bril kapot, niet vergoed?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Caithy, 26 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Mijn zoon liep vanuit de juf naar mij toe, school was net uit.
    Vervolgens wordt hij omvergelopen door een klasgenootje, die wilt gaan spelen en mijn zoon valt tegen de grond. Met als gevolg bril kapot en kapotte wenkbrauw (afdruk van bril).
    De bril was niet meer te repareren (kunstof bril val naast het glas door de midden, nog voor het brilpootje).
    De bril is 1,5 jr oud.

Ik heb een schaderapport laten maken en zijn klasgenoot zijn ouders hebben dit naar de verzekering gestuurd. Het gaat om een bedrag van 109 euro.
    Volgens hun verzekering kan dit gebeuren in het spel en willen ze niet uitkeren.

Ik heb inmiddels een nieuwe bril(len) moeten aanschaffen, anders heeft hij maar 1 (reserve)bril. Sterkte is ook hetzelfde als de gesneuvelde bril.

Wat moet ik hier nu mee?
    Moet ik aantonen dat mijn zoon niet aan het spelen was of was dit het?
    Ik vind het al vervelend om aan te geven dat het een verzekeringskwestie is en nu helemaal.

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Was zelfde montuur en glazen overzetten geen optie? Mijn nichtje was hier slapen en onze hond had haar bril opgegeten. Lag op salontafel. Verzekering heeft meteen uitbetaald. Nu hebben wij wel al risk maar toch.
    Aan de andere kant snel ik de verzekering okk. Bijde waren aan het lopen begrijp ik dus ze liepen eigenlijk tegen elkaar aan. Jou zoontje viel en bril kapot. Weet niet of andere volledig aansprakelijk is zo. Als hij stil stond en wordt omver gerent is anders

3. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik had via mijn zorgverzekering nog geld over, dus gelijk een nieuwe bril gehaald.
    Bijbetaling was 79 euro.

Waar ik overval is dat de verzekering schermt dat het in het spel is gebeurd en dan is duidelijk niet het geval. Hij was niet aan het spelen maar liep naar mij toe (niet eens rennend).

4. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Heb je geen verzekering op de bril zelf laten zetten? (Vanuit de opticien) Zou dat even nakijken op de factuur van de bril en eventueel voor de toekomst rekening mee houden en aanvragen.
    Ik heb de brillen hier al zeker 20 keer terug gebracht, de laatste keer zelfs een compleet nieuwe bril inclusief glazen gekregen en nog nooit een cent hoeven betalen, werd allemaal gedekt, onder het motto 'kinderen spelen nou eenmaal, dat kan gebeuren'.

5. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    klopt wat je zegt hoor, dit soort dingen binnen een jaar krijg je een nieuw montuur, service vanuit Specsavers. Dat is nu niet het geval.
    Mijn zoon is voorzichtig genoeg met zijn bril en het gaat niet om een wereldbedrag, het is vervelend genoeg.

Ik hoef niet extra verzekerd te zijn, voor schade die een ander maakt. Daarvoor heb je je WA verzekering. Ik heb nog nooit ergens schade op verhaald of op iemand.

Mijn man zei nog.. stel je schiet een bal door de ruit, dat zegt de verzekering toch ook niet, tja gebeurt tijdens spel, ik vergoed niets...

6. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Mijn zoon heeft ook eens per ongeluk de bril van mijn schoonmoeder kapot gemaakt. Dit valt idd niet onder de wa verzekering. En dat was een bril van €600😫
    Er werd toen aangedragen om bij de aanschaf van een nieuwe bril een aparte verzekering voor de bril af te sluiten bij de opticien.

7. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Willen de ouders van het klasgenootje niet zelf de kosten betalen? Zou wel zo netjes zijn. Althans dat zou ik ws doen.

8. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik zou zelf als ouder zoiets hebben, dat kan toch gebeuren? Net als mijn dochter tegen een kindje aanrent en het kindje valt een gat in d'r broek?

9. In your eyes

Los van het feit dat het maar de vraag is of die ouders dat financieel kunnen dragen om 'even' een bril voor een ander te betalen is het ook geen nieuwe bril hè?

Ik zou het zelf niet netjes vinden om (los van de verzekering) dat te verwachten van iemand dat die dat even uit zijn eigen zak betaalt. Vervelende situatie, maar ts heeft uit principe geen verzekering afgesloten, en dat is niet de verantwoordelijkheid van de ouders van dat kindje.

Bij ons zijn brillen tot nu toe sowieso maximaal 2 jaar mee gegaan ivm veranderde sterkte of groei, en ik zou persoonlijk dus zelf niet verwachten dat een ander betaalt voor iets wat misschien over een paar maanden sowieso wel vervangen had moeten worden.

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    Bril van mijn zoontje kost 300 euro, zou je zo even betalen?

Ik zou het verlies gewoon nemen, dat soort dingen horen erbij. Wel flink balen uiteraard, maar helaas.

11. Ik vind het wel gek van de verzekering. Mijn zoon heeft het ook gehad bij een klasgenootje. Dat klasgenootje had haar bril ergens neergelegd, die bril is op de grond gevallen en mijn zoon heeft zijn stoel er tijdens het verplaatsen op gezet en is op de stoel gaan zitten. Bril kapot uiteraard. Onze verzekering heeft dat wel gedekt. Dat vond ik eigenlijk een nog veel belachelijkere situatie, want in mijn ogen hoort een kind een bril gewoon op te hebben óf hij hoort netjes opgeborgen in een tas te zitten, zodat er niets mee kan gebeuren. Maar goed.

Daarbij hebben wij júíst een aansprakelijkheidsverzekering omdat er bij kinderen nu eenmaal veel dingen 'tijdens het spel' gebeuren. Wat zegt jouw eigen verzekering hiervan?

12. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Zelf zou ik ook het verlies nemen. Maar als het echt een 'ding' zou worden vanuit de ander, dan zou ik afhankelijk van de kosten wel bijdragen, of een in ieder geval een deel.

13. p1982

p1982 Niet meer actief

Oudste kwam keer terug uit school met kapotte bril jongen uit klas had pootje eraf getrokken en door midden gebroken andere kinderen hebben dit gezien behalve juf dus ik jongetje en ouders aangesproken maar ouders zeiden nee doet hij niet blabla en wilde t niet vergoeden kosten 45 euro voor nieuw pootje, moest wel gemaakt worden omdat dochter toen 1 bril had en niet zonder kon

Denk of je bent niet verzekerd of al teveel geclaimd

14. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Zo wat een aanname zeg...
    Ik had geen nieuwe bril hoeven kopen, want zijn sterkte is al 2,5 jr hetzelfde (net vorige week gecheckt). Het klopt dat de bril niet nieuw is, ik verwacht eigenlijk dat ik een dagwaarde terugkrijg.
    Ik ben prima WA verzekerd en als mijn kind schade maakt (groter dan een kapote spijkerbroek) dan zijn we daar prima voor verzekert.

Waar het mij omgaat is, dat gesteggel bij zo'n verzekering. Zij gaan er vanuit ohh speelplaats dus er wordt niet vergoed. Ik had er nog nooit van gehoord.
    Overigens snap ik dat als hij voetbalt met bril op en hij gaat stuk, dat dat eigen risico is, want hij doet mee in het spel.
    In dit geval was het een ongelukje, prima kan gebeuren, maar hierdoor hebben we wel een nieuwe bril moeten aanschaffen (ik had prima een nieuw montuur kunnen uitkiezen en de glazen overkunnen laten zetten, zelf heb ik mijn eigen zorgverzekering hiervoor aangesproken en staat los van de gebeurtenis). Het schade bedrag betreft ook alleen het montuur en niet de glazen (ondanks dat daar mogelijk ook krassen op zijn gekomen, tijdens het vallen).

Ik heb onze verzekering gebeld, voor advies en zij vinden het ook raar dat de verzekering niet uitkeert, terwijl duidelijk die niet tijdens het spelen is gebeurd.

15. Vind ik ook nog steeds heel raar hoor! Maar kun jij dit niet indienen bij jouw verzekering? Dat is hier namelijk altijd het geval geweest; de partij waarbij de schade is ontstaan, moet de schade indienen bij hun eigen verzekering. Hun eigen verzekering neemt dan contact op met de verzekering van de partij door wie de schade is veroorzaakt en die verzekering moet vervolgens weer bij hen achterhalen wat er gebeurd is.

Wij hebben het hier bijvoorbeeld ook een keer gehad met een auto (toevallig van de directrice van de school waarop onze zoon zit). Zij heeft een formulier ingevuld met onze gegevens daar ook op, het ingediend bij haar eigen verzekering en die heeft weer contact opgenomen met onze verzekering (en die vervolgens weer met ons). Met de bril in de situatie die ik hierboven omschreef, ging het precies hetzelfde.

16. p1982

p1982 Niet meer actief

nou heel veel brillenzaken hebben geen verzekering voor kinderen op de brillen

je mag er toch van uit gaan dat andere ouders verzekerd zijn voor zulke dingen als hun kinderen wat uithalen etc

waren de ouders wel verzekerd

17. In your eyes

Wat bedoel je precies met een aanname? Ik reageerde op de post van miepje die aangaf dat ze het netjes vond om zelf te betalen, en reageerde daarop dat ik dat dus niet netjes vind om dat te verwachten (om bovengenoemde reden).
    Vandaar de woorden 'bij ons' en 'persoonlijk' ;)

18. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Ik heb de andere reacties niet gelezen, maar heb je al contact opgenomen met je eigen verzekering? Volgens mij kun je dit opgeven aan je eigen verzekering en moet de verzekering van je zoontjes klasgenoot het eventuele eigen risico betalen.

Optie 2 is het inschakelen van je rechtsbijstandverzekering, als je die tenminste hebt.

Vervelende situatie in ieder geval. Ik hoop dat je het schadebedrag terugkrijgt.

19. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Verzekeringen proberen altijd claims af te poeieren. Ik zou er nog eens een brief op poten aan weiden, waarin je meldt dat er getuigen zijn van het voorval dat geen speel ongelukje was, en eventueel dreigt met vervolgstappen. Vaak binden ze dan wel in. Je moet zien te bereiken dat het gemakkelijker voor ze is om uit te keren dan om de strijd met je aan te gaan, dat Is het idee.

Deel Deze Pagina