Eerste baby, wat moet er gekocht worden?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Shaana, 29 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    Hoi allemaal,

Ik zit in de eerste weekjes van me eerste zwangerschap, maar ben nu al druk aan het denken en doen :p
    Ben er nog niet helemaal uit wat er allemaal gekocht moet worden, voor de komst van de kleine.

Wij hebben niet een al te groot huisje en willen dan hier en daar een beetje ruimte besparen als dat kan.
    Ik heb wel eens gezien dat men een ledikantje in de (baby)kamer heeft, maar dan ook weer een box in de woonkamer.
    Dat wordt in ons geval een beetje lastig gezien de ruimte... Met wat schuiven en dan moet het lukken, maar goed is het echt nodig?
    Wiegje in het begin of meteen een ledikant?
    Commode met een ingebouwde kast voor de kleertjes etc. Of een aparte kleding kast?

Hoe hebben de moeders dat hier gedaan? Of zijn het van plan om te doen? Zit best in de knoop hiermee, nu al :D maar goed je kan er niet vroeg genoeg bij zijn denk ik toch? Hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen...

Super bedankt alvast!

2. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wij hebben genoeg ruimte maar een box is in principe overbodig. Ik zou dan wel iets anders kopen waar je haar veilig in kunt wegleggen zoals een wipstoeltje of een zitzak ofzo. En een boxkleed is ook handig, N. ligt hier ook wel eens met een kleed op de grond.

N. is 2 weken na thuiskomst al naar haar eigen kamertje in het ledikantje gegaan. Wij hadden een familiewieg, dus heeft ons geen geld gekost. Maar je zou voor de eerste nachten ook de kinderwagenbak naast je bed kunnen neerzetten zodat ze daar in kan slapen.

Je hebt ook een bedje waar de commode al in zit, even een linkje zoeken hoor.
    Combi Ledikant - Commode Land Van Maas en Waal | Holland | Baby-Dump

3. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Tot nu toe is mijn box een miskoop. Ze wordt hysterisch als ik haar daarin leg. Een wipstoeltje is handiger.
    Die van Baby Björn is ideaal!

4. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Wipstoeltje heb je dan wel weer hetzelfde mee als een maxicosi, dat er wordt afgeraden om je baby er langer dan 2 uur in te houden. We hebben hier ergens een wipstoel, maar durf zo niet te zeggen waar. Hij is nog nooit gebruikt.

Een wiegje hebben hier ook staan en vanaf vanavond willen we kijken of ze daarin wil slapen. Tot nu toe heeft ze eigenlijk alleen bij ons in bed geslapen. De box daarentegen is hier wel fijn. Ze 'speelt' regelmatig in dr box en als ze wil slapen knoop ik vaak met een draagdoek een hangmatje voor haar, wat steeds iets beter gaat qua erin willen slapen. In het ledikantje heeft ze ook nog nooit gelegen, die wordt nu gebruikt als opslag van alle cadeautjes :p

Een draagdoek of draagzak zou ik ook naar kijken trouwens. Hier een meisje dat overdag erg moeilijk slaapt en alleen tegen mij of mijn man aan wil slapen. Dan is het wel fijn om je handen vrij te hebben ;) Het is ook ideaal wanneer ze last heeft van krampjes!

Een aparte kledingkast kan handig zijn, maar is geen vereiste. Hier ligt er voornamelijk beddengoed in en kleding die nog te groot is. Als je dat bijv in je eigen kast kwijt kan, zou ik niet persé een extra kledingkast in huis halen.

5. noid

noid Fanatiek lid

29 okt 2012
    2.245
    0
    36
    Tilburg
    Ik vind de box echt ideaal! Hij Lag er in het begin veel in, toen een tijd minder, maar nu vindt hij het weer helemaal leuk aangezien hij kan gaan staan en zijn speelgoed over de rand kan gooien en door het raam naar buiten kan kijken. En zooo handig als ik sta te koken!!

6. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    In plaats van een commode én een kledingkast zou je ook alleen het lange Hemnes dressoir van Ikea kunnen kopen, bijvoorbeeld.

7. noid

noid Fanatiek lid

29 okt 2012
    2.245
    0
    36
    Tilburg
    Ooh, wipstoel heeft ie hier denk ik max 10x in gelegen. Ik had ook zo'n schommelstoel, daar lag hij meer in. Verder vanaf dag 1 in eigen ledikantje geslapen, nooit wiegje op onze kamer gehad.
    Aparte kledingkast hebben wij wel, maar hebben vrije grote babykamer. Denk dat je het met commode wel moet kunnen redden. Beetje afhankelijk van hoeveelheden en of je ruimte hebt in de badkamer voor de baddoeken, hydrofiel luiers enz enz.

8. jp87

jp87 Actief lid

26 okt 2011
    275
    22
    18
    Wij hadden bij de eerste de babykamer incl kast gekocht.
    Voor nr 2 alleen de commode verhuist hier past alles prima in incl beddengoed en luiers e.d.
    Kledingkast werd alleen gebruikt voor opslag.
    Wij hebben wel een wieg gebruikt maar ledikant kan ook prima.
    Wel raadt de kraamzorg rooming inn aan (dat het kindje met name de kraamweek op de ouderslpkmr slaapt) als ledikantje bij op ouderslpkmr kan is dit ook prima.
    Box vind ik wel ideaal kunt ze veilig wegleggen en afhankelijk van het kind maar toch tot 1a1,5 jr te gebruiken.
    Wipstoeltje is hier weer niet veel gebruikt
    Voedingskussen in de box liggen ze ook heerlijk op.
    Succes met alles uitzoeken

9. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Box: ideaal om lekker in te spelen en te bewegen. En in ons geval ook een veilige plek waar de honden niet bij kunnen.
    Wippertje: handig als wij zelf aan tafel zitten te eten, kan ze er ook gezellig bij zijn. Niet uren in zetten, want dat is niet goed voor de rug.
    Maxicosi: onmisbaar voor in de auto. Maar in huis hebben we haar daar nooit in.
    Kledingkast: babykleertjes kunnen ook gewoon in je eigen kast.
    Wiegje: is wel heel schattig (en wij hebben de wieg te leen waar ik zelf ook in gelegen heb). Wieg en ledikant heb je niet tegelijk nodig. Als je toch zelf moet kopen, zou ik meteen een ledikantje kopen en het wiegje overslaan.

Qua praktische kleinere dingen kreeg ik een heel handige checklist van de kraamzorg, toen ze bij mij langskwamen voor de intake (dat was met 28 weken).

10. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik zou geen wieg kopen, zelf ook niet gedaan. Een baby ligt daar maar een aantal weken in en daarna staat het ding dus in de weg. Je hebt bij verschillende zaken ook ledikant en commode in 1 oplossingen om ruimte te besparen. Baby's hebben wel wat kleding maar dat is zo klein dat het weinig ruimte in neemt. Een complete kleding kast hoef je niet te kopen. Bij Ikea bijvoorbeeld heb je van die smalle kasten van 50 cm breed, die is groot genoeg om de kleding in te bewaren.

11. hippydepippy

hippydepippy Fanatiek lid

23 apr 2013
    2.331
    3
    38
    Achterhoek
    Je kindje mag gelijk in een ledikant slapen dus een wieg is op zich niet nodig.
    Wij hebben een (diepe) ladekast als commode/kledingkast. Daarnaast heb ik nog een open kast gehaald bij ikea en daar mandjes in gezet met de spulletjes die niet in de ladekast passen. Eigenlijk past alles zo prima! Zal even foto maken :)

Bijgevoegde bestanden:

12. LaDebs

LaDebs Actief lid

6 jan 2014
    443
    2
    18
    Amersfoort
    Geen idee of het al is gezegd maar toevallig zag ik bij de Hema een stapeltje babyuotzetlijsten liggen bij de kassa. Ik heb er veel aan!

13. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Ten eerste: Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik vond de wipstoel persoonlijk wel erg handig bij het fruithapje. Want toen kon ze nog niet in de kinderstoel.

Een box is voor een eerste kindje eigenlijk niet heel erg nodig. Tenzij je honden of katten rond hebt lopen. Anders kun je ook een speelkleed met een babygym kopen. Ik heb wel eens gehoord dat je ook inklapbare boxen hebt.

Bij mijn dochter hadden we geen wieg, die heeft een paar weken in de bak van de kinderwagen gelegen. Ik hoor wel dat dit van de kraamzorg tegenwoordig niet meer mag. Het lijkt mij zelf eigenlijk geen probleem, mits je de kap omlaag hebt en het dekje eraf, maar goed. Dit keer hebben wij een wieg gekregen, ben ik erg blij mee. Past precies naast ons bed, en de kinderwagen kan beneden blijven staan. Maar goed, het is geenszins noodzakelijk om een wieg te hebben. Een kindje kan ook meteen in het ledikant. Ik vind zelf alleen dat zo'n kleintje in de wieg toch meer geborgenheid heeft en dat je strakker in kunt stoppen.

14. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Weet niet of het al gezegd is maar je hebt ook een ledikant/commode. Bij babydump zag ik die staan. Ideaal voor minder ruimte. Het verschoongedeelte zit op de helft van het ledikant. En weerzijden van het ledikant zitten kastjes/laatjes.

In het begin maak je het ledikant toch kort op.

15. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Hier een voorbeeldje. Degene die ik zag was net weer ff anders maar je snapt het zo wel.

16. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    wij hebben een chicco eetstoel, die kan ook in slaapstand. Ideaal voor de kleinere kids, dus hier is een wipstoel overbodig.

Box heel handig, tijdens koken of als iemand aan de deur is, bezoek enz enz om de baby erin te leggen. Ik ben niet zo van een kleed op de grond en speel maar (wel als ze groter zijn)
    Wij hebben een hele simpele kleine box. Daar heb je heel veel verschil in. Ook zonder lade want die kan bij ons toch niet open (staat in speelhoek dus geen ruimte om de lade open te maken) Je hebt echt grote boxen, veel ombouw, maar ruimte waar kind in ligt blijft ongeveer gelijk.

Verder hadden wij bij nr 1 en 2 geen kledingkast, gewoon alles in de commode, dat paste perfect.

17. lina lina

lina lina Actief lid

3 nov 2012
    164
    0
    0
    Ik ben zelf ook nog niet zover, maar bij de zwangerschap van mijn zus heb ik een groot deel vd uitzet gekocht.
    De uitzetlijst van de Hema is zoals hierboven gezegd erg handig. Staan geloof ik ook flanellen luiers op, die zijn dus niet nodig. Verder moet alles van katoen zijn. Ik heb hier zelf een inklapbare box staan, neemt dus alleen ruimte in als je hem gebruikt.
    Ik zou bij weinig ruimte gaan voor een grote commode met lades icm een regulier ledikantje. Ik zag bij vrienden dat ze een soort achterwand hadden bekleed en hierop mandjes hadden bevestigd, zag er erg leuk uit.
    Een wiegje gebruik je maar kort maar is wel fijn, misschien ken je iemand waarvan je er een kunt lenen?
    Verder een goede kinderwagen (dat is een lastige) en een autostoeltje.

18. Mamalicious30

Mamalicious30 Bekend lid

4 mei 2013
    667
    0
    0
    Handige app met tips etc.:

zwanger & zo

19. Phillys

Phillys Actief lid

15 dec 2012
    379
    0
    0
    Werken in een bijzonder leuk kinderdagverblijf!
    Limburg
    Wij zitten zelf ook in een appartement! Wij hebben dan wel wat aanpassingen moeten doen qua babykamertje (was eerst mijn inloop/was kast) en in de kamer hebben we ruimte gemaakt voor de box!

Een baby alleen maar in een wipstoel of maxi-cosi laten zitten is echt heel slecht voor de ontwikkeling van het lichaam! Het beste is namelijk om een kindje gewoon plat op zijn/haar rugje neer te leggen. Als hij/zij altijd vast zit kunnen ze ook niet gaan oefenen voor de lichamelijke ontwikkeling (rijken naar speelgoed, oefenen met draaien)! Als ze dan eenmaal plat liggen in bed dan hebben ze slaap nodig.

Als je je kindje op de grond wil leggen op een boxkleed kan dat natuurlijk ook, alleen niet als ze net geboren zijn.

20. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Box is hier onmisbaar .

Hebben 3 honden en twee grote broertjes en evt vriendjes, ik wil beeb veilig weg kunnen leggen.

Jongste heeft er veel in gelegen en gespeeld.

Ook droeg ik m veel in de bondolino.

Hier geen wieg. Eerste drie maanden sliep zoontje bij mij in bed en daarna in de kinderwagen bak in t ledikant naast m'n bed. Uiteindelijk over in t ledikant ook naast mij de eerste 21 maanden .

Ik wil geen wieg omdat ik dan nogmaals lakentjes matrasje en dekentjes moet aanschaffen en m'n ervaring is dus dat beeb t liefste dicht tegen mij aanligt.

Je hebt evt ook opklap commodes als je weinig plek hebt.

Ik gebruik voor mijn kids kledingkasten voor kleding. In de commode ligt beddengoed, luiervoorraad, doekjes, verzorgingsspullen, hydrofielen plus washandjes enz . Ik heb alle ruimte hard nodig daarom is een box met lade ook handig.

Deel Deze Pagina