je gezin/jouw persoon kan roepen en jij bij wijze van spreken binnenste buiten gekeerd wordt en de aanstichter alleen een briefje krijgt dat er niks is geconstateerd. Aangifte doen helpt niet, want dat soort zaken worden gewoon geseponeerd. Erg frustrerend en dan vinden ze het raar dat er soms hele rare 'ongelukken' gebeuren tussen ex-partners. TS: Ik wil je heel veel sterkte en succes wensen bij het gesprek morgen! Blijf jezelf en zorg desnoods dat je iemand bij het gesprek hebt zitten die je vertrouwt als je je daar prettiger door voelt.
Dank je wel, dit bedoelde ik, maar jij legt de gevolgen voor je gezin/relatie wat beter uit. En idd, de gene die de melding doet komt er zo mee weg. Nog geeneens een boete of berisping :x
Dat mensen goed nadenken voor ze een melding doen. Ik hoor soms mensen dingen roepen dat ik denk je weet niet wat je aanhaalt en wat je een ander aandoet. Natuurlijk is het goed dat een dergelijke instantie bestaat en het is ook moeilijk om te bepalen of een melding waar is of niet. Maar als je zelf met AMK te maken hebt gehad weet je op welke wijze dat gaat en wat voor gevoel je er aan over houdt. Als het op neutrale wijze zou zijn, puur inventariserend op de melding, prima, maar iig bij ons wat het meteen al veroordelend van toon. Ook de brief! En moet je meteen bij een eerste melding naar de 'beklaagde' gaan of is het handig om eerst eens te checken of het om bijv. een echtscheidingssituatie gaat of dat er meer meldingen binnen komen? De school heeft toch ook een meldingsplicht? Persoonlijk heb ik ook best moeite met die reclame van Sire over aangifte doen van verdenking van kindermishandeling. Natuurlijk is het heel goed dat er aandacht aan besteed wordt, maar een valse melding gaat een eigen leven leiden en voor je het weet staat je leven op z'n kop. Mensen onderschatten die impact.
Nee dat snap ik en ik begrijp je punt.. Maar we gaan er nu klakkeloos vanuit dat de melder haar een hak wil zetten.> maar wie weet denkt zij oprecht dat er iets aan de hand is.. of dat terecht is of niet is een ander verhaal, ik ken de situatie ook niet.. Maar er wordt nu afgegeven op het AMK dat ze WEL komen, terwijl dat in deze situatie niet nodig hoeft te zijn.. Maar DAT weet het AMK toch niet?
Roeltje. ik ken wel de hele situatie, dus nu doe jij aannames Ze hebben een erg leuk gezin, maar waar het afgelopen jaar ook veel gebeurt is, niet binnen hun gezin maar wel familie. Haar zus heeft een ex die iedereen binnenin die familie "kapot" wilt krijgen. Die heeft zels op de oma van deze kinderen het amk gestuurd terwijl hij daar zelf altijd heeft gegeten en zelfs gewoond. De reden van hun breuk was dat hij al een half jaar een ander had, notabene met iemand die aan het eind van de straat woont. Stookt zijn zoon op dat zijn moeder een kuthoer is enzo. Nu het hem niet gelukt is volledige voogdij te krijgen gaat ie gewoon verder. Dus waarschijnlijk is dit de volgende stap om Ariska te pakken, want hun stonden altijd achter haar zus. En als het hem niet is, is het de kans groot dat het een buurtgenoot is aangezien hun neefje, als die bij zijn vader is ( die ex ) gewoon om 10 uur op straat loopt en de mensen denken dat het Ryan is, want deze 2 jongens schelen maar een maand.
En als ik ARiska was, had ik ze doorgestuurd naar de overburen van haar moeder, daar zijn al 10 meldingen gedaan en niemand die daar op bezoek gaat.