Mijn dochter van 3,5 is nog steeds niet zindelijk. Bij de gastouder gaat ze soms wel plassen en poepen op de wc maar thuis weigert ze. vanmiddag laten lopen zonder luier en de eerste keer meteen in haar onderbroek gepoept. Twee uur later had ze in haar onderbroek geplast maar ze ging gewoon verder met spelen en vond het dus niet vies ofzo. Ze is wel zelf 2x op het potje gaan zitten maar ze plaste niet. Is ze er nou wel aan toe of niet? En ik hoor heel vaak dat je haar moet belonen met stickers en daarna een klein cadeautje. Persoonlijk ben ik daar niet zo voor omdat ze dan alleen gaat plassen voor de sticker/het cadeautje.... Denk ik dan... Over een maand komt er een broertje of zusje dus dan heb ik nog minder tijd om haar aktief te stimuleren. Hoe kan ik dit nu het beste doen? Ik weet dat ik haar niet kan dwingen en dat wil ik ook niet maar over een half jaar MOET ze zindelijk zijn ivm school.... Dus maak me wel een beetje zorgen... Iemand DE gouden tip?
Heel simpel, gewoon doorzetten, afspreken dat de luier uitgaat (alleen 's nachts nog wel) en niet meer aan want die zijn voor de baby en niet voor grote meiden zoals zij. De eerste dagen elk half uur op de wc zetten, groot feest maken als ze iets doet. Kadootjes heb ik nooit gebruikt maar ik heb haar de eerste paar keren wel een ijsje beloofd bij een grote boodschap op de wc (dat vond ze een beetje eng). Mijn oudste is met 3 jaar en 3 maanden geloof ik zindelijk geworden, het was 3 dagen veel geknoei en toen was ze zo goed als helemaal zindelijk dag en nacht en ze heeft ook vrijwel nooit meer ongelukjes gehad. Echt een kwestie van doorzetten en niet opgeven als het de eerste dag helemaal misgaat.
Ik lees ook mee...mijn zoontje heeft er ook geen enkele haast mee. Laat alles lopen zonder luier en zit daar ook totaal niet mee. Goede tip eylem..ik ben inderdaad geneigd om te denken "ok dit werkt dus nog niet" en de luier weer aan te doen in de hoop dat hij wc-aandrang wel gaat aangeven in de nabije toekomst. Maar doorzetten dus en paar dagen alles in de broek laten doen?
Mijn zoon slaapt soms tussen de middag nog...dan doe ik hem altijd wel een luier.om (elke keer het bed nat was niet tof). Is dat ook een kwestie van doorzetten en steeds bed verschonen of wat is je advies als ervaringsdeskundige ;')
Ik heb vanmiddag dus ook de luier weer aan gedaan. Misschien niet moeten doen. Maar ik ben morgen de hele dag weg dus dan kan ik het niet doen en maandag ook. Hoe kan ik het dan doorzetten?
Ja dat was wel wat hier werkte en dat duurde echt niet lang! In bed kun je wel altijd een luier aandoen, dat maakt dan verder niet: naar bed: luier aan, uit bed: luier uit. Als je dat aanhoudt is het duidelijk zat en heb je ook geen bedden te verschonen.
Reserveer er echt even een paar dagen voor. Ik heb het op vakantie gedaan toen we toch niet weg zouden gaan en alles onder handbereik hadden. De eerste dagen is weggaan inderdaad tricky.
Ik heb het dus na de geboorte van onze zoon pas gedaan. Alles om haar heen veranderde al gigantisch dus snel zindelijk maken leek me geen goed plan. Maar door alle drukte van afspraken/werk, wel besloten dit in m'n verlof nog te doen. Dan kon ik makkelijk een paar dagen in de buurt van het huis rond scharrelen met haar. Met 2 jaar en 4 maanden luier uit en met 2 jaar en 5 maanden goed zindelijk. Ongelukjes gebeuren inmiddels niet meer. Ze slaapt overigens wel met luier. En uiteindelijk viel alles mee, dag 1 zonder luier gewoon met haar gaan fietsen, boodschappen gedaan etc. Voor je weg gaat gewoon op de wc zetten en al je thuis komt weer. Heb haar de eerste dagen ieder uur op de wc gezet en binnen 2 weken ging ze het zelf aangeven dus vroeg ik het haar niet meer. Luier uit is luier nooit meer aan, anders blijf je bezig.
Ja dat is dus het probleem.. we hebben maandag altijd een volle agenda met ballet, logopedie en fysio. Dinsdag t/m vrijdag gaat ze naar de gastouder. Dus dan heb ik alleen het weekend, zaterdag en zondag. En komend weekend zijn we ook al druk. En 19 juni ben ik uitgerekend dus wil het het liefst voor mijn bevalling voor elkaar hebben maar dat gaat niet lukken denk ik haha!
Ik herken "het-past-eigenlijk-niet-in-mijn-schema" helemaal haha. Ik hoopte ook dat het allemaal een beetje vanzelf zou gaan, lol. Op kinderdagverblijf oefenen ze ook veel, maar helaas pikt hij het nog niet zo op. Volgende week ga ik ervoor!!
Ja, je kan excuses blijven zoeken. Maar jij bent (bijna?) met zwangerschapsverlof, dus die dagen dat ze naar de gastouder gaat zou je haar ook thuis kunnen houden om zindelijk te worden.
Goed bezig nee vanzelf gaat het helaas niet en het is ook niet het allerleukste wat er is. Ik ga volgende week op vakantie mijn jongste proberen zindelijk te krijgen, nu al zin in maar ik zal blij zijn als we uit de luiers zijn.
Mijn dochter iss sinds een paar weken zindelijk. Alle momenten dat we thuis waren ging de luier uit. De eerste dagen waren dus alle plasjes ongelukjes. Dat werden er steeds minder. Na een paar weken is ze nu zo goed als zindelijk. Er is nog af en toe een ongelukje. Soms 5 dagen niet en soms drie dagen achter elkaar 1 x. S nachts heeft ze nog wel een luier aan. De eerste dagen dacht ik ook echt, dit gaat m niet worden. Het poepen voelde ze wel, maar plassen echt niet. Maar door luier uit te laten leren ze het echt.
Tsja, dan zorg je toch toch dat je de afspraken van volgend weekend schrapt en zeg je de Fysio, logopedie en ballet van maandag een keer af (neem aan dat je ook wel eens over moet slaan ivm vakantie?). Evt zorgen dat je vrijdag ook thuis bent, maar na drie dagen dweilen heb je meestal het eergste wel achter de rug en je gastouder gaat dan dinsdag gewoon verder waar jij gebleven bent, die heeft heus wel meer kinderen (gehad) die zindelijk moeten worden... Luiers in bed pas afdoen als ze lange tijd uit bed komen met een droge luier!
Ik lees graag mee. Hier is hij 3 jaar en 3 maanden en sinds donderdagmiddag geen luier om. Hij wilde niet verschoond worden donderdag van zijn poepbroek en toen hebben we afgesproken dat als hij dat niet wil dat hij maar een onderbroek aan moet en zo gezegd zo gedaan. Op zich gaat het ok maar hij houd het wel heeeeel lang op en heeft geen trek meer. Ik verwacht dat hij zijn poep ook ophoud. We moeten hem wel enorm pushen om te gaan zeg maar. Met het mooie weer is hij veel buiten maar komt nooit zeggen dat hij een plas moet. Sowieso doet hij dat niet echt, het zelf aangeven. Heeft iemand daar ideeën over? Een kind is toch pas zindelijk als het er zelf mee komt? Elk uur op de wc zetten lukt niet met een peuterpuber, dat bepaald hij zelf wel....oh hemel...dat zindelijk worden is niet mijn favoriete bezigheid....ben blij als het achter de rug is. Ik kijk het aan tot woensdag. Succes TSa
Charlie, ik vind zindelijk ook als ze er zelf mee komen. Je moet alleen wel ergens beginnen. Onze dochter met 2 jaar en 4 maanden een week lang ieder uur op de wc gezet, totdat ze er na een week zelf mee kwam. Met 2 jaar en 5 maanden volledig zindelijk. Als ik zou hebben gewacht tot ze er iedere keer zelf mee kwam (deed ze af en toe wel) dan was ze voorhaar derde denk ik niet zindelijk geworden.
ja en het vreemde is dat ze bij de gastouder dus soms wel op de wc plast en soms zelfs poept! Maar daar ziet ze andere kinderen natuurlijk ook naar de wc gaan... Pfff ik vnid het maar lastig om me niet druk te maken haha!
Dat zou idd kunnen, ware het niet dat ik ontzettend last heb van mijn bekken en bijna niet kan lopen.... EN ze op dit moment niet echt een leuke moeder aan mij heeft en beter naar de gastouder kan..
Het lijkt wel alsof je excuses zoekt.. Maar hoogzwanger kan ik me ook wel voorstellen dat je het ff voor je uit schuift.. Wij zijn vrijdag begonnen, haar verteld dat ze een grote meid is en die luier niet meer nodig is, ze heeft hem zelf in de prullenbak gegooid, elke dag doet ze het 1x in het potje, de rest buiten op de tegels.. Het valt me op dat als ze op het potje heeft gezeten maar er komt niks, ze het na 5min in de broek doet.. Terwijl ze toch 15min op t potje heeft gezeten. Ik vind het best een gedoe eerlijk gezegd.. Maar gaan wel door! Vanavond na het eten haar op potje gezet, er kwam niks, 5min later er weer op gezet maar niks.. Daarna ging ze fietsen, het viel me op dat ze van de fiets afstapte en naar haar onderbroek keek, ik vroeg of ze moest plassen, en ja dat moest ze, snel naar binnen naar het potje maar helaas, net iets te laat. Ben benieuwd hoe het morgen gaat, doordeweeks weinig tijd ervoor.. 3x psz, 1x opvang en dan heb ik deze week nog allemaal afspraken die ik niet kan afzeggen.. Ik probeer aan te houden dat als we thuis komen gelijk de luier af doen. Sorry ts dat ik hier mijn verhaal kom doen, ik moest het ff kwijt hihi
Of je neemt er een week de tijd voor, of je wacht tot na de bevalling. Maar dan heb je het net zo goed druk denk ik... je moet gewoon ergens beginnen en luier uit is luier uit. Mijn dochter is erg geïnteresseerd in het potje, maar vooral om haar beren erop te zetten Als je vraagt of haar aanspoort zelf op het potje te gaan zitten zegt ze standaard nee, of gaat er 1 seconde op zitten en er direct weer af. Ik leg er dus geen druk op want dat werkt averechts. Hier is het plan om haar tijdens de zomervakantie zindelijk te maken, dan is ze 2 jaar en 3 maanden en gezien ze er al mee bezig is vind ik dat een mooie leeftijd. Gewoon haar zonder luier laten rondkuieren in het warme weer en het potje binnen handbereik. Ben heel benieuwd of het gaat lukken!