Misschien zie ik weer allemaal beren op de weg hoor, maar ik ben zo bang dat mijn meisje stikt in haar eten. Ik heb van de week ipv gepureerd een geprakte banaan gegeven. Ik vond het echt eng. En dan gaan we nu ook nog eens met brood beginnen... Daar zie ik helemaal tegenop. Iemand geruststellende woorden? Groetjes shampoo
brood kun je in t begin ook in de melk dopen bijv. word t zachter .. maar als je echt begint met kleine stukjes kun je ook kijken wat het doet om uit te proberen .. en dan steeds groter ,grover ... succes
De stukjes aan de zijkant in haar mond doen, die tip kreeg ik van het CB. Het kokhalzen komt doordat het wurgreflex bij baby's nog voor op de tong ligt. Bij volwassenen ligt dat achter op de tong. Door de stukjes aan de zijkant in de mond te geven verplaatst het wurgreflex naar achter op de tong, waardoor ze niet meer kokhalzen. Advies opgevolgd en na een paar keer kokhalsde ze niet meer en kouwde ze haar brood, nu beginnen we ook ander eten in stukjes te geven.
Gewoon beginnen met kleine stukjes. Ohja en als je er bv smeerworst op doet, plak de belegde kant dan op de tong. Dat voorkomt dat het tegen het verhemelte gaat plakken. Vaak is het ook geen verslikken maar dat het dus plakt waardoor ze gaan kokhalzen.
Niet al te vers brood gebruiken want dat plakt te veel. Je zou ook gewoon eens kunnen beginnen met een korst geven, kan ze er lekker zelf op sabbelen?
Inderdaad brood van een dag oud gebruiken. Dat is niet zo klef. Maar eng is het wel de 1e keer. baby's hebben sowieso een kokhalsreflex redelijk voorin de mond. Dus ze kokhalsen soms heel snel. Kan geen kwaad, maar als ouder denk je al snel dat er iets mis is. Terwijl het broodje waarschijnlijk maar halverwege de mond zit.. Maar als je erg ongerust bent over deze dingen, zou je nog kunnen kijken naar een baby-EHBO cursus. Daar leer je in ieder geval rustig te blijven, en weet je precies wat je moet doen. Misschien niet perse nodig, maar voor je gevoel wel goed..
Ik heb het de eerste paar keren mijn man laten doen, als het eng werd liep ik even weg. Daarna durfde ik zelf en ging het prima!
Ik gaf het brood in het begin samen met het fruit. En fruit dan van een potje frutapura. Dat is lekker zacht en zo weekt het brood een beetje. Ik heb het heel langzaam opgebouwd, denk wel een week of 3-4 en daarna at ze zo 1-2 boterhammen weg!
Ik heb het broodje heel lang in piepkleine stukjes verdeeld (1 bij 1 cm. of zo, en dan gewoon stukjes van de boterham afscheuren), en dat in het fruithapje gedoopt. Dan gaat het hup naar binnen. Ik begin nu pas met ander beleg, en dat gaat nu wel weer moeizaam, maar we gaan vooruit.
Ik kan het me heel goed voorstellen. Mijn dochtertje eet al brood en koekjes, best grote stukken ook! Tot vorige week. Toen is ze dus bijna gestikt in haar liga. Ik schrok me helemaal wezenloos. Ze moest wel vaker kokhalzen, maar nu kreeg ze gewoon echt geen adem. Ik heb haar op haar buik gelegd op mn arm en op haar rug geslagen, ze moest wel hoesten, maar het kwam niet los, dus inademen lukte niet. Uiteindelijk heb ik mijn vinger heel diep in haar keel gestoken en heb de liga eruit gekregen. Wel was ze aan het bloeden in haar mondje van mijn nagels. Echt, ik was zo bang. Na 5 minuten zat zij weer lekker te spelen, maar ik stond nog steeds te trillen. Ze krijgt nu echt alleen nog maar hele kleine stukjes brood en ik kijk ook of ze haar mondje leeg heeft voor ze haar volgende hap krijgt. En die liga's heb ik (voorlopig) verbannen!
Ja ik was me echt rot geschrokken! Twijfelde eerst ook om het hier neer te zetten, wil niemand (onnodig) ongerust maken... Gelukkig reageerde ik op instinct... Maar zo'n EHBO cursus zit ik nu ook serieus over te denken!