Aangezien mijn kleine man nu bijna 6 maanden is, zat ik een beetje te kijken hoe de voedingsschema's in elkaar zitten. Nu staan daar vaak heel netjes tijden bij. Dus bijvoorbeeld beginnen met een fles om 7 uur s ochtends... Nu is het zo dat mijn mannetje een regelrechte ramp is met slaapjes overdag, altijd al geweest. (nu weet ik niet of dit de oorzaak is van het volgende ''probleem''). Hoe laat hij 's ochtends wakker is verschild heel erg per dag, ergens tussen 4 uur en half 7, op een hele goede dag kwart voor 7. Hij heeft dan vaak ook honger, of is in ieder geval echt wakker wakker (slaap dan ook met geen mogelijkheid verder). Dus hij krijgt zijn eerste fles ongeveer 15/20 minuten na het wakker worden waardoor zijn schema per dag heel erg verschild. Is hij de enige? Worden andere baby's wel elke dag rond de zelfde tijd wakker? Is dit iets waar ik iets aan moet doen, ook al zou ik niet echt een idee hebben wat. En zo ja, wat dan? Nu ben ik Baby in een Droomritme aan het lezen om hopelijk iets te doen aan het slaap drama, ook hier staat in dat hij een vaste bedtijd zou moeten hebben. Heeft hij dus niet omdat de dag elke dag om een andere tijd start. Wat zijn baby's ingewikkeld zeg
Mijn zoontje heeft een aardig ritme, maar dan nog varieert de tijd wanneer hij wakker wordt. Meestal is zijn eerste fles om 07.30 uur, maar ook wel eens ergens tussen 07.00 uur en 08.30 uur. En verschilt het dus ook hoe laat hij naar bed gaat. Ook al stuur ik wel op uiterlijk 20.30 uur, dus als hij zijn dag start met een fles om 08.30 uur, dan vervroeg ik z'n flesjes ietsjes zodat de laatste rond 19.30 uur uitkomt (nu ben ik bezig om nog eerder uit te komen, maar dat terzijde ). Een schema met tijden is vooral fijn voor de ouders. Een baby kan tenslotte niet klokkijken ritme, dus de volgorde in hoe je dingen doet, is veel belangrijker. Wat ik bedoel te zeggen: hou je niet teveel vast aan schema's van anderen, maar volg gewoon je kindje. En uiteraard kun je wel een beetje sturen en spelen met tijden. Op een gegeven moment (al ben ik ook aan het puzzelen wanneer dat precies is) wordt het wel belangrijk dat er een uiterlijke bedtijd komt, omdat baby's en kinderen niet uitslapen. Slaapt je kindje normaal bijvoorbeeld van 19.00 uur tot 07.00 uur, en hij gaat een keer om 21.00 uur naar bed, dan is het niet zo dat ie dan tot 09.00 uur slaapt. Dan is het gewoon 07.00 uur (als het al niet eerder is), en verliest ie dus 2 uur slaap. Vandaar dat ik ook probeer om zoonlief eerder naar bed te krijgen, liefst eigenlijk rond 19.30/20.00 uur, want ik merk dat 20.30 uur of later inmidels eigenlijk alweer te laat is. Maar, eh, ik ben het met je eens dat baby's ingewikkeld zijn
T verschil is dat ik hem nog wakker maak om 23:00 voor z'n laatste fles. Hoewel dat er niet erg van komt de laatste dagen omdat meneer na z'n fles van tja, 16,17,18, of 19 uur niet meer wil/kan gaan slapen. En dan is ie dus wakker tot een late voeding en laat ik hem maar slapen om t een beetje in te halen. Daarbij komt dat hij 2 à 3 uur voor de volgende voeding wakker is en niet meer inslaapt. Vandaar t Droomritme boek. Om de een of andere rede hoopte ik dat vaste tijden misschien zouden helpen, nogal wanhopig van t niet slapen, je gaat vanalles verzinnen he...
Heb je al eens geprobeerd om hem niet wakker te maken voor de fles van 23:00 uur (mits hij dan niet wakker blijft )? Zo niet, misschien helpt dat? Vaste tijden werken hier niet iig. De ene keer is hij na een uur al toe aan een slaapje, de andere keer pas na 3 uur. Hoeveel slaapjes doet je zoontje per dag? En hoeveel uur zit er tussen een voeding? Misschien kun je wel een vaste tijd na de fles hanteren om hem in bed te leggen. Half uur na de voeding bijv. Wel vervelend hoor, en helaas herkenbaar. Mijn zoontje was een drama met slapen overdag de eerste 4 maanden van z'n leventje (nu bleek dat wel een medische oorzaak te hebben, maar toch). Nu gaat het overdag prima, en 's nachts wat minder . Ach ja, kan niet alles hebben blijkbaar