Vanwege aanhoudende verkoudheid (al 2 jaar) en de opmerking van de logopediste dat ze weinig voor ons kan betekenen omdat de oorzaak van D.'s slechte verstaanbaarheid in de verstopte holtes ligt, zijn we gisteren naar een mesoloog geweest. De huisarts wilde ons al naar de KNO-arts doorsturen maar dat is voor ons het laatste redmiddel, eerst kijken naar onderliggende dingen voordat we eventueel besluiten tot de neusamandel-buisjescombi. Uit het onderzoek kwam dat D. Lactose slecht verdraagt en dat hij mede daardoor een calciumtekort heeft. Dat tekort gaan we aanvullen en hij moet in ieder geval tijdelijk lactosevrij gaan eten. Wier kind eet ook lactosevrij en waar loop je tegenaan? Wat eet je kind op een dag? Ik hoop ontzettend dat de oorzaak van het extreme gesnotter en gehoest hierin ligt en we straks eindelijk een snotarm kind hebben. Echter zei de huisarts dat hij helemaal geen lactose-intolerantie kon hebben op deze leeftijd en daar zeker geen snotneus van kan krijgen. Ik weet het niet, het is in ieder geval het proberen waard.
Ik weet dat mijn zusje ook altijd verkouden was en dat melk weglaten bij haar wel heel erg hielp. Maar niet zo zeer lactose. Ik zou zeggen, laat een tijdje álle melkproducten weg en dan vooral gewoon de bekers melk, pap, yoghurt, vla etc. Dat veroorzaakt sowieso al slijmvorming. Je kunt het vervangen door bijv rijstmelk met toegevoegd Calcium, maar er zijn nog veel meer melkvervangers (soja, havermelk, amandelmelk etc). Van rijstmelk weet ik dat die er iig zeker is met toegevoegd calcium, want die gebruik ik zelf (ik verdraag geen melkeiwit). Melk/lactose zit in heel veel producten toegevoegd, dus dat wordt verpakkingen lezen. Je kunt evt naar de eko-winkel gaan, daar hebben ze wat meer melk/lactose vrije producten. Lactose-intolerantie komt idd minder voor bij baby's en jonge kinderen, maar het is volgens mij niet uitgesloten. "Pas na het derde levensjaar komt ze in toenemende mate voor." Jouw zoontje is 3 toch, nou dan kan het best. Zou het sowieso proberen. Al geeft lactose-intolerantie volgens de reguliere gezondheidszorg alleen problemen in de darmen. Maar zoals gezegd, mijn zusje kreeg er snot van, mijn broer hoofdpijn..
Het beste is om in het begin álles weg te laten en dan na een tijdje, als het beter gaat, kijken of je misschien wel dingen kunt terugvoeren. Zoals kaas, yoghurt misschien (en producten waar een klein beetje melk aan is toegevoegd). Daar zit iig minder lactose in. Als het echt lactose intolerantie is, dan verschilt het vaak per persoon hoeveel lactose iemand verdraagt en dit kan ook wisselen in de tijd.
Dank je,ik ben zelf wel bekend met lactosevrije voeding (zelf ook een tijd lactose- en glutenvrij gegeten) maar bij mijn zoon word ik ineens onzeker in hoe en wat. Heel gek maar ik wil gewoon niet dat hij iets "tekort" komt en ik ben toch opgevoed met het idee dat een kind zuivel moet krijgen, dat dat gezond is. In ieder geval voor mij een goede reden om ook de lactose te laten staan.
Zuivel heb je helemaal niet nodig, schijnt zelfs dat je de calcium uit melk slecht opneemt. Ik heb lange tijd helemaal geen melk of melkvervangers (en ook geen extra calcium) genomen - dat was overigens echt niet gezond, maar ik verdroeg gewoon heel weinig. Ik kwam daarna bij een dietiste en zij adviseerde wel calcium aanvulling (maar ook dat verdroeg ik toen niet), maar zeker niet teveel. Teveel calcium kan ook slecht zijn. Ik zou dus eerst een tijdje kijken hoe hij reageert op lactose/melkvrij, evt rijstmelk met calcium geven. Als je nu merkt dat het echt goed werkt op zijn klachten, dan misschien naar een dietiste om een goed advies te krijgen over evt suppletie?
Mijn tweeling van 4 is lactose-intolerant. Gewone Hollandse kaas mag, door de bereiding van de kaas is de lactose er al uit. Verder hebben wij de gewone melk vervangen door de lactose-vrije van de Lidl (0,99 cent voor een liter, dus stukken goedkoper dan bijvoorbeeld alpro-producten). Toetjes krijgen ze hier wel van Alpro. Verder zit lactose veel in koekjes en snoepjes en bijvoorbeeld ook in Taksi. Wij hebben vorig jaar van een diëtiste een lijst met lactose-vrije producten gekregen. In het begin keek ik er nog vaak op, maar tegenwoordig lees ik veel etiketten. In het begin waren we heel strikt, maar nu proberen we toch langzaam aan andere producten uit om te kijken hoe ze er op reageren. Tot nu toe gaat dat allemaal goed, zolang ik maar geen gewone melk geef. En bij hoge uitzondering krijgen ze hier soms een keer een tabletje, zodat ze toch lactose kunnen verdragen, bijvoorbeeld als ze een danoontje bij een happy meal krijgen. Maar dat zou ook bij een verjaardag kunnen, als je taart zou willen geven.
Oh, tijdens mijn zwangerschap kon ik ook (voor t eerst) geen melk verdragen. Mijn huisarts zei toen dat dat voor die periode echt niet erg was. Als je ook eieren eet bijv, krijg je ook wat calcium binnen. Maar ik snap je gevoel wel, dat je voor je kind niet zomaar dingen uit zijn dieet wilt schrappen. Dus daarom zou ik naar een dietiste gaan, áls je merkt dat melk/lactose weglaten helpt voor zijn klachten. Succes in ieder geval!
Waarom wil je nog wachten met de kno? Ik zou de kno-arts niet tot het laatst bewaren. Neusamandelen en buisjes is een relatief kleine ingreep die hier al 3 keer succesvol is geweest. Mijn ene zoon kreeg zijn eerste buisjes toen hij nog geen 1,5 was, na 3 keer dubbele oorontsteking. Na die buisjes is hij er een jaar vanaf geweest en kreeg hij meteen weer een nieuwe oorontsteking toen de buisjes eruit waren. En ze gaan huppelend en springend het ziekenhuis uit na zo'n ingreep, zelfs toen de neusamandel ook is gedaan.
Waarom ik dat tot het laatst wil bewaren? Ten eerste zit een neusamandel er niet voor niks in, ten tweede is het misschien een kleine ingreep maar ik ben van mening dat een narcose niet niks is en ten derde zijn de neusamandel en de oren niet altijd de oorzaak maar een symptoom van iets anders en kijk ik eerst liever of er een andere oorzaak kan zijn. Het zou misschien een andere situatie zijn als D. frequent oorontstekingen had maar dat is niet het geval.
Mijn zoontje leeft én melkvrij(als sinds hij 6 maand is) én zijn er 3 week terug buisjes geplaatst en is de neusamandel verwijdert. Wát een ander kind heb ik. Hij eet en drinkt beter Hoort beter Begint eindelijk te 'praten' En bovenal; hij slaapt beter Boodschappen doe ik vaak bij Jumbo & AH. Vooral AH heeft een duidelijke etikettering van de huismerken d.m.v. een pictogram:
Mijn zoontje van 2 heeft een lactose intolerantie, hij kan ook geen kleine hoeveelheden verdragen. Zijn klachten waren heel veel buikkrampen, diarree en rotte eierenlucht bij zijn windjes. Koemelkallergie geeft luchtwegproblemen, snot en slijmvorming. Lactosevrije melk haal ik in de supermarkt, daar hebben ze ook yoghurt van maar ik geef ook soyayoghurt. Alle etiketten lezen want er zit melk in de gekste dingen (ook vaak in bruin brood!).
Ik dacht ook altijd dat snot en luchtwegklachten bij koemelkallergie hoorden alleen had hij als baby nooit ergens last van. Klachten zijn ontstaan na onze verhuizing van Estland naar Nederland (D. was toen 15 maanden) en dus ook verandering van voeding. Misschien blijft het een raadsel en gaan we naar de KNO, misschien is het dieet afdoende en heeft de alternatieve geneeskunde gelijk.
Ik (mijn lijf ) ben behoorlijk lactose-intolerant. Bij de test die ik jaren geleden heb gedaan, pasten de resultaten niet eens in het grafiekje Maar....snotteren? Nee, daar heb ik geen last van. Wel dunne ontlasting, veel lucht en erge last van krampen. Als ik de verkeerde dingen eet. Ik houd voor mezelf in de gaten dat alles waar melk in zit, een probleem is. Nederlandse kazen heb ik geen last van, maar alle andere dingen (sauzen op basis van melk, wit brood, slagroom, soepen waar room inzit, chocolade, etc) waar iets van een melkproduct in zit zorgen voor klachten. Energiedrankjes zijn ook niet te doen, die zorgen voor extreme klachten. Ik ben zelf nogal makkelijk hoor, eet waar ik zin in heb....weet dan wel dat ik last ga krijgen. Maar sommige dingen zijn ook gewoon TE lekker Dus ja....veel eten op basis van soja en goed de etiketten checken op melkzuur. Daar krijg ik nl. ook veel last van. Succes! Editje: toen ik nog niet wist dat ik lactose-intolerant was en in een periode zat dat ik niet zo lekker in mijn vel zat, niet veel kookte voor mezelf en veel wit brood at (en heel veel chocolade at) bleek ik een extreem B12 tekort te hebben. Nu waren er nog wel andere factoren die meespeelden, maar ik denk wel dat als je veel verkeerde producten eet, die je lijf dan ook niet goed verwerkt, je al heel snel een vitamine tekort kan krijgen, wat je weerstand weer verlaagt natuurlijk. De lactose i tolerantie zorgt voor een niet efficiente spijsvertering (als er lactose wordt geconsumeerd) en daardoor neemt je lijf de voedingstoffen van het 'goede voedsel' ook niet meer goed op, denk ik. Wat zorgt voor een vitamine tekort.
Ik heb zelf aangeboren lactose intolerantie (dus ook geen bv gehad bijvoorbeeld) dus dat kan wel. Ik heb heel veel klachten gehad als kind maar nooit een eeuwigdurende verkoudheid en snotneus daardoor. Bij mijn oudste hebben wij ervoor gekozen om de amandelen te laten knippen/verwijderen toen hij 3,5 was ivm snurken en altijd verkouden. Was een prima stap. Hij is nu bijna nooit meer echt verkouden en hij snurkt ook allang niet meer.
Er is idd lactosevrije melk, yoghurt en zelfs roomkaas te koop volgens mij. Dan is er lactase aan toegevoegd. Lactase druppeltjes of pilletjes zijn te koop bij de apotheek. Ze zeggen dat het in Hollandse kaas niet of nauwelijks zit maar ik heb daar wel last van. Aangezuurde zuivel is beter verteerbaar: karnemelk en yoghurt. Ik snap wel dat je het wilt uitproberen, maar ik vind het wel gek dat hij dan geen darmproblemen heeft. Lactose die niet verteert zorgt voor veel gedoe in je darmen. Is hij al regulier onderzocht op allergieën? Laat je nog eens horen of het effect heeft gehad?
Mijn dochter heeft ook lactose intolerantie, maar haar klachten zijn geen verkoudheid maar buikkrampen misselijk en diaree. Het is heel lastig, omdat ook echt bijna in alles lactose zit. Binnekort ga ik met haar naar een dieetist om ons hele voedselpatroon om te gooien. En klein beetje lactose leverd hier al problemen op
Hier heeft manlief lactose intolerantie. En door het drinken van de lactose vrije melk van de lidl kan hij zonder problemen ook andere melkproducten eten. Eerder kon hij dat niet en was hij altijd aan de diaree. In die lactose vrije melk zit namelijk de bacterie die je lichaam mist. Dus doordat je die melk drink help je je lichaam. En mijn man hoef maar 1 beker te drinken op een dag en hij kan dan alles eten en drinken.