Hi meiden Na jaren totaal niet goed te hebben opgelet op wat ik at (en ik steeds heel moe en futloos was) ben ik toenemend al jaren heel bewust aan het kijken wat ik aan vitamines en mineralen en vetten binnen krijg en ik heb een aantal dingen veranderd in mijn leven die weinig moeite kosten en zelfs heel lekker zijn. Ik vroeg mij af of jullie ook nog tips hebben, kunnen wij misschien elkaar ideeën geven! Wat ik doe: Ipv mijn kop koffie op de ochtend een kop hete (biologische) melk met lepel rauwe cacao en halve theelepel kaneel. Rauwe cacao is heel gezond voor hart/ bloedvaten, cholesterol en bevat heel veel magnesium (goed voor heel veel dingen) Kaneel is goed voor bloedvaten en hart en voor bloedsuikerspiegel. Daarnaast wordt magnesium beter opgenomen in combinatie met calcium. Als ik last heb van hoest of keelpijn een lepel koudgeslingerde honing er in (ontsmettend) Ik bak in biologische koudgeperste cocosolie. (spettert wel behoorlijk!) Weer erg gezond voor hart en bloedvaten maar nog voor veel meer dingen! Elke dag een shake van soyayoghurt met alle kleuren (biologisch) fruit. Dus iets geels, iets roods, iets blauws iets oranje, iets groens. Op die manier krijg ik van alles wat binnen. Met een schep lijnzaad. (lijnzaad is een goed vezel voo de darmen maar ook gezond voor huid en haar) Ik heb nog wel veel meer dingen die ik doe maar vroeg mij af of jullie ook nog goede tips hebben!
Ik eet weinig tot geen koolhydraten meer. Abslouut geen melk. In de ochtend ontbijten met walnoten, fruit en chocolade ( 85% en hoger) Ik neem veel vette vis en havermout ( in plaats van brood). Meedere groentes per maaltijd in plaats van 1 of 2 soorten. Ik vind bijvoorbeeld dit recept echt heerlijk ( kan voor de ochtend, middag of avond worden gegeten) : Markreelburgers Ingrediënten voor 2 personen Halve gefileerde makreel 100 gr havermout 2 eieren Evt broodkruim ( die doe ik er niet bij) Zout/peper Bieslook Hulpmiddelen Koekenpan Bereidingswijze Meng alle ingrediënten tot een deeg, draai er 6 burgertjes van, 10 minuten om-en-om bruin bakken En dan met broccoli en een salade En ik drink de hele dag door witte thee en groene thee.
Ikdrink verder ook de dag door groene thee en kruiden thee. Nu schijnt er in rooibosthee nog meer antioxidanten te zitten dan in groene thee. Dat wist ik eerst niet! Die burger ziet er wel heel goed uit! Ga ik zeker proberen. Thanx! Heb jij een vervanger voor melk die lekker is? Of drink je helemaal niets in die richting? Ik nogal gehecht aan mijn koffie verkeerd en heb al gierstmelk, rijstenmelk en soya melk geprobeerd maar niets vind ik echt lekker.. En die chocolade van 80% of meer doe ik ook. Even wennen maar Heerlijk!
Ik vul dagelijks de eetmeter van het voedingscentrum in. Die berekent of je genoeg eiwitten, khd en vetten binnenkrijgt (en natuurlijk het aantal kcal), maar je kunt ook een hele bups aan vitaminen en mineralen aanvinken: Vit A, B1/2/6/12, C, D, calcium, kalium, magnesium, ijzer etc. Ik dacht al gezond te eten, maar ik kwam toch nog aardig wat te kort van een hoop mineralen. En ijzer (ik eet geen vlees), dus voortaan elke dag een glas Roosvicee Ferro voor mij Ik vind dit heel handig om inzicht te krijgen in wat je binnenkrijgt. Goed om te lezen dat er in cacao magnesium zit, dat is nl een van de dingen die ik meestal tekortkom.
Als honing verhit wordt boven de 45 graden verliest het z'n werking, heeft dus weinig zin om honing in de hete melk te doen lijkt me.
Geen dierlijke melk (hebben volwassenen niet nodig) Raw/superfood beter niet verhitten. Geen soya (fyto-oestrogenen, tenzij je in de overgang bent) Vergine olie niet verhitten. Zowel witte als groene als zwarte thee bevatten veel meer anti-oxidanten dan rooibos!! Theesoort en anti-oxidanten in mg per kop Witte thee 100 -150 mg Groene thee 75 - 130 mg Zwarte thee 40 - 50 mg Rooibos thee 15 - 20 mg Ik ben ook geen heilige en ook te verknocht aan mijn cappuccino's en mijn ontbijtgranen met yoghurt.
@zogelukkig, dat zijn andere dingen dan ik weet! Cocosolie die ikheb is peciaal om in te bakken, rauwe cacao verliest niet zijn goede werking van magnesium in warme melk (en praktisch gezien lost het ook niet op in koude melk en magnesium wordt alleen goed opgenomen in combinatie met calcium) gematigd soya schijnt geen hormoonverstorendewerking te hebben, en laatst een heel artikel gelezen over de verrassende hoeveelheid antioxidanten in rooibos Ik veel informatie van mijn natuurarts, waar haal jij je informatie vandaan? Weet je misschien wat sites of boeken voor mij? @Ishla, daar heb je gelijk in. Niet over nagedacht!
Nee, google is your best friend wat dat betreft! Gewoon zoeken wat je wilt weten, meerdere bronnen raadplegen en eruit pikken wat voor jou het beste is!
Geitenmelk is veel beter dan koemelk. Lichter te verteren, goed voor de luchtwegen en boordevol vitaminen. Ik gebruik nu ook de yoghurtvariant en wil niet anders meer.
@mamavan2, ik heb het geprobeerd maar vond het een kluif waar ik niet doorheen kwam... Had jij dat in het begin ook? Went het of vond jij het gelijk lekker? Ik houd wel van geitenkaas, heerlijk maar geitenyoghurt vond ik echt ruiken en smaken naar de geit zelf Heeft een van jullie wel eens paardenmelk gedronken? Ik heb hier in de buurt een paardenmelkerij en paardenmelk schijnt ook echt heel gezond te zijn. Binnenkort maar eens proberen! Misschien binnenkort koffie verkeerd met paardenmelk
Interessant topic! Ik ben sinds een week begonnen met chlorella. Was een tip van een collega omdat ik erg moe ben.
Ik eet heel af en toe ook nog wel iets wat niet goed is ( zuivel) maar liever niet. Verder haal ik veel uit het boek: de voedselzandloper ( is laatst nog bij het programma dokters geweest op nedl 2) Vanavond heb ik als avondeten gehad: Markreel Grote salade met veel knoflook( 3+tenen) , tomaat en olijven met ijsbergsla Radijsjes
@furby, wat grappig! Ik heb vandaag de hele site doorgelezen van chlorella en besloten morgen te gaan beginnen. Mijn zus gebruikt het al maanden en is er zeer over te spreken. Ik hoorde wel dat je rekening moet houden met 2 á 3 weken heel erge winderigheid . Echt knijpen geblazen is mij verteld
Ik heb vandaag weer eens dingen gelezen. Er staan wel ook veel tegenstrijdige dingen! Best wel lastig om een goede lijn te vinden voor mijzelf tussen alle info!
Ik ga dat boek eens opzoeken, dank je wel voor de tip! En gezond en lekker zeg zo'n maaltijd! Maar met zo'n maaltijd moet jij echt super slank zijn, of niet?! Het is dan wel nog wat voor mij om een er een grote klodder mayo overheen te gooien
Ha ha..nee Mayo eet ik zeker niet. Nee hoor ik ben nog niet op het gewicht dat ik wil. Maar het is wel de bedoeling weer gezond slank te worden. Ik ben nu na 3 weken goed eten 2 kilo afgevallen...dus het gaat de goede kant op Maar...het gaat me vooral om gezond eten en daardoor dus ook gezonder leven. En dit vulde erg goed. We aten bij mijn schoonouders en ik had even zelf een salade thuis gemaakt, vis meegenomen met de radijs.
Sinds afgelopen week maak ik elke dag een verse smoothie van groenten en fruit op basis van water, kokoswater (zonder suiker) of amandel melk. De recepten zijn op deze webside te vinden www.simplegreensmoothies.com Lekker en gezond. Verder probeer ik minder vlees te eten.