kamer van 6-jarige ongeordend en ze vind zelf prima..??!!!

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mamajojo79, 27 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamajojo79

    mamajojo79 Fanatiek lid

    2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    hoi,
    mijn dochter is 6 en 5 maanden bijna. En ik leer ze opruimen wekelijks, en ja dat doet ze hoor. Alleen ze stapelt op, ruimt alles in laatjes. Maar ordenen> nee jog!.....ik leer elke week weer dat ze in haar bureau de blaadjes kan doen, kleding aan haakje, nieuwe pyama is oude in de was. Ik leer haar orde, ik praat erover maar doe ook voor. Maar na paar dagen WEG ORDE.

    Bijvoorbeeld: kom je bij liddl, krijg je een kleurplaatm na kleuren gooit ze neer in kamer, als ik vraag op te ruimen, propt ze hem ergens, er liggen hele stapels opgestapeld op haar kast, puzzels kleurboeken, kleurplaten, schilderijtjes, gewoon neer ge********. als het haar allemaal niet boeit

    Elke keer weer leg ik haar uit dat het makkelijker is, leg uit waarom, maar ook dat als je groot is dat het handig is om netjes te zijn, maar geef haar ook de verantwoordelijkheid het zelf te proberen, maar al na 4 weken krijg ik gewoon de kriebels en grijp ik zelf weer in.

    ik vind het gewoon zonde, ze zeurt om kleurplaten maar is er vervolgens niet zuinig op. Wil alles van baby born maar gooit alles door elkaar, onder een buro, naast bed, achter kasten.

    als ik opruim is het dus netjes, en elke avond helpen we haar dan door tijd te geven om netjes te maken,want dan is het overzichtelijk.

    maar als ik keer geen tijd heb om haar aan te sturen omdat we feest hebben, ziek zijn of iets, dat ze later in bed ligt ( onvoorkomelijk ivm zwemles enzo) dan weer is zooitje

    had ingesteld dat ze elke dag 15 min alles ging opruimen per dag, maar dan gaat ze net zo lang rekken, want boeit haar niet.

    mensen geven ook weleens tips, laat de boel de boel, niet schoonmaken, niet zuigen en niet opruimen, kijken hoelang ze zelf volhoud........maar ze houd het heeeeel lang vol

    kortom, ze heeft veel leuke kleurboeken en thema boeken, maar omdat ze niet netjes is, kan ze niet vinden, resultaat, ze verveelt zich, huilt dat ze wil knutselen maar geen schaar heeft. als ik dan zeg dat ze zelf moet zoeken, dan gaat ze net zo lang huilen tot ik uit wanhoop zelf maar dier schaar ga zoeken......mama ik heb ECHT geen schaat.......mama jij heb die schaar gebruikt, of papa hij ligt er ECHT niet hoor, nou kan ik nooit knutselem

    heb alles geprobeerd, ik wil haar wel goede voorbeeld meegeven dat ze later wel geleerd heeft te ordenen. dus de boel de boel laten lijkt mij niet goed.

    Liefs en bedankt
     
  2. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Haha, ik heb er ook zo een thuis en ik heb me er maar bij neergelegd inmiddels.
    Alle Lego ligt door elkaar. Genoeg pogingen gedaan om het orderen, maar ik kan wel bezig blijven. Ik vind het inmiddels ook zn eigen verantwoordelijkheid. Een keer per week moeten ze zorgen dat de vloer ed leeg is. Dat moet anders krijgen ze geen zakgeld ;). Is een goede stok achter de deur.
     
  3. mamajojo79

    mamajojo79 Fanatiek lid

    2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    sorry maar mijn toetsenbord hapert erg op deze laptop dus excuus voor slecht taalgebruik
     
  4. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.024
    958
    113
    Vrouw
    Sja.. ik zou me er wat minder druk om maken. Ik ben verbaasd dat je een kind van 6 elke dag een kwartier op wil laten ruimen eigenlijk Ik leer mijn kinderen wel om na het spelen op te ruimen, dus niet kleien en daarna puzzelen zeg maar. Maar op haar kamer, ze gaat dr gang maar. Een keer in de zoveel tijd haal ik alles van de vloer, en dan moet ze meehelpen omdat het af en toe ook schoon moet. Dus dan leggen we alles terug en maken we samen schoon. Mijn kind kan sowieso niet zoeken, dus die had de schaar al niet gevonden als ie voor dr neus lag. :D:D:p Ik zou op zulke momenten samen gaan zoeken en benadrukken dat je dit dus niet hebt wanneer je voor alles een plekje hebt.
     
    Marchella, Aszz, Riverdale87 en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Leo78

    Leo78 Bekend lid

    10 feb 2012
    910
    394
    63
    Ik vind eerlijk gezegd dat je overdrijft. Mijn zoon is net zo oud en is écht nog niet bezig met kleren vouwen. Het idee!!
    Hij weet een paar dingen:
    Speelgoed opruimen na het spelen, vuil onderbroeken en sokken in de mand, en zitten op de wc en als je druppelt even vegen. Na het eten helpen afruimen. Dat is ook wel zo'n beetje wat ze aankunnen op die leeftijd vind ik. Je zit je kind oo wel erg op de huid, ik zou geloof ik gillend wegrennen!
     
    Aszz, Riverdale87, fafa en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. mamajojo79

    mamajojo79 Fanatiek lid

    2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    ja dat sowieso, ik stofzuig elke dinsdag dus eigenlijk moeten ze elke week de vloer leeg, toevallig was ik nu ziek dus kids waren even weg, nou je wil de kamers niet zien nu.....ik zuig er gewoon om heen

    opruimen is hier= alles verbergen voor mama, onder bed, in de speelgoedkisten, in de kasten, mama het is opgeruimd.....en als ik tegen mijn oudste van 6 zeg, nee dat is niet netjes.....dan is het ja maar de vloer is toch leeg je kan toch zuigen, en het is toch mijn keus hoe ik me kamer doe....euh ja maar mama moet toch leren hoe het moet, grapjas ( die laatste zeg ik niet, dat denk ik)

    ben jij niet bang dat ze leren dat orde en netheid niet belangrijk is? of geloof je dat ze dat zelf wel leren? ik vind heel moeilijk.
     
  7. mamajojo79

    mamajojo79 Fanatiek lid

    2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    haha ja mischien overdrijf ik idd ook wel, daarom vraag ik hier advies hoe dat bij jullie gaat :) ben gewoon te bang dat ik ze verkeerde mee geef voor later ( heeft ook wel een reden) heb jullie dan even nodig om te kijken wat realistisch is en wat niet :)

    was vouwen hoeft ze niet hoor, maar wel netjes aan haakje hangen en niet 3 keer kleding uit kast trekken en op grond gooien.

    bedankt voor jullie reacties iig :) ik hoop hier beetje te ervaren hoe het in algemeen gaat. Mijn vriendinnen hebben OF zelfde OF heel ander soort kind.
     
    Marchella vindt dit leuk.
  8. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Tsja weet je... ik ben nu 27... en ik ben nog steeds niet geordend ;)

    Het is hier een geordende chaos haha.
    Soms denk ik wel eens ik ga opruimen... on vervolgens sommige dingen gewoon een half jaar niet meer te kunnen vinden tot ik het oer ongeluk ergens tegen kom:rolleyes:
     
  9. mamajojo79

    mamajojo79 Fanatiek lid

    2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    hahah :) komt vast goed ;)
     
  10. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam

    Haha, dat zeg ik ook altijd. Een geordende chaos. Je wilt niet weten hoe mijn bureau eruit ziet als ik aan het werk bij :oops:
     
    Biny vindt dit leuk.
  11. mamajojo79

    mamajojo79 Fanatiek lid

    2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    dit topic is mischien alleen geschikt voor mensen die zoals ik gek worden van rommel haha, andere stoot ik onbedoeld voor het hoofd ;)
     
  12. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.500
    5.591
    113
    Vrouw
    Krijg je niet de antwoorden die je wik?:p

    Ik denk niet dat jr iemand voor het hoofd stoot hoor, mij in ieder geval niet :)

    Maar je heb nou eenmaal rommelige mensen en minder rommelige mensen ;)
     
    Jessi79 en mamajojo79 vinden dit leuk.
  13. mamajojo79

    mamajojo79 Fanatiek lid

    2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    haha nou geeft niet hoor, maar moest wel lachen dat jullie reageerde met "ben nog rommelige"ik dacht.....ik maak me druk om niets...zon type ben ik blijkbaar...hahaha dus dat bedoelde ik, types zoals ik hebben mischien tips, de rest denken wrs waar maak je je druk om.......nee juist door deze reacties realiseer ik me dat ik mischien niet teveel moet verwachten nu, en het gewoon samen moet doen met ze en dan ze spelenderwijs leren dat ze het als ze ouder zijn wel kunnen. Maar op dinsdag middag inplannen ofzo even half uurtje per kind opruimen, is nog gezellig ook :)

    elk antwoord is altijd gewenst :)
     
    Syane vindt dit leuk.
  14. mamajojo79

    mamajojo79 Fanatiek lid

    2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    ik wou dus dat ik was zoals jullie en me niet zo druk maakte, ik maak me zo druk altijd, en door jullie kom ik weer even down to earth :)
     
    Leo78 en Biny vinden dit leuk.
  15. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Mijn zoon is 8 en rommel of niet, het zal hem een worst wezen. Nou, mij dus ook...
    Elke avond haalt hij de playmobil van zijn bed (hij speelt zittend op zijn bed, waar hij dan dekbed/kussen/knuffels vanaf heeft gegooid) en legt zijn dekbed/kussen/knuffels er weer op. Verder probeer ik hem te leren elke avond even te zorgen dat het speelgoed in elk geval van de vloer is, en waar hij het dan later terug vindt is zijn eigen probleem.

    Eens in de zoveel tijd zoek ik de playmobil en Lego opnieuw uit, zodat het weer in de juiste bakken gesorteerd is. Zijn kleding pluk ik dan van de kast waar het is neergepl**rd en kijk wat nog gedragen kan worden en wat er in de kast kan.
    De eerste week van de vakantie soppen we samen zijn kamer deel voor deel en dan bespreken we gelijk wat er evt. weg kan en wat bewaard moet blijven.

    Ik stofzuig gewoon om de zooi heen, of ik laat het hem zelf doen.

    Ik verbaas me altijd over zijn gemakzucht. Als hij in bed nog duckies mag lezen zet hij de bak met duckies naast zijn bed, als hij er een gelezen heeft ZOU hij die dus zo weer IN de bak kunnen laten glijden, maar nee... Als ik dan later in de avond nog even bij hem kijk ligt de vloer bezaaid met duckies en is de bak een eind leeg...
     
    Marchella vindt dit leuk.
  16. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik denk inderdaad dat je een beetje veel verwacht. Mijn dochter is 5,5 en volledig hetzelfde. Op zich is ze wel ordelijk, ze maakt graag stapeltjes en propt doosjes vol etc, maar er zit geen structuur in. Ik toon haar wel dat het anders kan (ja, ik ben ook zoals jij gesteld op orde), maar ik laat haar begaan. Om de zoveel tijd ruimen we samen op of orden ik het zelf weer wat.

    In haar bureau in haar kamer heb ik het losgelaten. Wat dáár allemaal in gepropt zit... Alleen gisteren heb ik even strenge mama gedaan, toen ik toevallig zag dat er opgedroogde kauwgom lag.... En ze eet nooit kauwgom!
     
  17. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.451
    10.654
    113
    Als aanvulling op de andere reacties... bereid je maar vast voor dat dit de rest van hun leven zo is tot ze ooit volwassen zijn..... In de puberteit is het echt erg en kan het zelfs zo ver gaan dat ze hun persoonlijke hygiëne loslaten. Dus even ter relativering... laat het meer los, want anders blijf je je hier over druk moeten maken nog jaaaaaaaaaaaaaren :)
     
    Biny en olleke vinden dit leuk.
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Hier moeten ze opruimen als het 'te erg' is. En dan wil ik dat ze opruimen zodat ik vind dat het netjes is; ze weten heel goed het onderscheid tussen 'mama's opruimen' en hun eigen opruimen. ;) Als de oudste heeft opgeruimd en beneden komt dat ze klaar is, dan vraag ik ook 'als ik boven kom, vind ik het dan ook opgeruimd?' Meestal zegt ze dan heel bedenkelijk 'dit wel, maar dat niet'. :D Dan stuur ik haar terug om hetgeen dat ik niet opgeruimd zou vinden nog even op te ruimen.

    En het verschilt gewoon erg per persoon, de jongste is 'opruimeriger' en doet het vaak ook netter ed, maar heeft ons soms wel nodig om te starten en om het overzicht te bewaren ed. De oudste vindt het lastiger en heeft meer begeleiding nodig (gehad), maar het wordt beter nu ze ouder wordt.

    Minder spullen heeft hier ook enorm geholpen. Met minder spullen is het veel makkelijker om overzicht te houden.

    Dit is gewoon iets wat je ze de komende jaren nog zult moeten leren en waar je ze ook bij zult moeten helpen. En in de puberteit zullen ze alles weer vergeten lijken te zijn. :roflmao:
     
  19. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Mijn dochter ruimt alleen op als ik boos word wat voor bende het daar is. Verder ligt er overal wel wat. Ik hoef er gelukkig niet in te slapen. En als er wat in de stofzuiger verdwijnt kan ik het ook niet helpen. Ik was 1x per week kleding. En dan gebeurt het nog wel eens dat ik de dag nadat ik gewassen heb, de wasmanden toch al weer behoorlijk vol zitten. En andere keren zit er weer heel weinig in van haar. Dochter is trouwens bijna 11. Ik hoop niet dat ze hetzelfde gaat doen als ik deed.. Vroeger kon je de vloerbedekking op mijn kamer niet eens zien zoveel als daar op lag. Met mij is het ook enigzins goed gekomen.
     
    Biny vindt dit leuk.
  20. p1982

    p1982 Niet meer actief

    hier oudste erg opgeruimd en kamer erg netjes , maar jongste pff

    1x per maand ruim ik kamer echt helemaal goed op en dan gaat er erg veel weg. Ze moeten dan helpen. Buro is gewoon verzamelplek van alles. speelgoed door elkaar in de bakken. begin niet meer met uitzoeken,ze begint vanzelf te mopperen en ja dan moet je flink zoeken
     

Deel Deze Pagina