Zonnebank nou wel of niet schadelijk?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door debo81, 11 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debo81

debo81 Actief lid

10 nov 2010
    349
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ga binnenkort trouwen en volg op dit moment een zonnebankuurtje, 2xper week 15 min gedurende 3 weken zonnen. Ik leg hierbij een handdoek overman buik en begreep dat t geen kwaad kan. Krijg tot nu toe. Geen masker, of kan dit nog komen?
    Toch twijfel ik weer of t niet schadelijk is voor t kindje? Ben nu 17weken zwanger

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Nee valt wel mee, maar houd er rekening mee dat je een zwangerschapsmaskef kunt krijgen hoe goed je ook smeert. Veel vrouwen denken dat met smeren ze dat tegen kunnen gaan maar dat is niet zo.

3. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Hier niet onder de zonnebank gelegen, en ook niet in de zon gezeten en altijd factor 50 gesmeerd en nog een masker bij toen 23 weken

Ik zou het niet riskeren. Beter wit en geen masker dan bruin met een masker ( waar ik nu 3 jaar later nog littekens van zie

4. CinTim

CinTim Lid

23 nov 2011
    29
    0
    0
    's-Gravenzande
    Ik ga ook zo af en toe onder de zonnebank.
    Leg inderdaad ook een handdoek over me buik.
    Nu 32 weken en geen zwangerschapsmasker.
    Verschilt per persoon..

5. BAS1759

BAS1759 Fanatiek lid

23 jul 2009
    2.629
    0
    0
    GTB
    Limburg
    Ik zou het iet doen, misschien kun je beter je laten sprayen ofzo, of bruiningscreme opsmeren

Xxx joyce

6. debo81

debo81 Actief lid

10 nov 2010
    349
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank voor jullie reactie, ben al een aantal keren gegaan en totaal geen masker te zien, kan dit dan later nog komen? Vraag was meer of t voorde baby geen kwaad kan? Vk zegt van niet maar àls ik soms mensen om mij heen hoor reageren dan ga je weer twijfelen

7. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Ik zou het risico niet nemen.
    Bij twijfel niet doen, toch?

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Zonnebank is over het algemeen genomen ongezond en schadelijk, dus tijdens je zwangerschap is 't ook niet goed. Voor de baby zal 't weinig uitmaken, die zit lekker beschermd in je baarmoeder + vruchtwater, maar 't is wel schadelijk voor je huid.

9. fionamilana

20 apr 2012
    53
    0
    0
    Ik werk zelf bij een zonnebank en ik ben 27 weken zwanger. Het kan geen kwaad voor de baby zelf. Hij zit goed beschermd in je buikje.Wel kan je een zwangerschapsmasker krijgen,, donkere vlekken (pigment) in je gezicht. Dit hoeft niet, ik heb het zelf ook niet en ga 1x per week. Daarnaast verdwijnt dit masker vaak ook na de zwangerschap. Veel mensen geloven in fabeltjes netzols je haar verven slecht zou zijn voor de baby. De kleur kan alleen anders uitpakken. Ik zou gewoon lekker gaan als je het maar niet overdrijft (vaker dan 1x per week te gaan) De ontspanning is lekker voor je lichaam en daarnaast geeft zonnen je vitamine D. Ik hoop dat je hier wat mee kan.Groetjes

10. december

december Fanatiek lid

9 apr 2011
    2.724
    0
    0
    Hier niet onder de zonnebank geweest en ook heel weinig in de zon, maar helaas toch sinds enkele dagen een geweldig (niet dus) masker....

11. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Het geeft helaas alleen vitamine D als je je niet insmeert met zonnebrandcreme. Doe je dit wel, dan neem je nog geen 0,0001% vit D op

12. kellox

kellox Fanatiek lid

25 apr 2007
    4.533
    544
    113
    Vrouw
    Het kan zeker geen kwaad voor de baby.

Hier nog even wat aanvullende info van Samenwerkingsverband Verantwoord Zonnen:

=====================================================
    Kunt u gebruik maken van zonneapparatuur wanneer u zwanger bent?

Er bestaan veel misverstanden over zonnen tijdens de zwangerschap. Ultraviolette stralen dringen door tot het eerste huidlaag (de opperhuid) waarmee het pigmentatieproces wordt geactiveerd. De indringdiepte van UV-licht is echter zo gering dat een foetus geen enkel risico loopt hiermee in aanraking te komen.

Echter, wanneer u zwanger bent, moet u om een andere reden wel extra voorzichtig zijn met zonlicht. Bij zwangeren is de hormoonhuishouding sterk veranderd en dat leidt in het algemeen tot versterking van de huidpigmentatie. Sommige vrouwen ontwikkelen daarom onregelmatige pigmentvlekken in het gezicht – het zogenaamde zwangerschapsmasker. De pigmentvlekken zijn niet schadelijk, maar worden wel als ontsierend ervaren en kunnen (tot soms jaren na de bevalling) nog aanwezig zijn. U gezicht uit het zonlicht houden (door er bijvoorbeeld een handdoek overheen te leggen) is een oplossing.

Verantwoord zonnen tijdens de zwangerschap zal zorgen dat uw Vitamine D-niveau op peil blijft. Dit is niet alleen goed voor uw eigen lichaam, maar ook voor dat van uw baby. Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken, waarin het belang van voldoende Vitamine D voor moeder en kind tijdens de zwangerschap wordt benadrukt.

=====================================================

Deze info + dat van de medewerkers zonnestudio hebben ervoor gezorgd dat ik heerlijk tijdens de zwangerschap heb kunnen blijven genieten van het 'zonnetje'. (uiteraard met mate om de week) Alleen de laatste weken niet meer, dan is het niet zo comfortabel om op de rug te liggen hihi :D
    Enige wat ik je wel adviseer is mocht je te warm voelen, of onwel dan meteen onder de bank uit!

13. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Masker verdwijnt juist neestal niet en kan altijd optreden, ook nog vlak na je bevalling zelfs.

Dus kwaad voor de baby kan het niet maar voor jezelf kan het toch minder uitpakken. Ik heb alleen vlekken bij mijn ogen, maar je zou het maar over je hele gezicht krijgen, alleen door het zonnebanken..

14. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Mijn zus had een masker bij beiden kids. En na de bevalling is het weggetrokken.
    Tis per individu afhankelijk. Je kan idd factor 50 smeren, maar lees dat er toch nog maskers komen. Je hebt het niet voor het zeggen. Als je het nou eenmaal in je hebt om het te krijgen, gebeurd het toch of je het wilt of niet.

15. debo81

debo81 Actief lid

10 nov 2010
    349
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thanks meiden voor de reakties, kan opgelucht zonnen!!! Heb geen masker gekregen tot nu toe en hoop dat t zo blijft!

Deel Deze Pagina