ze houd het poepen tegen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sweetlakecity, 8 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

ik vraag me af of meer peuters dit probleem kennen.
    Mijn dochter heeft sinds een tijdje het probleem dat ze "verstopt" zit
    Lactulose daar kan ze niet tegen en vezelzakjes verhelpen het probleem even en daarna komt het weer.
    Het lijkt ook samen te gaan met de laatste kiezen.
    Nu is eindelijk de laatste kies aan de beurt en jaaa weer die fase.
    Ze staat vaak te krampen maar met de beetjes dicht op elkaar. Nu komt er eindelijk kleine beetjes maar de grote "hoop" zit er nog.
    Gelukkig geen buikpijn ed.
    Maar hoe krijg ik haar aan t verstand dat poepen niet erg is en dat ze beter de benen wijd kan doen.
    Misschien iemand ervaring met dit probleem?

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Heeft ze toevallig kloofje gehad bij haar kringspier?
    Mijn jochie had dat, en hield het daardoor op. Hier werkte de lactulose wel, maar daarnaast via de huisarts lidocainezalf gekregen. Dat werkt verdovend. Dan voelde hij de druk van de ontlasting niet zo goed, en kon het dus beter kwijt. Misschien dat je dat kunt proberen?

3. Sweetlakecity

nee dat heeft ze ook niet.

4. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Je hebt ook andere middelen dan luctulose, even vragen bij de ha. Ze moet er weer even vertrouwen in krijgen dat poepen niet erg is.
    Het ophouden veroorzaakt problemen en op ten duur veel pijn, spreek helaas uit ervaring van mijn zoontje, en wij kregen op onze lazer dat we er te lang mee hebben gewacht.
    Dus gewoon naar de ha, en vragen om wat anders.

5. Sweetlakecity

heb al vezelzakjes maar die helpen ook tijdelijk.
    Ik wil graag van het hoofdprobleem af. Ik denk dus geestelijk wat er fout zit.
    Ik las dat er poeppoli's zijn. Maar ze is nog niet eens zindelijk hier. Ik heb daar dus niet aan he. En eigenlijk blijf ik liever geen alsmaar troep in haar stoppen :-s

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Sweetlake, hier was het na een fysiek probleem ook geestelijk..

Nog even terug gekeken naar de medicijnen:
    Met de lactulose waren we het begin probleem kwijt, maar bleef de pijn. Ook buikpijn van de bijwerkingen van de lactulose.

Daarna nog een half jaar movicolon gehad. Dat werkte net zo goed, misschien iets beter. En zonder bijwerkingen. In het begin zo'n dosis dat er niks viel tegen te houden. Niet diarree, maar wel zalvig. En daarna steeds iets minder poeder, en dus steeds iets hardere ontlasting. Maar steeds zonder pijn.

En gelukkig was hij niet zindelijk, anders had dat laxeermiddel een drama geweest met naar de wc lopen en ongelukjes ;)

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Is ze al zindelijk? Mijn dochtertje had nooit problemen maar begon ook haar poep op te houden toen ze op het potje ging, en dan werd het weer harder, en ging het moeilijker en pijnlijker, en voor we het wisten zaten we in een vicieuze cirkel. Naast dingen als goed drinken en vezelrijk voedsel hebben we toen een tijdlang 's avonds op een vast tijdstip na het avondeten het potje in de woonkamer gezet. Gezellig met pappa en mamma erbij, een boekje van Nijntje, en dan kon ze rustig zitten en was ze een beetje afgeleid (want Nijntje is het helemaal tegenwoordig :D). Zo is ze weer dagelijks gaan poepen en na een week besefte ze dat het dan geen pijn meer deed. Als ze nu de hele dag nog niet gepoept heeft doen we alson het Nijntje ritueel (maar dan op de WC zelf, ik blijf niet met dat potje in de woonkamer zitten) en dat gaat prima. Nu is de angst er af en vindt ze het leuk. (want Nijntje en een beloningssticker, wat wil je nog meer?)

8. Sweetlakecity

juul> dat zeg ik. Niet zindelijk.

Van al die andere dingen gaat ze echt aan de dunne. Dat wil ik ook niet. Heeft er iemand verder nog ervaringen?

9. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Sorry, overheen gelezen. Ik hoop dat jullie een oplossing vinden!

10. superb

superb Fanatiek lid

20 jul 2009
    1.120
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wij hebben hetzelfde probleem met onze dochter gehad. Ze was nog niet zindelijk maar ook zij hield heel bewust het poepen op. Ze stond dan in de kamer te roepen; "Nee, ik wil niet poepen. Poepie is van mij." Ze zag poep als iets dat van haar was en dat ze niet wilde afstaan. Het verder ook geen fysiek probleem.

Wij hebben haar toen van die zakjes gegeven. We zijn eerst begonnen met twee per dag zodat ze het niet meer op kon houden (maar ook geen diarree kreeg). Na verloop van tijd zijn we dit af gaan bouwen. Eerst na één per dag, toen om de dag en als laatste om de twee dagen een zakje. Nu geven al een hele poos geen medicatie meer. Al met al heeft het ongeveer een jaar geduurd.

11. Sweetlakecity

het stomme is ze zegt niet dat ze niet wilt.
    Ze zegt echt: ik moet even poepen mama en dan maar persen en persen.
    Maar staat dus met de benen tegen elkaar aan.
    Beetje vreemd uit te leggen maar ik kan deze kinderlogica ook amper begrijpen.

12. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Zou het anders misschien helpen om haar op het potje te zetten als ze zo duidelijk aangeeft dat ze moet poepen? Dan is de houding wat natuurlijker om te kunnen persen en komt het er misschien makkelijker uit. Kan ze ook niet zo goed met de benen tegen elkaar aan staan.

13. Sweetlakecity

dan houd het op :( Ook al geprobeerd.

14. murizzz1

murizzz1 Niet meer actief

Als je 'alles' dan al geprobeerd hebt zit er niks anders op dan toch aan de medicijnen te gaan!

Als het allemaal tussen de oren zit, dan kan je er zo veel gezonde producten in stoppen als maar kan,, als ze niet wil/durft te poepen, dan poept ze dan ook niet!

Mijn oplossing zou zijn ga naar de huisarts en vraag om Forlax.
    Dat zijn ook zakjes.
    Forlax zorgt er voor dat de sluit spier ( of hoe heet dat ding) zich makkelijker ontspant. Waardoor ze haar poepje niet KAN op houden.
    Forlax maakt de darmen niet lui want het doet niks met de darmen. Forlax heeft ook geen bijwerkingen.

In het begin van het gebruik is het een beetje zoeken hoeveel zakjes je kindje nodig heeft maar naar verloop van tijd krijg je daar wel handigheid in.

De gedachte dat je kind dan elke dag medicijnen binnen krijgt is misschien niet zo leuk. Maar zonder Forlax kan mijn zoon, Quinten, echt niet poepen. Dan maar elke dag Forlax zodat ik een gelukkig, makkelijk poepend kind heb!:D

15. Sweetlakecity

juist dat spul heb ik :)
    Maarre...het gekke is dat ze hier al na vier zakjes echt aan de derrie gaat. Dan denk ik het gaat weer. En tja...dan gaat het weer fout.

Het gekke is dat alles samenging met het doorkomen van de laatste kiezen. Misschien dat er ouders zijn die dat herkennen? Die laatste kies wil ook maar niet doorkomen.

16. murizzz1

murizzz1 Niet meer actief

Ik denk niet dat het te maken heeft met het door komen van de kies.

Ik zou echt de medicijnen een kans geven.

Hoeveel zakjes geef je haar op dit moment?
    Quinten kreeg er in het begin 3 en nu 1 op een dag.
    Als ik merk dat hij een dag of 2 niet poept ga ik over op 2 zakjes. Aangezien de poep dan ook wat dikker is, wacht ik net zo lang tot dat ik zie dat de poepjes dunner worden en dan krijgt hij er gewoon weer 1.

Deel Deze Pagina