Middag slaapje

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by panda86, Sep 21, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. panda86

panda86 Fanatiek lid

Aug 24, 2011
    1,456
    246
    63
    Ons zoontje is bijna 3. Hij heeft nog zijn middag slaapje nodig. Hij slaapt ongeveer van half 2 tot half 4/ 4 uur. Als hij niet slaapt dan word hij tegen 4 uur heel vervelend, avond eten gaat er dan ook niet meer.

Tot welke leeftijd hebben de meeste nog een middag slaapje nodig?

2. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Hier een zoon die in december 3 wordt, maar hij slaapt ook nog van 1 tot half 3 ongeveer. Hij kan wel een keer zonder, maar hij slaapt toch wel erg graag. Dochter heeft s middags geslapen tot een paar weken voordat ze naar school moest. Toen hebben we het langzaam afgebouwd.

3. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Hier was ze er al voor twee jaar mee gestopt.

4. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,779
    7,366
    113
    De oudste tot 2,5 dacht ik, dochter sliep met bijna 4 nog heerlijk elke middag 2 uur.
    De jongste zit nu met 1,5 al op 1 dutje van een uur per dag, en ik vermoed dat hij ook wel zonder zou kunnen, maar ik hecht nog teveel waarde aan mijn ene uurtje vrijheid, dus hij gaat mooi nog elke dag naar bed ;)

5. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

Feb 1, 2011
    519
    0
    16
    Mijn dochter stopte met slapen tussen de middag toen ze 3 jaar en 4 maanden was. Ze bleef zelf wakker en hield het vol. Anders was het middagslaapje er nog niet uit geweest.

6. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

Feb 12, 2012
    4,234
    1,891
    113
    Female
    Mijn zoontje van ruim 3.5 slaapt niet meer iedere dag..
    2 dagen niet en 1 dag wel zeg maar. Merk toch wel dat hij het zo af en toe nog nodig heeft.

Hij sliep savonds ineens heel laat. Lag om 22.00 nog wakker.
    Toen zijn we er slaapjes vanaf gaan halen.

7. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Tot ongeveer 3 jaar ging ie 's middags nog naar bed, rusten of slapen, daarna deed hij zo nu en dan een klein tukje op de bank aan het eind van de middag en vanaf 4 jaar slaapt hij hooguit nog in de auto.

8. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Hier met 3,5 jaar nog zo'n drie middagen per week.

9. ImAmommy

ImAmommy Fanatiek lid

Aug 23, 2015
    1,614
    1
    36
    Hier is ze er al een maand of 2 mee gestopt! Ik had graag dat ze er wat langer over deed, want zij vreet energie!!! Omdat we gaan verhuizen naar een andere woonplaats, gaat ze waarschijnlijk in januari pas naar PSZ, dus nog ff volhouden en veel koffie drinken haha :)

10. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Hier gaat hij nog wel bijna elke middag, maar hij kan in principe ook zonder. Ik vind het alleen heerlijk om 's middags nog even rust te hebben.
    Daarin tegen gaat hij wel 's avonds pas later naar bed, zo rond 20.30, omdat hij eerder niet moe is en doordat hij 's middags slaapt ook een wat kortere nacht maakt van zo'n 10-11 uur.
    Als ik z'n middagslaap oversla maakt hij gerust een nacht van 12-13 uur.
    Dus ik bekijk vaak per dag wat het beste uitkomt.
    Maar als hij 's nachts gewoon goed slaapt zal hij het wel nodig hebben hoor!

11. Rapunzel

Rapunzel Fanatiek lid

Dec 14, 2012
    4,172
    5,727
    113
    Hier soms wel soms niet, zoon is net 3 jaar. Ligt er ook aan of er savonds wat op de planning staat oid, dan moet hij echt nog een dutje doen anders trekt hij het niet. Hier is het ook wel zo dat als hij smiddags even slaapt, hij savonds dus ook echt minder moe is en pas later in slaap valt/nog 10 keer eruit komt oid.

12. Ilsev85

Ilsev85 Bekend lid

Apr 19, 2013
    609
    17
    18
    Female
    Psychologie
    AadR
    Hier slaapt zoontje van 3 alleen nog op het kdv. En ze moeten hem daar vaak ook echt wakker maken na 2 a 2,5 uur. Thuis slaapt hij al enige tijd niet meer. Wel valt hij vrijwel altijd in de auto in slaap als we ergens geweest zijn, hij verbruikt enorm veel energie, is altijd druk bezig.

13. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Hier ook nog hoor, wij noemen het "even uitrusten". Wat er uiteindelijk in resulteert dat hij zeker 2 uur slaapt en dat we hem ook nog in de meeste gevallen wakker moeten maken. Als het aan hem ligt, dan slaapt ie tot het avondeten :D. Hij gaat ook rond 20.00 uur naar bed en soms iets eerder en in het weekend soms wat later. Ben zelf niet echt een ochtendmens ik merk nu al aan kleine man dat hij juist 's avonds op zn vrolijkst is. Tja....
    Op het kdv gaan bijna alle kindjes van zijn leeftijd tussen de middag nog een tukje doen. En zelf vind ik het rustmomentje ook nog wel heel fijn.
    En slaapt hij niet, dan ook geen probleem, want dan heeft hij toch even in een rustige omgeving weer even kunnen opladen. Lekker zingen en knuffelen met zijn kuffeltjes. Prima toch? ;)

14. Bruijntje

Bruijntje Lid

Feb 2, 2009
    98
    0
    6
    Zuid-Holland
    Elk kind is weer zo anders qua slaap. Mijn dochter van 2 1/2 heeft het slaapje niet meer nodig en wil het ook eigenlijk niet. Ze is soms wel wat prikkelbaarder eind van de dag. Maar slaapt nu heel snel in savonds (19:30 naar bed). En dat was toen ze nog 2 uurtjes smiddags sliep een drama dat meestal tot 21:00 duurde.
    Soms doen we ook even aan "rusten", ff op de bank hangen met een boekje of iPad en een dekentje. Of ze doet een powernap in de auto onderweg. Als ze in slaap zakt dan maak ik d'r na 30 min weer wakker.
    Het is zoeken naar wat voor jullie werkt.

Hoe laat gaat hij naar bed en hoe lang slaapt hij? Misschien kan je die slaap wat langer maken en dan het middagslaapje afbouwen?

15. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

Feb 13, 2011
    1,821
    72
    48
    Groningen
    Onze oudste zoon deed een middagslaapje tot hij ruim 3,5 was.

Onze jongste zoon slaapt nu nog zeker 2,5 uur. bij hem is het niet echt een middagslaapje, hij ligt er 's ochtends vaak rond 11.00 in.

16. panda86

panda86 Fanatiek lid

Aug 24, 2011
    1,456
    246
    63
    Het verschilt nogal zo te lezen. Maar hij is niet de enige. Maakte me al wat ongerust omdat mensen me vaak raar aankijken dat hij nog slaapt. Als hij het nodig heeft doen we het gewoon. Dat rust momentje voor mezelf vind ik ook nog wel erg fijn.

17. Lenteliefde

Lenteliefde Actief lid

Aug 22, 2015
    164
    14
    18
    NULL
    NULL
    Mijn dochter zit nu volgens mij in de "overgangsfase". Ik vind dit zo lastig! Zij slaapt 's avonds laat in en is 's ochtends vroeg wakker waardoor zij soms amper acht uur heeft geslapen 's nachts. Dat vind ik voor een kindje van nog geen 2,5 jaar oud wel erg weinig. Overdag slaapt ze een uurtje/anderhalf uur dus ook niet schrikbarend veel.

18. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

Aug 27, 2014
    1,593
    541
    113
    Oudste is net 4 en slaapt sinds een maandje niet meer overdag, hij sliep vaak nog 2 uur. Toen hij 's avonds steeds later in slaap viel hebben we hem overdag niet meer naar bed gebracht.
    Soms valt 'ie nog in slaap in de auto na een schooldag of als we ergens zijn geweest, maar dan maak ik hem weer wakker als we thuis zijn. Dan thuis even filmpje kijken en op de bank liggen.

Jongste is 2.5 jaar en slaapt iedere dag nog 1.5 tot 2 uur. (van 11 tot 12.30/13.00). Als ik hem niet naar bed breng dan valt 'ie in slaap op de grond of de bank of waar hij aan het spelen is. :)

19. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,289
    10,260
    113
    Zo lang hij snachts goed slaapt en savonds voor 20.30 slaapt zou ik niet moeilijk doen.uk is 2.5 en slaapt snachts 10 uur en overdag Max 1 uur anders ligt hij snachts wakker. Uk zit vol energie en is altijd bezig, met een drukke dag laten we hem wat langer liggen.

20. Strandbal

Strandbal VIP lid

May 3, 2013
    8,890
    3,414
    113
    Mijn zoon doet sinds hij net 2 was geworden geen dutjes meer. Het duurde steeds langer voor hij in slaap was en het slaapje werd ook korter.
    En 1 maand na zijn verjaardag begon hij op de psz, 4 dagdelen in de middag dus ging een slaapje sowieso niet meer.
    Daarentegen gaat hij wel vroeg slapen, rond 19 uur ligt hij in bed.

Share This Page