Zitten baby 3,5 maand

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Dropje86, Jul 22, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dropje86

Dropje86 Lid

May 7, 2014
    38
    0
    0
    NULL
    n.v.t
    Hoi Allemaal,

Mijn dochtertje is zeer alert en wilt sinds de geboorte al alles meemaken en het liefst rond gedragen worden... Nu wilt ze sinds een paar weken ook ontzettend graag zitten (liggen vind ze niet leuk) zo gauw ik haar rechtop zet stopt ze ook altijd met huilen En begint gelijk rond te kijken en probeert speeltjes te pakken. Ze heeft zelf de rompbalans natuurlijk nog niet dus ik houd haar vast. Of ik zet haar op mijn schoot recht... Nu lees ik echter tegenstrijdige berichten of dit wel of niet mag op haar leeftijd(het zou niet goed zijn voor de ontwikkeling van de heupen /rug?) ? Ze is nu 16 weken! Wie weet hoe hethet precies zit?

Bedankt alvast

2. Dormouse

Dormouse Bekend lid

Oct 27, 2014
    562
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje heeft precies hetzelfde! Zitten vind hij eindeloos veel mooier dan liggen! Dat het kwaad zou kunnen heb ik nog nergens gelezen (ook niet echt in verdiept moet ik bekennen), maar merk wel dat zijn evenwicht grote sprongen vooruit maakt, te ver naar achter leunen corrigeert hij nog niet maar een beetje opzij en best wat naar voren gaat steeds beter dus wij noemen het gewoon oefenen ^^ ik denk dat zolang ze ook gewoon "genoeg" liggen en niet de hele dag op schoot zitten het wel los zal lopen. Leeftijden waarop ze "iets" voor het eerst doen wisselt toch ook enorm per kind en ik volg het principe dat ze het zelf aangeven als ze ergens aan toe zijn :)

Weet niet of je er wat aan hebt maar wilde toch even laten weten dat je niet de enige bent! En succes wensen want tot ze echt zelf gaat zitten kost het je wat meer tijd per dag om haar bezig te houden dan wanneer ze gewoon in de box wil (merk ik hier in ieder geval wel). En geniet ervan, voor we het weten rennen ze rond en is het niks op schoot zitten ;)

Edit; oh ja, en als hij dan op schoot zit laat ik hem ook vaak gewoon wat tegen mij aanleunen en zak ik stiekem wat verder onderuit op de bank, is hij toch nog "overeind" zonder dat hij heel erg op zijn heupjes rust/het veel werk is voor zijn ruggetje.

3. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

Jul 3, 2013
    1,338
    302
    83
    Ik liet mijn dochter op die leeftijd ook gewoon op schoot zitten, maar dan wel met steun van haar ruggetje tegen mij aan. En helemaal recht zit ze dan nooit, ze steunde schuin tegen mij aan. Ik heb daar nooit echt kwaad in gezien, ze zit natuurlijk ook geen hele dagen tegen je aan.

Wel zou ik er idd voor zorgen dat je haar wel genoeg neerlegd, zodat haar ontwikkeling niet onderbroken wordt. Probeer dus wel met haar regelmatig op de grond te spelen zodat ze dat ook leuk gaat vinden. Vanuit lig gaan ze rollen, tijgere, zitten, kruipen, staan etc. dus zolang je haar genoeg de kans geeft om dat te ontwikkelen kan het mijn inziens niet echt kwaad dat ze af en toe bij je op schoot zit.

4. Nacho

Nacho Fanatiek lid

Jun 3, 2015
    2,369
    9
    38
    Female
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Onze zoon heeft hetzelfde. Als ik hem neerleg gaat hij zelfs met zijn schouders en hoofd omhoog. Hij kan verder nog niet zelf omhoog komen. Hij is deze week ook 16 weken en wil al best lang 'zitten'.

5. Dropje86

Dropje86 Lid

May 7, 2014
    38
    0
    0
    NULL
    n.v.t
    Bedankt voor jullie reacties! Neemt toch weer wat onzekerheid weg :)

6. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Mijn dochter was ook zo alert, zat met 5 weken al rechtop op m'n schoot en tegen de kussens van de bank. Niet te lang achter elkaar en natuurlijk altijd met goede steun en dan kan dat best eventjes. De wereld is zittend gewoon veel interessanter!
    Mijn zoon heeft dat dan niet, die is nu ruim 6 weken maar vindt liggen nog prima

7. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    Heb je een wipstoeltje? Hier vond ze dat ook helemaal geweldig.

8. bloemetje95

bloemetje95 Niet meer actief

Jup hier hetzelfde. Probeert als ze ligt ook omhoog te komen waarbij dr hoofd rood aanloopt want het lukt nog niet. Ik forceer niks maar ga t ook niet tegen werken. Zolang ze niet voortdurend zitten valt t wel mee

9. Light

Light Fanatiek lid

Jun 15, 2014
    1,549
    100
    63
    Ons manneke is nu vier maanden en vindt het ook leuk om te zitten. Sterker nog: wij oefenen dit al weken mbv fysiotherapie ivm de hoofd en rompbalans. Daarnaast oefenen we ook met spelen op de buik, vanwege zoals hier al genoemd, het vanuit de buik leren rollen en kruipen.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Zo klein rechtop zitten is niet goed eigenlijk...ook niet op schoot. En zeker als ze straks op de grond spelen is het belangrijk alleen maar liggend neer te leggen...nooit zittend. Ik snap wel dat ze het leuk vinden, maar dit is even een fase waar ze doorheen moeten. Lekker op hun buik leggen..dat is goed om te oefenen en ze zien ook meer.

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Eens met tuc.

Je moet ervan uitgaan dat een baby wat zelf kan als hij/zij en het lichaam er aan toe is.
    Als een baby zelfstandig tot zit komt is deze baby toe aan zitten en mag deze zitten. Idem met staan etc.
    Op het moment dat een baby het nog niet kan is het niet goed voor de spieren, gewrichten en botten om een baby het wel te laten doen.

Daarnaast belemmer je de ontwikkeling van je baby. Een baby ontwikkeld zich het beste op zijn of haar tempo en vanuit lig.
    Vanuit lig leer je rollen, vanuit lig leer je kruipen/tijgeren, vanuit lig leer je staan en vanuit lig leer je zitten.

Buiklig en ruglig is juist belangrijk voor een baby.

12. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

Apr 9, 2014
    3,637
    1,193
    113
    Op schoot zitten op deze leeftijd kan best. Het is volgens mij redelijk achterhaald dat een baby van deze leeftijd alleen plat zou mogen liggen. In een goede drager ligt een baby toch ook niet plat? Sterker nog vaak hangt een baby hier enigzins zittend in. Het is vooral belangrijk dat je je baby voldoende ondersteunt en dus niet "vrij" laat zitten, waarbij er teveel gewicht op de ruggenwervel en heupen komt. De meeste stoelen zijn daarom voor deze leeftijd niet geschikt, maar lekker bij mama loungen is een prima optie.

Het enige "gevaar" is volgens mij dat als je dit teveel doet je baby minder gemotiveerd zou kunnen raken om zelf zn spieren te trainen en te gaan zitten. Dit lijkt me echter ook sterk afhankelijk van de persoonlijkheid van je kindje en de hoeveelheid tijd datje hem per dag op zn buik hebt liggen. Onze jongste lieten we vanaf een maand of twee regelmatig hij ons op schoot loungen (nooit echt rechtop dus). Dit vond ze geweldig en deden we soms ook best redelijk lang achter elkaar. Toch was ze altijd nog heel gemotiveerd om vanuit buikliggen zelf vanalles te proberen en met 6 mnd ging ze zelf vanuit buiklig zitten. Het hoeft de motivatie dus echt niet te remmen als je je kindje ook nog genoeg op de buik legt.

13. Dropje86

Dropje86 Lid

May 7, 2014
    38
    0
    0
    NULL
    n.v.t
    Tjah het blijft dus gewoon een kwestie van zelf een beetje zien waar je je goed bij voel? Ik was vandaag toevallig bij de huisarts en had mijn kindje zittend op mijn schoot (leunend tegen mijn borst).. Maar de huisarts zag hier geen enkel probleem in (zolang het niet geforceerd is, kind happy is en niet heel de dag)...

Het wipstoeltje heb ik ook maar daar wilt ze steeds los komen van de leuning en is dan snel gefrustreerd dat dit niet lukt :l

Share This Page