Avi lezen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door pluk, 20 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    Zoals ieder kind moet ook de mijne avi lezen. Op dit moment lees ze op avi M6 niveau, helemaal goed niets om ons zorgen over te maken.

    Om de zoveel weken is het tijd voor het AVI lezen en sinds vorig jaar is het standaard dat ze het de eerste keer niet haalt. Vervolgens moet ze dus weer eerst 9 weken meedraaien op het AVI niveau wat ze niet gehaald heeft voordat ze opnieuw mag lezen.

    Wij willen dan weten waarom ze het niet gehaald heeft omdat ze zelf aangeeft dat ze binnen de tijd bleef en binnen het aantal fouten dat ze mag maken.

    Ze is dus vorig jaar "gezakt" omdat ze te perfect las, een keer omdat ze met stemmetjes las en vorige week dus omdat ze ,wanneer ze een fout maakt, zinnen opnieuw voorlas. Ze snapt het nu dus zelf ook niet meer want ze blijft binnen de tijd, maakt minimaal fouten en toch haalt ze het niet.

    Ondertussen groeit de frustratie en , hoewel ze van lezen houdt, gaat ze op de estafette dagen ( zo noemen ze het lezen) met tegenzin naar school
     
  2. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Nou, dat moet je toch met juf om de tafel, lijkt me? Om te bespreken hoe de tegenzin weer omgebogen kan worden en hoe zij hier tegen aan kijken, wat voor nut het 9 wkn 'opnieuw' dingen doen heeft, e.d.

    Succes!
     
  3. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    Bedacht ik me net ook, dus juf meteen gemaild
     
  4. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.391
    4.246
    113
    Vrouw
    Dit moet je echt aan de juf vragen. Het gaat nl op tijd en hoeveel woorden ze goed leest en of ze zinnen leest of losse woorden leest.
    Leest ze het verhaaltje goed binnen de normen, dan gaan ze vaak zelfs nog door met het volgende niveau (eenntweede verhaaltje lezen) en kijken ze gelijk waar ze daar staat.
    Maar de juf kan jou vast vertellen waar het zit dat ze er iets langer over doet.
     
  5. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Even mijn verbazing uiten: doen ze dat echt zo met lezen??!!!! Dat er uberhaupt nog een kind is dat zin heeft in lezen!
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Hier hebben ze ook Estafette, maar niemand hoeft op die manier 'voor avi te lezen hoor'. Ze lezen gewoon op hun niveau en worden aan een kindje gekoppeld. Leesboekjes krijgen ze aangeboden op hun niveau, gaan ze een niveau omhoog of omlaag mogen ze uit andere boekjes kiezen. Maar geen kind die daar wat van merkt, het is geen toets en je kunt niet zakken.
     
  7. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.473
    24.331
    113
    Ik zou even met de juf gaan praten. Allereerst klinkt het alsof de juf wel erg strikt met avi omgaat. Ik ben gewend aan montessori-onderwijs en toetste een kind als het een bepaalde vooruitgang had gemaakt en niet op een vast moment in het jaar. Maar dat zal op deze school zo te horen wel niet het geval zijn.

    Misschien dat je dochter het ook een beetje anders beleeft. Als ze binnen de tijd blijft en binnen en bepaalde hoeveelheid fouten, zou ze een avi-niveau hoger kunnen gaan lezen. Als ze bv hele zinnen opnieuw leest vanwege een gemaakte fout, kan het zijn dat ze niet binnen de tijd is gebleven. Dit zou ik dus navragen bij de juf.

    Ik had ooit een meisje in mijn klas die echt slecht scoorde met avi-toetsen, terwijl haar technisch lezen zeer goed was. Maar ze kreeg het maar niet voor elkaar om niet te gaan ‘voorlezen’. Oftewel, ze vertelde het verhaal mooi, las met intonatie, en was daardoor nooit snel genoeg bij een avi-toets. Dit heb ik gewoon met haar en haar ouders besproken. Het was duidelijk dat ze erg goed kon lezen, alleen kwam dat door de manier van toetsen er bij avi niet uit. Zou imo geen probleem moeten zijn als je de toets gebruikt om te kijken welk niveau boeken het beste bij een kind aansluit en als meetinstrument om de vooruitgang te monitoren.

    Misschien handig als de juf bij jouw dochter aandacht besteedt aan het verschil van technisch lezen en het leesplezier. Sommige kinderen zijn soms gewoon niet zo van die technische oefeningen en lezen liever alleen boeken. Daar zal dan een balans in moeten komen, aangezien technische oefeningen belangrijk zijn, maar leesplezier ook.
     
  8. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    Heb vanmiddag een gesprek met juf maar door de mail kwam naar voren dat het inderdaad zo is. Mijn dochter wil alles in 1 keer perfect doen, ondanks dat wij en juf haar erop wijzen dat dit niet hoeft. Wanneer ze een fout maakt dan begint ze die zin opnieuw (doe ik ook als ik haar aan het voorlezen ben dus daar ga ik ook mee stoppen) waardoor ze dus buiten de tijd valt , heel jammer voor haar want we praten hier over seconden werk (geloof dat ze 2 sec te "langzaam" was).

    Juf vond het ook zielig voor haar en ze heeft het zelfs 2 keer mogen doen.

    Dit is dus iets wat mijn dochter niet verteld, na een gesprek van gisteren is mij duidelijk dat het maken van een fout voor haar erg naar voelt maar dat ze ook geen verschil maakt in fouten.
    Dus een leesfout voelt voor haar net zo erg dan wanneer ze in het verkeer een fout maakt (terwijl wij allemaal weten dat een leesfout veel minder fatale gevolgen heeft dan een fout in het verkeer maken kan hebben)
     
  9. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mijn zoon haalde 3 keer dus bijna 2 jaar lang M5.de laatste keer vorig jaar. en steeds dezelfde dingen overnieuw gedaan op m5 nivoo bijna 2 jaar lang. ik zag dat hij steeds beter las maar zijn avi toets bleef zelfde. Ik liet hem dan testen door onze begaafdheidsdeskundige die ook andere dingen op dat moment onderzocht, 2 weken na zijn m5 avi toetst bij haar getoetst...en hij las bij haar E6! zoontje van die school gehaald wegens verhuizing en 1 maand na oude schools avi toets M5, nog een keer op de nieuwe school getest door de nieuwe juf. was E6 weer. in al die tijd had hij te veel stress van zijn juf die de toets afnam 2 jaar lang dus. net weer getest op de nieuwe school, 3 maanden lees les zoals alle andere kinderen en heeft M7 gelezen. prima. het was de juf die hem zeer slecht begeleidde en de school die niet goed voor hem was. veel stress van de juf.
     
  10. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    Ben ook benieuwd hoe dit komt, ze zit nu wel in de klas bij de juf die gespecialiseerd is in hoogbegaafdheid. Vorig jaar een IQ test afgenomen bij haar en het enige dat we hoorden was dat ze hoog had gescoord. Wil nu wel eens weten hoe hoog dat dan was.
    Het perfectionisme (en de drama als het allemaal niet in 1 keer zo gaat als zij het wil) heeft ze al vanaf geboorte dus dat komt ons bekend voor en heb ook echt het idee dat dit haar nekt want zij wil foutloos lezen dan is het voor haar goed (en dat past dan weer niet in het tijdsplaatje)

    Ze verstart sowieso al wanneer er tijdsdruk bij komt kijken, heb vorig jaar ook vriendelijk verzocht geen time timer meer te gebruiken bij haar omdat ze dan alleen maar naar dat ding en het rode gedeelte kijkt en een soort van op slot slaat.

    Ook geeft ze aan het liefst alleen te werken, schijnbaar klagen er kinderen dat ze teveel kletst en zij zegt als ik iets wil vragen dan wordt iedereen boos, ook iets om even naar te kijken en te polsen bij juf.

    Ze zit in een groepje van 5 kinderen met spelling volgens mijn dochter zijn er altijd 3 die willen alleen maar met elkaar samenwerken waardoor zij altijd met hetzelfde meisje moet samenwerken. Ze heeft geen hekel aan het meisje maar zou ook graag een keer met iemand anders samen werken.

    Genoeg dingen dus om even met juf door te nemen. (weet niet wat ik moeilijker vind mijn "normale" dochter of mijn zoon met ass door het leven heen begeleiden)
     
  11. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.070
    3.516
    113
    Soms moet je een beetje creatief omgaan met normen. Ik heb ervaring met Avi als leerkracht en IB'er, maar een kind wat veel zinnen herhaald en vervolgns maar 2 sec te langzaam leest, die gaat bij mij echt wel een niveau hoger! Het is ook juist beter voor de leesontwikkeling om wat hoger te gaan zitten met oefenen (wel met goede begeleiding uiteraard). Ook bij kinderen die verkouden zijn en bijvoorbeeld veel,hoesten tijdens zo'n leestoets ga ik wat soepeler om met de tijd. Tenslotte gaat het om de vooruitgang die ze boeken en om in te kunnen schatten op welk niveau ze kunnen oefenen en niet om het halen van een bepaalde norm, dat is wel erg achterhaald...
     
  12. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    Helaas was juf dinsdag ziek dus nog geen gesprek gehad. Vandaag hadden ze een kijkje in de klas, heel kort even met juf kunnen praten.
    Onze dochter is gewoon perfectionistisch, ze vraagt bijna niets, tijdens een gesprek met juf heeft ze ook aangegeven dat als je iets vraagt dan betekend dat dat je iets niet weet, dat is voor haar hetzelfde als falen en dus vragen = falen en dan is het dus niet in 1 keer perfect. Juf is op dit moment heel druk bezig om bij haar duidelijk te maken dat dit niet zo is, maar het is helaas een knopje dat bij haar om moet gaan .
     
  13. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.473
    24.331
    113
    Ik zou dan toch voor goede hulp voor faalangst gaan kijken. Dit klinkt best heftig, niet eens vragen willen stellen, omdat ze dan het gevoel heeft te falen en gewoon nooit fouten willen maken. En dat gaat waarschijnlijk met gesprekjes met de juf niet zomaar weg.
     
  14. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik vind het raar dat jij zo weinig info kreeg over uitslag van IQ test.
     
  15. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Nou inderdaad. Het lijkt me toch niet raar om een kopie van het verslag te verwachten.
     
  16. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    Ik dus ook heb het herhaaldelijk aan haar juf van vorig jaar gevraagd (test is als test door de hele klas gemaakt) en ik krijg als enige antwoord dat ze hoger scoort. Nu heeft ze een andere juf, wil ook wel eens weten of ze verbaal en perfomaal hebben getest of dat dit een soort van schooltest was. Want ik krijg dus wel steeds te horen ze hebben een IQ test gedaan maar daarnaast zeggen ze ook dat het niet officieel is omdat ze dit , door het passend onderwijs, niet meer nodig hebben. Kortom het maakt niet uit of ze nu hoogbegaafd zou zijn of (zoals haar broer) asperger zou hebben.
     
  17. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Ik heb even gegoogeld, het zal de NSCCT (niet schoolse cognitieve capaciteiten test) zijn geweest. Om hoogbegaafdheid vast te stellen lijkt me deze test ook niet geschikt (en asperger natuurlijk al helemaal niet), dan heb je een individuele test als een WISC of een RAKIT nodig. Het is meer een indicatie om te kijken of de schoolprestaties overeenkomen. Waarom het met passend onderwijs niet meer nodig hebben volg ik niet.
    De uitslag moet in het leerlingdossier zijn opgenomen en je hebt het recht om die in te zien.
     
    Madeliefke vindt dit leuk.
  18. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    Omdat (zo is mij verteld) ze je kind passend onderwijs moeten geven ongeacht of je kind een diagnose heeft of niet, ze moeten gewoon inspelen op de behoeften van elk kind .

    Het gesprek is verzet naar volgende week maandag, vandaag een goed gesprek gehad met een mede moeder van een klasgenoot die toch heel veel herkende en ook veel tips gaf. Ze vond het ook raar dat wij niet meer info hebben gekregen over die test, haar dochter had hierin ook hoog gescoord maar hadden een gesprek gehad met juf (andere dan die van mijn dochter vorig jaar) hadden alle score's gezien en overal uitleg bij gehad. Dus maandag toch maar even naar vragen.
     
  19. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Maar deze test is juist geen diagnosticerend middel.
    En daar is die test nou juist voor bedoeld ;)

    Ze probeert je blijkbaar af te wimpelen door je maar wat op de mouw te spelden :cool:
     
  20. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.043
    4.239
    113
    Ik heb meer het idee dat de juf van vorig jaar dat heeft gedaan, heb haar er toen een paar keer op gewezen dat mijn dochter zich (zoals elk jaar ervoor) aan het vervelen was. (Daarom wilde ze ook niet naar school) Maar de klas was te groot (30 kinderen), met veel niveau verschillen. De juf van vorig jaar was erg goed met kinderen die achter bleven en heeft ze veel geholpen. Keerzijde was wel dat mijn dochter (en nog een jongentje uit de klas) minder aandacht kregen (ze draaiden immers gewoon mee en hun cijfers waren goed)

    Nu is de klas op gesplitst in 2 klassen van 20 kinderen (vorig jaar zaten er 10 bij groep 5 in) en is zij met nog 9 klasgenoten bij in die groep van 10 gekomen.

    Deze juf heeft haar meteen in het plus groepje gezet, wat in houdt dat ze nu bij de rekentijgers zit (deze groep heeft een apart boek met moeilijkere vraagstukken) wat ze geweldig vind, al is het soms wel irritant dat ze op de rest van haar groep moet wachten (is wat ze aangeeft). Ook bij taal is zit ze in de plus groep, deze groep werkt zelfstandig door en ze vind het heel fijn dat ze nu niet meer hoeft te wachten op de klas.

    Alleen de avi testen willen dus niet zo goed, niet omdat ze het niveau niet heeft maar omdat ze dus de hele zin overnieuw leest wanneer ze een fout maakt om die fout te herstellen.
     

Deel Deze Pagina