Rapley methode

Discussie in 'Voeding' gestart door Toys, 4 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toys

    Toys Fanatiek lid

    21 jul 2006
    3.326
    0
    0
    Heej,

    Heb de andere topics ook gelezen dmv de zoekfunctie maar heb toch nog een paar vraagjes.

    Hoe bieden jullie doperwten aan? Lijkt me zo eng...net zoals druiven kersen etc. Dus alle kleine groeten en fruit.

    Wil graag straks ook gaan bijvoeden via deze methode en heb al erg veel gelezen maar vroeg me het bovenstaande af.

    Groetjes Toys
     
  2. taschke

    taschke Fanatiek lid

    24 jun 2006
    1.356
    13
    38
    verkoopster ruitersportartikelen
    landen/ belgie
    Dat zijn nu dingen die ik Elena niet op die manier zou durven geven :(
    Zou veel te bang zijn dat ze er in stikt ofzo..
     
  3. Toys

    Toys Fanatiek lid

    21 jul 2006
    3.326
    0
    0
    Ja dat zou ik dus ook hebben dus ben benieuwd hoe andere dat doen of dat ze deze dingen ook achterwege laten ;)
     
  4. taschke

    taschke Fanatiek lid

    24 jun 2006
    1.356
    13
    38
    verkoopster ruitersportartikelen
    landen/ belgie
    Vraag ik mij ook af :D
     
  5. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    @Toys: goede vraag eigelijk. Mischien valt het allemaal wel mee. Kwestie van eens proberen ?
    En anders zijn er nog genoeg andere groenten en fruit die kun je mischien eerst geven en als je kindje wat ouders is dan pas doperwten en druiven e.d.
     
  6. zwangie

    zwangie Actief lid

    9 apr 2007
    127
    0
    0
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nauwelijks iets over deze methode heb gelezen, maar dat wil ik wel gaan doen. Maar.... mijn dochter gaat 1 dag per week naar het KDV en voordat ik denk een geweldige methode te hebben gevonden en er allemaal tijd en energie in steek, ben ik wel benieuwd of ze dat bij een KDV dan ook doen. Eigenlijk niet helemaal on-topic, maar misschien weten jullie er meer over. (Als ik er gewoon eerst wat over moet lezen en daarmee mijn vraag kan beantwoorden mag je dat gewoon zeggen hoor :D ;) :oops: )

    Groetjes Zwangie
     
  7. Toys

    Toys Fanatiek lid

    21 jul 2006
    3.326
    0
    0
    @Nemo = Ja misschien als Bink wat ouder is dat het gewoon gaat .. maar moet er niet aan denken hem doperwten met 6 maanden te geven haha

    @Zwangie = Daar zeg je me wat! Ik heb daar helemaal niet overnagedacht. Bink gaat 2 dagen naar de opvang en 1 dag naar mijn moeder. Pfff nou dan moet ik ook maar eens gaan informeren.
    Stom he? hihi
     
  8. zwangie

    zwangie Actief lid

    9 apr 2007
    127
    0
    0
    hahaha! Ik ben te "lui" om me er eerst in te verdiepen en jij bent er helemaal klaar voor maar weet niet of het KDV het wil doen, hihi, we zijn een lekker stelletje bij elkaar... :D
    Mijn moeder past ook op en ik weet dat ze raar stond te kijken toen ik vertelde dat het bestond en dat ik me er misschien in ging verdiepen, maar ik weet dat zij vindt dat wij de opvoeders zijn en dus gewoon bepalen wat zij "moet" doen. Ze zegt ook vaak dat er nu weer meer bekend is, maar ik denk dat ze Rapley wel eng zal vinden om te doen...
    Ik moet haar morgen naar het KDV brengen en dan probeer ik het even te vragen.
     
  9. Toys

    Toys Fanatiek lid

    21 jul 2006
    3.326
    0
    0
    Ik ben benieuwd. Je zult heus de enige niet zijn denk ik hoor. Er zijn vast meer moeders die deze methode volgen. Laat je het weten?
    Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat mijn moeder dit wil doen. Zal het haar morgen eens vragen en maandag moet mijn mannetje het dan maar even vragen op het kdv.
     
  10. Toys

    Toys Fanatiek lid

    21 jul 2006
    3.326
    0
    0
    Zie op Borstvoeding.com trouwens goede tips om ze ook op het kdv stukken te geven dus dat gaat wel goed komen!
     
  11. Toys

    Toys Fanatiek lid

    21 jul 2006
    3.326
    0
    0
    Hmmm nog ff een vraagje; Als je bijvoorbeeld straks een stamppot hebt gemaakt...hoe geef je dat dan? Gewoon de "puree" op het bordje en klaar? Dus dat gewoon met het handje laten eten?
    Vind het allemaal zo spannend en het lijkt me zo leuk!
     
  12. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Wij zitten er ook over te denken. Heb me er ook in verdiept en t lijkt ons toch wel wat idd! Van t weekend maar s proberen denk ik.
     
  13. Toys

    Toys Fanatiek lid

    21 jul 2006
    3.326
    0
    0
    Het is natuurlijk wel voornamelijk voor baby's die bv krijgen ontwikkeld. Zijn hier ook moeders die Rapley toepassen waarvan de kindjes fv krijgen? Heb er wel over gelezen maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.
     
  14. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Nu dacht ik me er in verdiept te hebben, maareh.. :oops: waarom bv kindjes?
     
  15. morgaine

    morgaine Bekend lid

    22 sep 2006
    894
    0
    0
    Arnhem
    Nah ik heb die Rapley methode opgezocht bij google (ik had er nog nooit van gehoord) Pfff van het idee alleen al, krijg ik een hartaanval.
     
  16. jolanda1976

    jolanda1976 Bekend lid

    29 dec 2006
    919
    0
    16
    Telemarketing
    Arnhem
    Hahahhahaha :)
     
  17. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik heb er ook over gedacht de rapley methode toe te passen, maar ik heb het uiteindelijk niet gedaan. Als ik zag hoe Emme zich toen we begonnen met bijvoeding (ruim zes maanden) in alles verslikte - en dan ben ik echt niet bang hoor want de kokhalsreflex werkt prima. Het lukte gewoon niet. Emme is nu bijna 10 maanden en begin ik haar pas wat dingen uit het vuistje te geven en nu gaat het goed.

    En het is niet speciaal iets voor bv kindjes hoor.
     
  18. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee hoor het is net zo geschikt voor kinderen die geen borst krijgen. Daar is het ook niet speciaal voor ontwikkeld.
    De beschrijver van de methode, Gill Rapley, werkt voor Unicef, en Unicef gaat er bij voorbaat van uit dat de voorkeur uitgaat naar borstvoeding. Daarom zul je in de artikelen alleen over borstvoeding lezen, maar het maakt echt geen verschil, het is net zo goed voor kinderen die geen borstvoeding krijgen. Dat zegt Gill Rapley zelf ook, als je het haar vraagt.

    Overigens heeft zij het alleen maar beschreven, er waren altijd al ouders die hun kinderen op deze manier te eten gaven hoor!
     
  19. jessicad

    jessicad Actief lid

    2 nov 2006
    344
    0
    0
    Ik combineer het. Soms krijgt ze een prakje en soms stukjes. En soms allebei, haha. Op het kdv krijgt ze het fruit gepureerd en het scheelt per kdv hoe ze hier mee omgaan.
    Hier heeft ze vanmorgen banaan gehad en dat heeft ze zo gegeten, maar de peer was nog een beetje hard, dus die heb ik geprakt met een vork (lukte net). Brood, penne, broccoli, bloemkool, snijbonen etc kan ze prima rapleyen. En stampot kun je idd met de handen laten eten, maar ik voer haar dan liever. Ook dan kan ze prima aangeven wanneer ze genoeg heeft gehad.
    O ja en druiven geef ik ook zo, maar dan wel pitloze en dan haal ik de schil eraf, dan gaat het prima. Doperwten heeft ze nog niet gehad en kersen ook niet. Daar zou ik ook niet mee beginnen.
    Als je meer informatie wilt kun je op het bijvoedingsforum kijken:
    www.network54.com/forum/382080
     
  20. Nemo

    Nemo Niet meer actief

    Idee voor hutspot: ik doe altijd de aardappelen onderin de pan en wortelen en ui er bovenop. Als alles goed gaar is dan stamp ik het pas door elkaar. Je zou dan voordat je stampt er een aardappel en wat wortel/ui uit kunnen halen en dat aan je kindje geven dat is dan nog heel. En dan de rest stampen tot een stampot voor jezelf.
     

Deel Deze Pagina