Omdat het er nog weinig literatuur over is. Het meeste gaat over (bijna)tieners en als je kleuter begint je er wel lang aan vast zit. Maar ik heb er ook wel een aantal jonge kinderen op, al probeer ik die wel op een zo laag mogelijke dosis te houden en je moet wel echt een duidelijke indicatie hebben qua aslengte groei.
@nelta in ons ziekenhuis zijn ze terughoudend met het voorschrijven van de druppels. We mogen zelf kiezen. Is het zinvol om een doorverwijzing naar een ander ziekenhuis te vragen voor een second opinion, of is dat ‘overdreven’.
Zelf kiezen lijkt me sowieso goed. Ik leg in ieder geval altijd de keuze voor met de voor- en nadelen, maar benadruk eigenlijk altijd eerst lifestyleadvies. Sinds vorig jaar is er een groeicurve voor de aslengte. Dat vind ik voor mezelf een goede leidraad voor het wel of niet adviseren van atropine.
ze gaan de volgende afspraak een echo (?) maken of in ieders geval kijken en dan voorspellen waar de min sterkte uiteindelijk op uit gaat komen.
ja met een echo kun je de aslengte meten en nog belangrijker vervolgen. Ik kijk zelf meer naar de aslengte dan naar de sterkte.
Oh op die manier, bedankt voor je antwoord. Bij dochter was de aslengte zodanig dat wachten niet echt meer een optie was. Orthoptiste benadrukte dat dochter qua aslengte al op volwassen lengte zat. Vond t eerst idd wel eng, om wat jij zegt omdat het relatief nieuw was. Maar mijn ogen krijgen, -10 en -12 met die extra kans op oudere leeftijd op netvliesloslating etc, vond ik ook geen fijne optie. Bij dochter valt de sterkte idd wel mee.
Tja die sterkte an sich is idd het probleem niet, maar een behoorlijk deel van deze hoge sterktes wordt hierdoor slechtziend; net name de (myope) maculadegeneratie geeft de meeste problemen. (En 2050 heeft meer dan 10 procent van de wereldbevolking zo n hoge sterkte).
Meten ze altijd die aslengte bij de orthoptist? Is dat dan die 120 rechts en 90 links bij dochter wat ik zie staan bij omschrijving as?
nee dat is de as van de cilinder. Ik meet het alleen op indicatie en wel altijd bij de kinderen bij wie ik aan de atropine ed heb.
Onze dochter van vier heeft een Vinginobril. Kleine montuurtjes, heel fijn! @nelta: hoe zit dat met cilinder dan? Is dat ook een lifestyleafwijking?
nee dat is vaak erfelijk, maar kan ook door het wrijven in de ogen komen. We zien het wel eens toenemen bij mensen met bijvoorbeeld hooikoorts.