Er zijn hier vast wel mensen die een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan, wij zijn ons hier in aan het verdiepen en ik vroeg mij eigenlijk af hoe gaat dat in z'n werk.. Aangezien je getuigen mee moet nemen naar het gemeentehuis.. Word er door de ambtenaar ook een klein verhaaltje verteld oid? Of gewoon tekenen en wegwezen Haha
Wij hebben het ook gratis gedaan met getuigen enzo erbij. De ambtenaar maakt een praatje, bespreekt waarom we daar zijn. Dan leest ze de namen van jou en je partner voor, je geeft elkaar de rechter hand, je mag dan een ja-woord geven. En vervolgens worden de handtekeningen gezet Wij zijn nu bezig om het partnerschap om te zetten in een huwelijk. Zodat wij alle drie dezelfde achternaam hebben als ons kindje komt in september.
Als je gratis doet krijg je geen verhaaltje en mag je behalve je getuigen niemand meenemen. Als je betaald doet krijg je een trouwambtenaar met een verhaaltje, een trouwzaal en mag je gasten uitnodigen.
Daarvoor hoef je het niet om te zetten naar een huwelijk. Bij partnerschap mag je er ook voor kiezen om de naam van je man te voeren. Of hij jouw naam
Wij hadden een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, hij ging praatje houden en wij hebben het ja-woord + verhaaltje gegeven. Het ja-woord is trouwens niet verplicht bij geregistreerd partnerschap. Bij elkaar heeft het zo'n 45 tot 60 minuten geduurd. Ik heb trouwens wel de naam van mijn man aangenomen. Het geregistreerd partnerschap is zo goed als hetzelfde als trouwen. Het enige verschil is dat het in sommige landen net erkend wordt.
Wij hadden het gratis op maandagochtend in een klein bespreekkamertje. Handtekening en weer weg. Gaan ja woord, geen trouwzaal, geen boekje, geen ringen, geen naamswijziging, niks. 10 minuten later stonden we weer buiten. 3 jaar later zijn we getrouwd, wel met de hele mikmak
Wij gratis op een ochtend. Geen ringen, geen jurk, geen uitgebreid verhaal, geen ja-woord. Na een kwartier was het voorbij. Ik heb wel de naam van mijn man. Toen onze zoon geboren was, was net een aantal maanden daarvoor het erkennen van de baby door de vader, gelijkgetrokken met het huwelijk. Dat is dus ook automatisch tegenwoordig.
Zijn er eigenlijk nog andere (wellicht financiele ofzo) voordelen aan een partnerschap of huwelijk, naast evt het dragen van dezelfde naam?...
Wij zijn gratis op een maandagochtend geweest een paar weken geleden. Inderdaad 2 getuigen, elkaars hand vasthouden en elkaar het ja-woord geven.. thats it Onze kinderen hebben we trouwens wel meegenomen.
Was bij ons niet zo hoor onze trouwambtenaar had zelfs een gedicht voorgedragen en een klein beetje verteld over hoe we elkaar hadden ontmoet enzo. Wij mochten maximaal 10 personen meenemen naast de getuigen, dus we waren met 12 in totaal. Wij kozen voor partnerschap omdat het goedkoper was dan een samenlevingscontract - gezien wij het ook op de gratis ochtend gingen en alleen 20 euro voor het trouwboekje hoefde neer te leggen - en echt trouwen hadden we geen geld voor omdat we net een huis hadden gekocht (ook de reden voor het partnerschap). Inmiddels gaan we over een maand voor het echie trouwen (heet officieel een omzetting naar een huwelijk omdat je voor de wet al getrouwd bent) wel met alles erop en eraan!
In 2011 mede omdat wij toen zwanger waren van onze zoon en later nog eens voor het mooie willen trouwr en met jurk feest etc. We hadden 15 personen mee en ook werd er bij ons een mooi verhaal verteld. Daarna de ringen en het officiƫle Handtekeningen getuigen.. En nadien samen uiteten geweest met de 15 personen die mee waren. En ook hier gratis haha maar dan op een dinsdag
Klopt, alleen moet je dat wel van te voren aangeven (dacht ik) en misschien hebben zij er toendertijd niet voor gekozen?