'Rookvrij opgroeien begint in de buik'|Gezondheid| Telegraaf.nl Mijn god, 9% van de zwangere vrouwen rookt door, en onder lager opgeleide vrouwen is het zelfs 22%... Onbegrijpelijk dat in deze tijd, waar in je niet meer kan zeggen dat je niet weet wat de schadelijke effecten zijn, zoveel vrouwen toch door roken....
Wat een enorm percentage nog zeg. En dan altijd met die stomme smoes over stress komen he... Ongelooflijk gewoon.
Vrees dat t niks gaat helpen, die mensen kennen die gevolgen namelijk allang maar het interesseert ze gewoon niet
Ik ben niet zo verbaasd. Bij de familie van mijn man rookt iedereen (echt wij tweetjes zijn de enige die niet roken). Dus ook tijdens de zwangerschap.....
Ik denk zelfs dat het percentage nog hoger ligt.. als ik in mijn omgeving kijk: eigenlijk iedereen rookt door, en een klein deel drinkt ook af en toe En ze weten donders goed dat het ontzettend schadelijk is. Vrouw bij mijn ouders uit de straat ook, zogenaamd gestopt met roken maar ze staat het gewoon stiekem achterthuis te doen.
Schrok ook van de hoeveelheid. Hopelijk werkt het maar ben bang van niet. Ken persoonlijk gelukkig niet iemand in mijn omgeving die door blijven roken, dat zou ik heel moeilijk vinden.
De stress van wat het met je kindje kan doen zou toch veel erger moeten zijn dan de stress van het stoppen zelf!
Precies. En dan denk ik: dan krijg je maar stress, so what? Wat gaat er verder gebeuren? In mijn ogen is het gewoon een flauw smoesje om door te roken. Als dat beetje stress tijdens de zwangerschap van het stoppen met roken al zo zwaar is, wens ik zulke vrouwen sterkte toe met het ouderschap...
Wij hadden vroeger tokkieburen die de hele dag met rotmuziek aan voor de deur zaten te paffen en te drinken. Op een gegeven moment met baby erbij die ze dan zowat de hele dag in de maxi-cosi zetten in de volle zon, niet lang erna alweer zwanger. Echt walgelijk vind ik dat...
Ik denk dat eerst alle vk's en gyn's aan moeten geven dat dit waar is. Er zijn er nog die dit idd tegen zwangeren zeggen. Beter 5 sigaretten, dat is beter dan acuut stoppen bla bla bla. Verbaasd me dus ook niks dit percentage. Maar ik denk dat het beter is om ze hierin hulp en begeleiding te geven. Ik ben geen watje maar het heeft mij de laatste keer echt wel moeite gekost om niet te roken. Niet gedaan, gewoon gestopt, maar de verleiding is erg groot geweest.
Idd, ik denk dat daar ook een probleem ligt. Vk's en gyn's moeten gewoon zeggen dat je moet stoppen. Niks over stres en al die onzin. Gewoon stoppen en klaar. Ja de eerste dagen zul je wat stres hebben, maar ach dat weegt echt niet op tegen de sigaretten. Na 3 dagen is de nicotine uit je lichaam en na een week is het moeilijkste voorbij. Je mag toch maar beperkt koffie en alcohol is ook not done dus dat maakt het dan nog makkelijker om niet te roken.
Ik geloof dus ook dat er veel gyns/vk's zijn die nogal van het "afbouwen" zijn... Dat moet ook echt aangepakt worden. Wat mij betreft wordt een rokende zwangere die de verleiding om door te gaan te groot vindt gewoon opgenomen in het ziekenhuis, daar kan je sowieso niet roken en na een week of 2 zal de verslaving of drang naar sigaretten vast wel voorbij zijn, of in ieder geval een stuk minder.
Het is vooral psychologisch, zoals met elke verslaving. Zodra je dénkt dat je moet roken dan ga je dat ook geloven. Ik ben nu bijna 4 weken gestopt en heb er echt totaal geen behoefte meer aan. Ook niet met alcohol op. De eerste 2 weken waren het moeilijkste (of nou ja de weekenden). Misschien geldt dit niet voor iedereen, maar als je écht wil dan kun je het ook. Juist als je zwanger bent...
Precies. Daar komt bij dat rokers meer stresshormonen aanmaken dan niet-rokers als gevolg van de verslaving en de lichamelijke stress door het inhaleren van o.a. teer en koolmonoxide. De stress van negen maanden roken is dan ook veel groter dan de periode van stress van het lichamelijk afkicken van een paar dagen. Ik schrik wel van deze cijfers. Ik had niet verwacht dat het zo hoog was .
Nou dit. Het verbaasd mij echt niet. Net als dat ik toch nog wel heel vaak te horen krijg dat je best een glaasje rode wijn kan drinken.
Raar advies idd. Jongeren onder de 18 mogen niet roken of drinken, maar aan een baby in de buik word niet gedacht.
Bij mij wil het er ook niet in hoor dat je door blijft roken. Heb ook een familielid die de zwangerschappen door paft, en roken in huis of auto. Ondertussen wordt er gezegd wij hebben het beste met onze kinderen voor, en maar roken waar de kinderen bij zijn. Ik hoor in mijn omgeving ook vaak maar ik ben verslaafd, dat is moeilijk hoor!! Ik kan dan wel niet met mijn schoonmoeder, maar zij is per direct gestopt met roken toen zij hartproblemen kreeg en zij rookte nogal aardig veel zoals ik heb begrepen. Mijn schoonvader is ook gelijk gestopt.
Ik word echt schijtziek van die smoesjes van niet kunnen stoppen. Ik zat in een heel stressvolle periode toen ik ongepland zwanger werd. Gewoon in 1x gestopt. Nooit meer een sigaret aangeraakt. Je kind staat op dat moment op nummer1. Niet je eigen rookbehoefte. Hoe kan je zoiets nog verantwoorden in je hoofd? Ik kon dat echt niet meer. Het is je baby....come on.. Het spijt me maar ik vind die doorrokers echt ontzettend zwak en egoïstisch en het percentage best schrikbarend.